J
jimmye: OK, jag trodde att detta kallades pivåfönster, "gångjärnen" sitter på¨mitten och man liksom snurrar fönstret runt sin horisontella axel. Men jag har nog fel... ska kika på om jag hittar skruven! Tack för hjälpen!
8 svar · 11,7k läst
Sophie
Sophie: För att förtydliga lite... JA det är överdrivet med fyra spikar för hållfasthetens skull, vi sätter fyra för att man då har möjlighet att justera karmen på fler ställen på vardera långsida vilket kan vara ganska praktiskt om man har gamla karmar som kanske slagit sig eller så. Våra dörrar som sitter sen byggåret i huset (början på 1900) är spikade med tre i varje långsida.
3 svar · 7,0k läst
M
moiran: Hm, jag får försöka montera det med pilarna uppåt. Tyvärr har jag inte instruktionen för låskistan då den följde med dörren, men jag ska googla och se om jag kan hitta den digitalt! Jag har ingen nyckel i låscylindern när jag monterar den. Tack för hjälpen, med lite tur kanske det gör susen...
4 svar · 10,6k läst
Q
qrre: Jag har ett takfönster som har börjat läcka in, det är ca 55*60 och från 60-talet Vi har renoverat om övervåningen för några år sedan så jag är på jakt efter ett fönster med samma storlek eftersom man inte behöver såga i taket och göra om hela inklädningen. Jag har sökt på nätet men det verkar inte finnas hittar endast 55*78 som närmast. Vet ni om det finns för ett vettigt
0 svar · 2,1k läst
K
kacke_: Det står inget om det men jag frågade hur jag skulle göra och blev rekomenderad denna. Kan tro att den spärrar då det är en ren alkydolja/färg. Borde kapsla in bra. Provar på ett fönster först och ser.
5 svar · 1,9k läst
V
Vonz: Tack för din förklaring, då är jag fortfarande med i diskussionen här hemma ;-)
3 svar · 2,8k läst
S
Svansen: OK...jag är också av samma åsikt...att man skall göra enligt instruktionen för att slippa tjafs...och man vill ju självklart ha det så bra som möjligt :-) Man måste alltså avsluta den vanliga drevningen någon cm innan förnsterkarmen inifrån sett för att kunna få plats med bottningslist samt mjukfog ? Det kommer att gå grymt mycket mjukfog som den känns. Jag har c:a 15 mm
6 svar · 4,9k läst
AnneFi
AnneFi: vi valde 56 mm foder. samma som det kommer att vara i hela huset och 69mm sockel. jag ville egentligen ha högre sockel men är för lat för att beställa och vänta på leverans.
28 svar · 61,0k läst
·
colan
colan: Först och främst måste jag säga att det är inte jag som borrat för ventilerna, köpte huset nyligen. Har inget märke eller modell för fönstrena men det står Nico glas på dem.
2 svar · 4,9k läst
·
F
frohike: Den är utsliten.. Vilket är vanligt, går att byta, ta en stol eller trappstege och titta i överkant på dörren så ser du hela funktionen.. ta ett mått och köp en ny. Kostar runt 300 kr eller nått sånt (Ta gärna lite bilder så vet låssmeden vad du behöver) I värsta fall måste du byta även spanjoletten
1 svar · 3,1k läst
M
MMR: OK, tack Har även ett nytt obehandlat fönster som jag inte vet om jag skall lasera eller måla. Det har isolerglas så kittfalsen behöver jag inte bry mig om. Är det bättre/enklare att lasera även detta istället för att täckmåla. Har läst någonstans att genom att lasera så riskerar man inte röta inne i karmen eftersom man inte stänger in trät på samma sätt som med täckmålning,
2 svar · 7,2k läst
P
pernie: Tack för alla svar!
6 svar · 5,1k läst
C
Carina86: Hej! Jag snubblar in här och frågar, hur ska fönsterblecken monteras? Jag ska spöna om mitt hus med liggande panel och byta fönstren sedan när spöingen är klar. Själva fönsterbytet har jag lejt bort till hantverkare då jag inte törs själv, är rädd att det ska bli fel. Men blecken ska ju jag sätta dit när jag spönar. Men hur ska jag göra? Vad ska jag tänka på? Är det svårare
7 svar · 4,0k läst
M
MMR: Ja jag har sett det i någon annan tråd också men hittar bara Vridfönster på VillaFönster & Varbergs Trä, inga sidohängda och kopplade så kanske kommer dessa från annan leverantör?
