Hej. Hos en av landets lågpriskedjor hittade jag en innerdörr i ek som ser riktigt snygg ut och kostar bara 1500 kr (extrapris). Jag köpte hem en för att se hur den tar sig ut och är på väg att beställa ytterligare 8 st. Nu visade det sig dock att den utlovade tjockleken på faneret, 3 mm, i själva verket är ca 0,3 mm (båda dessa uppgifter förekommer på företagets hemsida). Dörren är gjord i Kina och med tanke på det låga priset kan jag väl inte förvänta mig en tjockare fanér än detta. 0,3 mm känns dock som ingenting och jag inbillar mig att det underliggande träet / MDF-skivan kommer att lysa igenom efter något års användning. Eller är det i själva verket fråga om ett konstgjort eklaminat? Kan man skära så tunn fanér? Någon som har erfarenheter av detta eller har rekommendationer? Riktiga ekdörrar kostar trots allt flera tusen...

Du kan aldrig få ett äkta faner i 0.3mm.

När jag tittar på dörrens ovansida eller i låsuttaget är fanérskiktet verkligen otroligt tunt. Enligt databladet består hela bak- och framkanten samt listen kring dörrspeglarna av massiv ask. Jag är inte duktig på träslag men tycker att det påminner om (billigt) gummiträds-trä. Dessa stavar är rätt tjocka men om man nu tycks spara på eken borde man väl göra det även på asken? Den är väl också dyr? (kanske inte i Kina). Jag skall begära att någon ansvarig för affären reder ut detta. Tack för svar!

Rusta har en massiv i ek för 1495 just nu!

Det är faktiskt den dörren jag menar. Visste inte om jag borde skriva ut namnet. Rusta har bekräftat att 3 mm är ett fel och att det är 0,3 mm som gäller. Dock är det ask och inte gummiträd i "övriga delar", hävdar de. Jag är nu dock rätt övertygad om att det faktiskt är äkta ek, om än rätt tunn, eftersom den inte alls är så perfekt som fusklaminat i plast är. Jag googlade lite hastigt och tyckte mig se en fanértillverkare som, efter att ha skurit fanéret, slipade ner det till 0,3 mm. Jag har också tittat på dyrare dörrar men de verkar inte ha särskilt mycket tjockare fanér de heller. Hursomhelst har jag nu satt upp mina dörrar och är rätt nöjd. Hemmet blev plötsligt mycket snyggare för en relativt liten peng. Att dörrarna kanske inte håller i evighet känns ok. En dörr fick jag dock returnera direkt för att fanéret hade lossnat. De är trots allt massiva (gran/furu/mdf) och går alltid att måla om de skulle bli för tråkiga.

Jag har också tyckt att den är rätt snygg när jag tittat på den men har lite för mycket dörrar så det känns som om det sticker iväg lite granna trots allt

Det blir lätt så. Skall allt vara perfekt så skall ju även listerna vara av samma material och de är antagligen inte billiga precis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.