Matti_75
Matti_75: Ett alternativ är att bygga regelstommen ca 10mm större än glaskasseten. sedan sätter du dit fodret på utsida ca 20mm in från regelstommen, glöm inte att fasa den nedre i 45 grader för vatten avrinningen. Klistra en tunn tätningslist på insidan av fodren, ställ kasseten på plats på några masonite remsor. Mät hur breda smygar du behöver på insidan klyv till och klistra dit
1 svar · 1,4k läst
B
Bonae: Yay! Det funkade faktiskt över förväntan. Tack! Nu återstår bara det roliga jobbet med att försänka för gångjärn och bleck.
2 svar · 14,6k läst
A
Aembla: Helt okej, lite utskrattning här är ett billigt pris för all hjälp man kan få på detta underbara forum!
12 svar · 10,8k läst
T
Tovelainen: Ord & inga visor. Underbart :-) Det blir byggfog!
11 svar · 7,6k läst
·
S
sockerollon: Ok, tack. Tanten gjorde ett försök med urkramad trasa och det blev bra. Nästa fönster lär jag nog oavsett vänta med att slutmåla några veckor. Färgen på kittet krullade sig trots att jag följde tillverkningsrekommendationen och målade efter ett dygn.
3 svar · 3,6k läst
F
frinken: Tog in offert på Traryds och Mockfjärds (olika ÅFar) när jag bestämde mig för att byta dörrar o fönster i kåken. Vi ville ha en hel del icke-standard saker så att det rör sig föga om ett enkelt standard-jobb. Priset var dock exakt det samma från båda leverantörer, på kronan! Är det Svenska Fönster som reglerar och ser till att kostnaderna blir exakt den samma oavsett ÅF/montör
0 svar · 2,2k läst
thomas33
thomas33: Fick tips om dessa två sätt att montera, då jag köpte mina PVC-fönster. Antingen popnitar du fast fönsterblecken eller så sticker du in dem under fönsterkarmen och har lite fogskum som trycker upp dem, så de hålls på plats i falsen som finns runt fönsterramen. Då måste fönstret sitta såpass högt, så det blir fall! Latexfog mellan plåt och bleck om du popnitar. Om du trycker upp
1 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ja jag såg det och jag sa ju faktiskt att ajdufix är samma sak fast annat fabrikat......d^_^b
7 svar · 5,8k läst
·
A
arro66: Jag tror att det är regn och kondens vatten som rinner av fönstret går under bågen och hamnar mellan karnunderstycket och fönsterblecket.Därav uppstår skadan.Om det går kan du försöka med att få till ett fönsterbleck som går in en bit och täta i skarven .
2 svar · 1,9k läst
B
BigGitt: I fasta "fönster" får du inga insekter med förutsättning att dessa är byggda av isolerglas. Tänk på att varje utrymme skall ha minst ett öppningsbar fönster och möjlighet att futsa denna på båda sidor. Dvs inga såna där på öv! Om dessa inte går ut mot en balkong iaf. Putsa gör man som med vilka fönster som helst. Vatten, diskmedel, ättika. På med lösningen, skrapa med
1 svar · 4,1k läst
V
verktygsgurun: Lätt match! Du har ett hus i lättbetong... Mät mellan yttre och inre smyg, kontrollera så det finns plats att få i fönstret samt drevmån. Riv ut fönster försiktigt så att de putsade smygarna inte går sönder. Invändigt använder du sockellist som klyvs till lämpligt mått. Utvändigt mjukfog avsett för ändamålet eller en l-profil i plåt.
1 svar · 1,4k läst
P
PCLarsson: [citat] Beror väl på vart fönstren sitter, i en våning från slutet av 1800-talet eller ett radhus från 70-talet:D
4 svar · 2,6k läst
V
verktygsgurun: Samt vid fönsterbyte pga ljud skall det avändas stenull till drevning.
2 svar · 2,4k läst
Matti_75
Matti_75: Fasta fönster borde funka, kanske i kompination med härdat glas. Angående Beijer/ elitfönster så prova gå till en mindre handlare som är intresserad av att lösa ditt problem då Beijer inte är kända för att ge vidare bra service.
2 svar · 2,0k läst
N
Niclas Jonsson: Snickerispackel.
4 svar · 1,8k läst
S
smas58: Hej! Har en gammal Ytterdörr till källaren som var täckt med ful panel, har nu pillat bort panel och tänkte att jag skulle renovera dörren, tyvärr fattas alla tre speglarna i dörren och ramen där låset sitter är slitet, går det att köpa detta? Ett hyvleri kanske kan fixa? Sen är det ju problemet att få bort ramen också, provade att sätta en träbit mot kanten och slå med hammare
0 svar · 1,1k läst
R
RFD: Hej Är det någon som har något bra tips på hur man får bort en gammal "V-profil med fot" ? När jag försöker ta bort den stannar foten kvar i spåret, och jag vet inte hur jag ska få bort resterna så att jag kan sätta dit den nya listen. Tack på förhand.
