2 626 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Bakkantsbeslag på dörr
Vad krävs där för att få ett godkänt lås tillsammans med Assa entré?
Jag vet att man förr bara satte in några skuvar, men om jag nu ska sätta in ett bättre lås, så borde man ha riktiga grejor där också, eller duger det med skruvarna?
Hittade nåt som heter Fas 1220, men det kostar ju över 500 spänn och ska man sätta det på alla 6 dörrar blir det dyrt dyrt dyrt.
Några billigare förslag? Gärna med länk
Jag vet att man förr bara satte in några skuvar, men om jag nu ska sätta in ett bättre lås, så borde man ha riktiga grejor där också, eller duger det med skruvarna?
Hittade nåt som heter Fas 1220, men det kostar ju över 500 spänn och ska man sätta det på alla 6 dörrar blir det dyrt dyrt dyrt.
Några billigare förslag? Gärna med länk
frohike skrev:
Jag tror inte jag behöver det bästa egentligen. Just nu har jag ingenting, så allt är ju bättre än det, men man vill ju inte sätta in nåt som är helt värdelöst.
Eftersom jag inte ska byta dörr har jag ingen lust att byta gångjärn. Så enkelt som möjligt.
Verkar svårt att hitta de speciella skruvarna som man använde förr. Var de kanske för dåliga?
Nä de va inte bra.. Då de oftast sattes fel, 1220 har ju fördelen att stiften är skyddade på ett bra sätt.
Att byta gångjärn är inget svårt, tar man bara ett åt gången så är det faktiskt lättare än att sätta en 1220 eller dra i stift.
Att byta gångjärn är inget svårt, tar man bara ett åt gången så är det faktiskt lättare än att sätta en 1220 eller dra i stift.
Rätt så skall de sitta i gångjärnet.. Dvs det skall inte gå att stoppa in ett sågblad mellan karm och dörrblad för att komma åt dem. Något som man allt för ofta såg. ASSAs gångjärn med stift och Fas 1220 är båda gjorda så att stiften döljs.
frohike skrev:
Räcker det med att byta ut en av skruvarna i gamla gånjärnet mot ett stift ?
(snålt men det blir ju en slant man spar och jag tror inte vi har nåt högriskhus)
Klicka här för att svara