2 svar · 2,6k läst
S
Stefan_hallsberg: Som du skriver räknas fönster till fasaden och därför ska alltid styrelsen informeras. Sen med lite tur om du bor i en förening med knapert kapital kan de tänkas låta dig byta fönster så länge det ser enhetligt ut. Är det så att dina fönster drar borde det finnas en fastighetsskötare som kan hjälpa dig åtgärda problemet. Det lättaste är att ringa till någon i styrelsen tex.
1 svar · 1,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du söker på detta forum (och på byggnadsvårdsforumet ovan) så hittar du många trådar som handlar om att renovera fönster. Att förnya kitt och färg tillhör det normala underhållet som alla kan klara av. Det viktigaste för dig att undersöka i nuläget är i vilket skick trävirket är. En ordentlig tvätt (eventuellt med något alg- och mögelmedel) brukar vara en bra början.
6 svar · 1,8k läst
V
verktygsgurun: Jag har bytt ca 7000 fönster i gamla hus både med och utan diffplast i väggarna, i alla fall har det aldrig varit någon fogmassa och det har aldrig varit något ruttet eller annat konstigt när man rivit ut fönstena. Så jag undar om det verkligen behövs.
7 svar · 3,3k läst
J
jonas_a: Är det idé att kitta även insidan på ett fönster som sitter i ett badrum? Tänker att det bildas imma på rutan som sedan blir vatten och rinner nedåt.
0 svar · 4,7k läst
K
Klicka: Jag läste att det är bra att stryka alla kittfalsar med shellack. Då skyddas kittet bättre mot uttorkning. Så det gjorde jag när jag kittade om lite förra sommaren.
7 svar · 15,3k läst
findus42
findus42: Instämmer i att det blir billigare att anlita en snickare. Det tar ca tio timmar att hantverksmässigt tillverka en liten ytterdörr utan en massa prål. Material och beslag går på kanske 2000. Kanske det går att hitta en dörr som går att kapa till lägre pris. Men det är inte troligt.
2 svar · 24,9k läst
·
E
erikssonjorgen: Hej igen, Kan nämna att märkena ni ser på övriga vingar inte är från min biceps. Troligen från dornet vid montering. /J
7 svar · 12,7k läst
·
E
erikssonjorgen: Hej, Kanske av intresse att kolla denna: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/175580-hur-fa-ut-denna-karmskruv-bild.html#post1347558 Jag var inte lyckosam i min sökning och skapade en likartad fråga. /J
8 svar · 11,0k läst
K
Kjell_G: [citat] Intressant tips, ska kolla lokalt. Vill dock helst ha vita kassetter men det borde väl gå att spruta dem. Prisvärda hur som helst. Kjell G
3 svar · 10,1k läst
svartöra
svartöra: Jag gjorde samma tabbe och lyckades inte lista ut hur man fick loss roddarpinnen, så jag tog en lös roddarpinne och filade till änden på den och på den för korta roddarpinnen så att de hakade in i varandra. De tillfilade ändarna möts alltså i låshuset. Det glappar men fungerar. I mitt fall är dörren gammal och ska ändå bytas men det är nog inte en lösning jag skulle godkänna på
4 svar · 10,2k läst
V
verktygsgurun: De hylsorna används när karmhålen sitter på samma höjd. Tillverkarna brukar förskjuta karmhålen på sidostyckena så att man slipper karmhylsor. Har du förskjutna hål använder du karmskruv. Kontrollera längden på skruven innan du drar i den så att den inte går igenom karmen eller in i något glas. Måtta ut var fönsterna skall sitta, lyft i ett fönster och skruva fast ena sidan
1 svar · 9,7k läst
G
gronfelt: Jag har tänkt mig spegeldörrar. Det är den här massiva dörren jag har funderat på: http://www.diplomatdorrar.se/produkter/innerdorrar/innerdorrar/anton-tat
2 svar · 7,2k läst
O
olahakan: Jag murar och putsar.
8 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Tack. Då snäpper jag endast fast den, jag med. :)
7 svar · 1,4k läst
·
M
mrHandyMan: Hej, Vi bor i hus i Bromma och ska renovera våra fönster. Vi behöver få offert från något/några bra företag. Har ni några tips på vilka man ska kontakta? Vi ska renovera våra fönster samt byta alla innerglas mot energiglas. Om nån har gjort något liknande berätta gärna hus många bågar och pris. Tips på vilka man ska anlita? Tacksam för tips!
0 svar · 1,9k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Hade mellanrummet varit tillräckligt brett för fogband så hade jag ändå hellre använt tjärdrev och kalkbruk eftersom moderna material visat sig funka dåligt med gamla hus. Som jag förklarat ovan är problemet att springan är för smal, endast 2 millimeter ( 5 millimeter på några få ställen) På vissa ställen är det så smalt så jag får inte ens in ett knivblad - än
18 svar · 8,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.