Håller bå att bygga om vår groventré till en tvättstuga. Första etappen innebär att jag skall sätta igen ett fönster med lecablock (det blyinfattade i bilden) och ta upp ett nytt hål för ett 5*8 vridfönster (grönmarkerat i bilden)
Väggen är (såklart?) bärande i 20cm betånghålsten. Takstolarna hamnar på var sin sida om det nya fönstret, så bärigheten ovanför fönstret är jag inte så orolig för.
Det kritiska tycker jag istället verkar bli den grönmarkerade streckan. VI vill att fönstret skall sitta ganska nära dörren, dvs 20-30cm.
Kommer denna lilla "pelare" hålla?
Kan man förstärka på något "lätt" sätt?
Väggen är (såklart?) bärande i 20cm betånghålsten. Takstolarna hamnar på var sin sida om det nya fönstret, så bärigheten ovanför fönstret är jag inte så orolig för.
Det kritiska tycker jag istället verkar bli den grönmarkerade streckan. VI vill att fönstret skall sitta ganska nära dörren, dvs 20-30cm.
Kommer denna lilla "pelare" hålla?
Kan man förstärka på något "lätt" sätt?
Nu är intilliggande fönster igensatt.
Funderar på att lägga en träram i hålet innan jag sätter in fönstret. Dels för att stadga upp lite och dels för att det är lättade att först skruva fast ramen så att man kan sätta karmskruven var som helst i denna...annars hamnar karmskruven garanterat rakt i ett hål och så finns det inget som fäster.
Vad tror ni, är det en bra ide? Tryckt eller vanligt virke? Grundoljat?
Funderar på att lägga en träram i hålet innan jag sätter in fönstret. Dels för att stadga upp lite och dels för att det är lättade att först skruva fast ramen så att man kan sätta karmskruven var som helst i denna...annars hamnar karmskruven garanterat rakt i ett hål och så finns det inget som fäster.
Vad tror ni, är det en bra ide? Tryckt eller vanligt virke? Grundoljat?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag skulle nog göra på klassiskt vis med kilar, drevning och putsa fast fönstret.
Hur var fönstret till vänster fastsatt??
Protte
Hur var fönstret till vänster fastsatt??
Protte
Tror faktist att det var platsmurat, passformen på alla fönster (det igensatta är ett av 5 i garagedelen) är mycket tight. Sedan var karmen spikad (6" spik) in i små träbitar som satt i hål runt karmen. Slutligen putsat inpå både på in och utsida.prototypen skrev:
Ett par av fönstren behöll jag ju befintlig karm och skruvade i en storlek mindre fönster direkt i karmen....mycket smidigt!
Endast på ett av fönstren tog jag bort den gamla karmen, men det är ju snäpp på omöjligt att få fast det bra i hålstenen trots att jag har extra långa karmskruv.
Därav min ide att först dra fast en ram för att ha något att dra karmskruven i.
Jag skall inte putsa emot fönstret eftersom jag runt de andra 4 satt ram (förutom fönsterbläcket) av lister som är målade i matchande grönt, och så skall ju detta fönster också bli.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden