W
Wirrepirre: Det är Kronlist du ska använda, alla glasmästare har det, men namnen kan skilja. Går bra att sätta på listerna också, men det är inte nödvändigt. Lycka till
4 svar · 19,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ha, ha, ett enkelt skrivfel. Och jag som trodde du kommit på något smart som jag var för dum för att fatta... :S
5 svar · 3,7k läst
B
BigGitt: [citat] Plocka bort bara det yttre ;)
3 svar · 1,7k läst
U
urk: Går i tankarna på att beställa ett parti skjutdörrar från Viking Windows, säljs här i Sverige av en liten firma som heter PI Måleri o Kakel AB. Någon som har fönster/altandörr/skjutdörr från Viking Windows och kan rekommendera dem? För- och nackdelar? Priset var ju bra i alla fall. I övrigt: någon som har goda referenser att lämna på PI måleri och Kakel AB?
0 svar · 3,9k läst
E
esox71: Nej jag har inga erfarenheter mer än av sidohängda resp. vridfönster. Har aldrig tänkt på om det är någon skillnad ljudmässigt men vi har alltid bott i relativt tysta områden. Försöker bara förstå hur det kan vara skillnad av ren nyfikenhet.
19 svar · 6,0k läst
·
M
Mieron: Jag har beställt Allmogefönster med Aluminiumutsida. Huset är ett 1 1/2 plans med trälockpanel, traditionellt målat med rött och vitt. Frågan som kommit upp är huruvida man ska sätta fönstren på övervåningen, de sitter på kortsidorna av huset och blir betydligt mer utsatta för väder och vind medan de nedre är rätt så skyddade av taketutsprånget. Skulle det se knäppt ut om man
16 svar · 7,2k läst
W
Wirrepirre: [bild] Ja utgår från att kunden även ska piffa upp bågarna med lite ny färg och sånt, då känns det klokt att göra en omkittning när man ändå håller på. Som du ser på bilden är kittfalsen som en "ås". Det gör att jag inte kan lägga nytt kitt över det gamla utan att det ser förjävligt ut. Enligt mig ska kittet vara rakt. Med Monoflex kan du lägga kittet på det gamla utan
6 svar · 5,3k läst
J
Jocke_BP: Låter supersmart. Då har man alla "lösa innerbågar"s fördelar men tappar inte en massa energi! Detta skall jag fundera på till nästa år - posta gärna hur projektet går! Tack för bilderna!
8 svar · 5,7k läst
V
vagabondo: Tusen tack. Det är just kromade Dorma handtag som jag har.....
2 svar · 825 läst
N
Niclas Jonsson: Undvik lösningar med ramp/vinklade. Ser aldrig bra ut. Man köper eklister/foder i olika bredder, sen bygger man lämplig tröskel. Vanlig tunn tröskelek högst upp.
6 svar · 3,3k läst
G
Gallianoman: *Bump* Inget svar, men hur gick det för trådstartaren?
1 svar · 2,7k läst
V
verktygsgurun: Det är lite olika hur man gör, där jag köper dörr o sidoljus följer lister med både invändigt och utvändigt. Följer det inte med så tar men furulist typ 8x 21 målar med färg avsedd för utomhusbruk. Att sätta dit en färdiglackad från bygghandeln fungear ett tag sen flagnar färgen. Jag sätter alltid list mellan sidoljus och dörr.
1 svar · 4,7k läst
J
Johncarpenter: Hej! Jag håller på att inreda en kattvind och letar nu efter passande skjut- eller vikdörrslösning (bredd på tilltänkt dörröppning ca 1500 mm). Jag letar efter en billig lösning, alltså inget lull-lull, och dörrarna får helst inte kosta mer än 1500 SEK. Jag hittade PAX Hasvik på Ikea men de (Ikea) rekommenderar inte att de används utan sina garderobsstommar då skenorna inte
0 svar · 6,6k läst
W
Wirrepirre: Det går bra, men varför? Sitter det inte redan någon slags tätningslist?
1 svar · 1,5k läst
G
Gallianoman: Vi håller på att projektera en frigga till sommarstugan. Vi har alla mått och är ganska nära en beställning av en snickerifirma som ska bygga enligt våra ritningar. Det som återstår är att besluta om glaspartiet som ska vara den enda in/utgången i friggan. Tanken är att ha ett skjutbart glasparti på ena kortsidan (friggan är hyfsat kvadratisk) som vetter ut mot ett trädäck. Nu
0 svar · 1,2k läst
F
frohike: En annan tanke som slog mig, det är inte en kassett med något speciellt glas? som har blivit felvänt? Skulle nog påstå att alla dessa medel i fina flaskor är rent skit. Dyrt och inte bra alls. Jag kör uteslutande diskmedel och vatten samt i vissa fall en vanlig diskborste. Rakblad modell 120-150 mm om det sitter mycket skit på och mina glas blir totalt rena. Såpass rena som krävs för
3 svar · 3,5k läst
C
cecilia72: Gå in på bygglagret.se, där finns det Dooria sidoljus i olika storlekar.
