Hej! Jag har köpt nya 3-glas fönster från en svensk välkänd tillverkare. Vid min stora besvikelse hade många av dessa, 6 av 9 (+4 ej monterade) och en balkongdörr, kraftiga repor från fabrik och som syns väl i dagsljus. Jag har fått till svar att på ren svenska¨lite skit får man räkna med¨! Alltså, diverse repor får man på köpet! Finns där någon som vet något om detta? Enligt leverantör så delas fönstret in i olika zoner. Precis vid karmen är en zon som tolkas på sitt sätt och att överst på fönstret ¨hänger ju det oftast en gardin¨ som jag fått till svars, så där tolkas repor på sitt sätt. För att en repa ska kunna reklameras så måste den vara ¨väl¨ synbar på 3 meters avstånd enligt tillverkarnen. Finns det någon lista eller paragrafer om fönster där man kan läsa sig till om vad som ¨ingår¨ vid köp av fönster?
Mvh en besviken fönstertittare....

Skulle aldrig accepterat! Du har inte betalt för repor. punkt!

Är du inte nöjd med produkten så får dom fixa det. Nämn komsumentköpslagen i samma andetag (http://www.konsumentratt.konsumentv...tikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129)

"För att en repa ska kunna reklameras så måste den vara ¨väl¨ synbar på 3 meters avstånd enligt tillverkarnen" är kvalificerat skitsnack.

BTW, har du beställt dessa på nätet ( ? ), så gäller alltid distansköpslagen, som ger dig rätt att till öppet köp, dvs att returnera varorna. Detta kan man gärna "hota med", så dom inser att "kanske bättre att fixa det direkt".

Reklamera skriftligt om det verkar som dom vill bråka. Så det finns bevis vid en ev framtida tvist. Du kan också föreslå (om det är ok för dig) att dom rabatterar dessa fönster kraftigt för att kompensera dig.

Lycka till! Ge dig inte!

Begär en besiktning av fönsterföretagets representant eller motsvarande. Var tålmodig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.