4 svar · 30,8k läst
·
D
Davidofsweden: Hej Vart köper man fönster med aluminiumutsida och med fönsterhake som går i äldre stil, allmoge stil? Ska vara sidohängt fönster. Den typen av fönsterhake jag menar finns på denna bilden, första bilden. http://www.elitfonster.se/sv/Tillval--tillbehor1/Handtag--beslag/Tradition-21/ Har tittat på allmogefönster där kan jag få dom fönster, HFSA 3-glas, jag vill ha men där är
0 svar · 4,1k läst
DeEss
DeEss: Googlade och hittade den här: http://byggkatalogen.byggtjanst.se/search/search.aspx?categoryid=137192 Där måste du kunna hitta ÅF eller tillverkare.
2 svar · 9,3k läst
·
M
myrstack: Jag hade alla dagar valt ett så stort fönster som möjligt snarare än att gå ner i storlek. Måste du ändå göra om en smyg så är det samma insats och ofta brukar man inte lida av för mycket ljus på de ställen man installerar takfönster. Det som ofta begränsar är avstånd mellan takstolar så kontrollera det innan du bryter någon förpacking. I installationsbeskrivningen står
11 svar · 7,7k läst
H
H_MiaMaria: Hej! Jag har ingen koll alls på fönster och tänkte därför be om lite tips! Vi ska byta fönster, ca 15 st, och även sätta in 2 skjutdörr-partier på ett hus byggt 1962. Vad ska vi välja?? Vi vill ha öppningsbart, men barnsäkert! Vi vill ha så lite underhåll som möjligt, modern stil, bra isolerförmåga, monterat och klart till ett bra pris! Bor i göteborgstrakten. Kanske har ni
0 svar · 915 läst
L
lob: Om man vill undvika att allt sågspån försvinner ur facket har jag sett att man kan borra några hål i väggen strax ovanför där man tänker såga och blåsa i fogskum så rasar inte allt sågspån ur iallafall. Förresten så undrar jag om det inte är ngn förvirring här ang. konstruktionen. Plankhus för mig är att hela husets stomme är plank ( tjocka ! 50 x 180)som utgör husets
4 svar · 5,5k läst
S
Seflora: Hej Jag har precis bytt ett fönster i mitt teglade 50-talshus med lättbetongstomme. I resten av husets fönster skyddas drevningen av puts... Jag tänkte göra på samma sätt med det nya fönstret! (alternativet skulle vara att sätta en skyddsplåt). Vilket sortsputs skall jag använda och hur gör man bäst för att få det snyggt? Hur tjock bör putsen vara? Min tanke är att skyddstejpa
0 svar · 2,5k läst
D
danne_88: En karm är oftast 93mm tjock, finns även 68mm! öppningsmåttet bör väl ändå va 800x2100 även om måttet på karmen är 785x2085 just att man ska kunna justera in det? Beroende på vilken dörr det är så är det ju inga problem att såga av typ 10mm på både karm och dörrblad.
3 svar · 13,6k läst
F
frohike: Lutar nog åt svalt intresse från han sida. Hör med någon annan
1 svar · 3,9k läst
S
svisse: Köpte för 2 år sedan meeth fönster hos casalux i simrishamn, jag har aldrig varit med om sämre fönster, det läcker igenom längst ner så det blir blött i virket under fönstrena. och på casalux tar de inget ansvar alls trots att det skulle vara 5 års garanti. Hade jag vetat vilken dålig kvalitet de var så hade jag aldrig ens sökt info om dessa fönster. SÅ EN REKOMMENDATION, KÖP
6 svar · 3,3k läst
B
beque: Jag flyttar om en vecka in i ett hus i västra stockholmsområdet. Fönstren på huset är i dåligt skick och dom har jag tänkt byta ut (enligt besiktningsmannen så borde jag helt klart byta ut dem). Då huset ligger ca 8 km från Bromma flygplats och nära flygbanan för landning/start så tittar jag runt på fönster med hyfsad ljuddämpande egenskaper. Jag har kollat med Kronfönster, och
0 svar · 1,4k läst
brunolundh
brunolundh: Nackdelen som jag ser det är att helhetslösningen inte är lokal. Tycker det är skönare med att ha kontakt med lokala förmågor. Kommunikationen går smidigare. Ser inga fördelar med en dyrare helheyslösning. Vad säger förresten att du inte får desamma från en snickare? Min erfarenhet från fönstermontörer är också att de gör ett ganska kasst jobb. Det skall gå så omöj* fort.
1 svar · 2,0k läst
L
Latjo: Hej Dom flesta gol erlade fixar specialmått Det går nästan alltid att konfektioners massiva innerdörrar Billiga lätta dörrar är svårare
1 svar · 6,1k läst
S
Svansen: OK...tipset om blecken är noterat...men jag är nyfiken på erfarenheter på spårfräsningen på insidan :-) mvh
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.