5 svar · 6,5k läst
V
verktygsgurun: Att byta fönster för att spara energi är ju bra, dock så är återbetalningtiden för lång. Dvs det det kostar att få nya fönster i förhållande till vad an sparar i energi.
3 svar · 1,7k läst
findus42
findus42: Är dörren skadad på något annat sätt än att glaset är trasigt? 1971 så fanns det treglasfönster på marknaden. Nytt och dyrt då, men det fanns. Eller så är din dörr en kopplad tvåglasdörr. Hur som helst. Är det inte skräp från början så undrar jag varför inte överväga att laga glaset och kanske passa på att isolera om fyllningen under glaset. Kanske uppgradera spanjoletten
3 svar · 6,6k läst
DeEss
DeEss: Kan bara hålla med Frohike - nästan... Av egen erfarenhet känns det som om klart glas (som vi har nu) ger mer ljus in än frostat, men skuggorna vill jag inte hålla med om riktigt. Nu sitter i och för sig vår dörr och sidoljus på norrsidan och vi slipper därmed direkt ljus in. Men skillnaden från tidigare frostat glas känns stor och hallen mycket ljusare. Annars är nog största
2 svar · 8,4k läst
A
AcidSleeper: De säljs alla med karm och huset är från -69 likaså fönstren.
2 svar · 2,3k läst
S
santos: Har ni vägarna förbi en byggmarknad i tyskland så säljer dom rengöringsmedel där. 8€ för en liter koncentrat. Vad det innehåller vet jag ej men rent blev de.
6 svar · 11,8k läst
F
fth: Hej! Jag bygger också karmar f.n., och köpte då dokumentet som beskriver branschregler för montering av glaspaket i karm. Det går att köpa via "Monteringstekniska kommittén" (MTK), men i korthet så skall man enligt detta ha c:a 6 graders lutning på den undre karmen. Glasklossar för underkant (t.ex. från Leif Arvidsson) har också denna lutning vilket underlättar en del.Jag kör dock
5 svar · 2,8k läst
B
BLT: Har en plan för egenhändig bullerisolering av några fönster som vätter mot en 30-väg (isolering kanske är att ta i, men dämpning iallafall). Fönstren är av kopplad typ, från 50-talet. Tänker sätta in en 6 eller 8 mm tjock polykarbonatskiva mellan bågarna. Det finns en 10 mm bred och 10 mm djup spalt mellan bågarna där skivan kan sitta löst (vill inte göra åverkan på
0 svar · 1,5k läst
Snailman
Snailman: tja, jag tycker att på så gott som alla nya villor som byggs så sätter man fönstrets utsida i liv med utsidan på utegipsen/vindduken Det innebär ju oftast att dörrar och fönster som går ända ner till golvet får stöd underifrån... (grundern brukar ju sluta jäms med utsida gips/vindduk)
13 svar · 20,2k läst
M
MickeK: Hittade en gammal tråd från 2006 under fårg,måla rubriken där några rekommenderade att rolla på servalac. Kanske får bli så istället för färg. Ska kolla med färghandeln i nästa vecka.
1 svar · 5,5k läst
P
pmm: Har börjat mäta lite på fönsten. Men det är inte helt lätt. Kan de vara i tum? Då blir det lättare att hitta närmsta tum. Mäter man fönster eller karmyttermått?
3 svar · 2,0k läst
W
Wirrepirre: Vanliga fixpoint ligger på ca:300:-/st. Låter på dig som att du fått ett helt annat pris.
1 svar · 1,8k läst
G
gronfelt: Diplomat-dörrar gör dörrar med specialmått, men som sagt, det är svindyrt. Jag fick en offert på 4 st innerdörrar, varav 3 var specialmått, i massivt trä och det skulle gå på 24 000. Då var det i och för sig inklusive karm, men det är nog inte det som kostar.
7 svar · 1,5k läst
Globetrot
Globetrot: Jo, ända upp till 5000kr är ju ok tycker jag. För arbete då. Det kanske snarare e svårt att hitta nån som åtar sig så pass små jobb. Vi kanske testar själva!
8 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.