Fönster & Dörrar
trojlee: Det behövdes då inte på de 3glas alu fönster jag satte. Tänk på att inte sätta för mycket fogskum. Ha öppet åt bägge hållen så det kan expandera och sätt markeringstejp på utsidan och insidan runt karmen så du Slipper Kladd.....som sagt,var försiktig på ovan och undersidan om det är öppningsbart. / M
fönsterpåven: Jag skulle inte tro dom är svensktillverkade, finns ingen skåra för bleckmontage, stor risk att det börjar läcka in vatten
trojlee: det finns ju speciella clips som man slår in i karmen på fönstret. Sen är smygen spårfrästa på insidan så man trycker dom bara mot fönstret så klickar dom fast. Jag körde med mdf som jag körde ett spår i på insidan med klyvsågen sen dess aklips som är bra för då sitter det bra mot fönstret...speciellt om man har ojämnt på sidan runt fönstret.... // M
byggarätt: Man får vatten under dörrar när vatten träffar dörren och vind ligger på om det då finns en spalt otät under dörren så blåser vatten in Åtgärder är att sätta en tunn list som avrinning. Eller att skapa en slits under dörren. Att minska avståndet mellan tröskel och dörr kan förvärra problemet
JMikaelH: Det blir lätt så. Skall allt vara perfekt så skall ju även listerna vara av samma material och de är antagligen inte billiga precis.
Lmob: här är kronfönster...jag e nöjd, fungerar bra, är nu ca 4 år ser som nya ut om man tvättar dom..
verktygsgurun: [citat] Syns ju på långa vägar att det är siporex! :) efter besök i över 900 villor bli man yrkesskadad....
verktygsgurun: [citat] I liv med utegipsen eller några mm utanför går bra. Helst skall ett fönster sitter så nära insidan som möjligt, men det är inte så snyggt.
nighthawq: Hej alla! Jag är ny på byggahus.se, men har spenderat många timmar här inför varje renoveringsprojekt :) Nu har turen kommit till fönster. Vi har fått offert från Termoplus som verkar lovande. Dock så står vi inför valet om vi ska ha skjutdörrsparti eller 2 fasta helfönster + altandörr från vardagsrummet mot terassen . Vill ju gärna ha skjutdörrar då det känns lite lyxigt! Jag
emmaeriksson: [citat] Tusen tack! Mycket enklare att hitta när man vet vilket ord man ska söka på :)
bsba: [citat] Låter som ett suveränt system, men jag tror inte frugan är mogen för det än, framför allt inte när hon ser prislappen.
Maveric77: Vi köpte och satte in Traryd fönster för ca ett år sen. Spröjsen är bara att dra rakt ut! De sitter fästa i en liten plastbit i sidorna, och denna plastbit kan man även föra upp och ner om man skulle vilja flytta spröjsen i höjd.
Helioz: Det kommer att fungera med puts men se till att du får en stor lutning och måla minst tre strykningar med sockelfärg och dra en byggfog kring fönstret efter första strykningen (måla sedan över fogen). Blir inte lutningen tillräckligt stor ökar risken för frostsprängning markant.
verktygsgurun: Alla dörrar i utställningar är lite rappliga tycker jag. Sp dörren är en stabil dörr.
lillalillajag: Åk till en plåtslagare med exakta mått så fixar dom det där för nån hundralapp...
Rolle H65: Någon med nya erfarenheter? nu när sommaren börja gå mot slutet. Vilka tillverkar SKBVs fönster? är väl mest energi aluminuim vridfönster jag är intresserad av.
Florimell: MrTim, sant... Så sant. :-) Har kollat runt lite i bekantskapskretsen och fått lite namn!
Holpers: Tänkte bara avrunda tråden med att jag köpte de på Biltema och blev ruskigt nöjd. Tror att kvalitén är lika bra som betydligt dyrare Boda. Tips till andra som vill låsa någon dörr.
bittece: Tack MultiManOriginal, jag skall notera det till nästa gång. Dammlisterna håller tydligen bara i 2 år så jag lär ska ha samma problem då. Får ställa resten av förtunningen i barskåpet, det var fart på den :-D. Gillar verkligen inte att använda såna medel, känns giftigt i kvadrat.
verktygsgurun: Det heter glaskassett, jag tror inte att något glasmästeri har egen tillverkning av såna, inte små till normalstora frmor iaf. De beställer själva från pilkington,PL glas eller något liknande skulle jag tro.
Florimell: Hej! Efter många om och men så har vi nu bestämt oss för att skippa PVC fönster, och istället köpa träfönster. Då kom nästa problem. Hantverkare. Kan någon rekommendera bra hantverkare som kan installera fönster i Växjö? Jag vill ha jobbet: 1) Kompetent utfört. 2) De ska komma när de säger att de ska komma, eller säga till att de fått förhinder samt få en ny tid. 3)
Dsl: [citat] Tror faktist att det var platsmurat, passformen på alla fönster (det igensatta är ett av 5 i garagedelen) är mycket tight. Sedan var karmen spikad (6" spik) in i små träbitar som satt i hål runt karmen. Slutligen putsat inpå både på in och utsida. Ett par av fönstren behöll jag ju befintlig karm och skruvade i en storlek mindre fönster direkt i karmen....mycket smidigt!
MathiasS: Nej, det är inte ett nytt sätt. Så där har man pratat om att göra i över tio år. Det är lätt att fogskumma så att karmarna bågnar. Inget att vara stolt över. Som tur är finns det rätt enkla medel att ta till för att slippa det.
Hawkai: Bra tips, verktygsgurun! Ska prova det. Måste bara undersöka vad jag skruvar i för material. Troligen någon form av betong, så behöver plugga oxå. Niclas, det händer inget på någon av karmskruvarna. Därav min misstanke om att de inre fodrena är fästa i dörrkarmen. Får undersöka närmare om jag enkelt o oförstörande kan få bort inre foder
Hemmakatten: Samglas i Täby har vi anlitat för måttanpassade duschväggar i två badrum,samt stora spegelpartier i huset. jag tyckte de var mycket duktiga och noggranna. Priset var för oss helt okej (kunde pruta ner det lite). Jämfört med t.ex. INR (www.inr.se)där du också kan måttbeställa så var Samglas lite, men inte så mycket, billigare. En stor fördel är att de kommer ut och måttar, vilket
huggan: Skånska byggvarors dörr är bra, har själv haft en i 6 år och vi är nöjda. Angående måtten vill man ha en dörröppning som är 1-2 centimeter bredare och högre än dörrkarmen. Måtten på dagens dörrar idag nämns som 9*20, 9*21, 10*20 och 10x21 vilket är måtten i decimeter men karmen på en 10*20 är ungefär 99*199 cm. Har du bara ett vattenpass och vet hur det funkar så klarar
slacker: [citat] Satte en ByggMax dörr i källaren i minus 23 och tyckte att det var bra som fanken - Tills den här sommaren kom. Skiten går ju knappt att stänga, än mindre öppna.. Kanske inte så smart drag trots allt - Jag tänkte bara elräkning med tanke på den gamla dörren med enkelglas... :blushing:
kacke_: Hej! Dörren kommer inte stanna där av att bara dra ihop den. Är det en nyare dörr så kan du montra av glaslisterna och klossa om glaset med kilar. Det ska då klossas så att diagonalmåttet blir längre på gångjärnssidan. Ex en högerhängd dörr ska klossas/kilas extra uppe i vänster hörn och nere i höger hörn utifrån sett. (Samma princip som med vajarn.) Mvh Marcus