5 815 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Hyvla dörrblad
Dörren tar i karmen. Karmen går inte att justera i "bredd" pga okänd anledningen. Troligen är lister på insidan fästa i dörrkarmen och förhindrar nyttjandet av karmskruven.
Återstår gör väl att ändra bredden på dörrbladet. Dörrbladet innehåller en plåtskiva på nån millimeter eller två. Hur hyvlar man bort en bit av långsidan då? Eller finns det något annat knep?
Återstår gör väl att ändra bredden på dörrbladet. Dörrbladet innehåller en plåtskiva på nån millimeter eller två. Hur hyvlar man bort en bit av långsidan då? Eller finns det något annat knep?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Lossa fodren.
Kontrollera att du har erfoderligt utrymme mellan karm och vägg, annars in med lämpligt verktyg (sticksåg, stämjärn).
Justera med karmskruven.
Återmontera fodren.
Klart!
(Om en karmskruv är kass, ta bort den (kapa, hugg whatever) och sätt en ny ovan/under den tidigare).
Kontrollera att du har erfoderligt utrymme mellan karm och vägg, annars in med lämpligt verktyg (sticksåg, stämjärn).
Justera med karmskruven.
Återmontera fodren.
Klart!
(Om en karmskruv är kass, ta bort den (kapa, hugg whatever) och sätt en ny ovan/under den tidigare).
Det brukar vara så att karmskruven sitter i bakkant på karmen. Om du byter ut en skruv som gångjärnen sitter med till en lång skruv som går igenom karmen och ut i hustommen så kan du tvinga karmen att ställa sig lite "toe out". Detta brukar lösa denna form av problem. Moderna dörrar har extra karmskruv i framändan av karmen för att förhindra detta.
Bra tips, verktygsgurun! Ska prova det. Måste bara undersöka vad jag skruvar i för material. Troligen någon form av betong, så behöver plugga oxå.
Niclas, det händer inget på någon av karmskruvarna. Därav min misstanke om att de inre fodrena är fästa i dörrkarmen. Får undersöka närmare om jag enkelt o oförstörande kan få bort inre foder
Niclas, det händer inget på någon av karmskruvarna. Därav min misstanke om att de inre fodrena är fästa i dörrkarmen. Får undersöka närmare om jag enkelt o oförstörande kan få bort inre foder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden