Fönster & Dörrar
andersmc: Jo, det händer att gångjärn av den typen släpper. När man lossat dörren några gånger verkar det som plasten förlorar spänsten, så plastflärpen fjädrar inte ner tillräckligt för att låsa metallblecket. Det är väl därför det är ett skruvhål i, så man kan säkra med en skruv.
DIY_freak: Men med tanke på hur svårt det är att få bort fogskum från skinnet (om man inte använder aceton) och det dessutom härdar av vatten, så verkar det ganska otrevligt om man skulle få det i ögat.
verktygsgurun: Skrapa med vass skrapa sen slipa. Mycket jobb men det kommer bli fint!
frohike: Ja cyilindern kommer att sticka ut en bit. Men du borde klara dig med en 6mm cylinderring eller så lägger du på en cylinderförlängare på 8 mm och en 13 mm cylinderring. Du tjänar på att uppsöka en låssmed, då de har bättre utbud. Det du spar i pengar hos biltema får du troligen lägga i bensin för att byta till rätt
pelleb1969: Men vad är det isåfall som är skillnad? PVC kvalitet? Kompositinblandning? Profilerna är ju olika så där förstår jag att det är skillnad...:S
sankaboy: Vilka träbitar tänker du på i första hand som behöver bytas? Vet inte hur utsatt träet har blivit för fukt, men dörren står i söderläge så det är nog solen som har fått färgen att lossna.
Zero: Jag tänkte det kan förenkla att ha en separat tråd om altandörrar av PVC. När det gäller altandörrar av PVC så finns det lite olika trösklar att välja på. Tex. Drutex har en med aluminiumtröskel och en annan som är gjord som ett öppningsbart fönster. Fönstermodellen har bättre isolering av tröskeln. Det skall gå att sätta ett aluminiumskydd över tröskelkanten som skydd
BigGitt: Plast fönster? :) Hålleer i all evighet. / Nu blir jag ...
omix: Ja, absolut. Är en av de billigare diplomat innerdörrarna, med en karm från bygghemma.se
AnneFi: Är på gång att beställa nu men har vänt och funderar på om man kanske skulle sätta traditionsfönster iaf. Väljer mellan allmogefönster och skånska byggvaror. Men har ingen direkt erfarenhet av någon av dom
ius66: Två inåtöppnande fönster i ett badrum sitter monterade delvis försänkta i en urtagning i väggen. En kakling i överkanten gör att det inte (längre) går att haka av fönstren från gångjärnen av dörr-gångjärnstyp eftersom den fria höjden inte längre räcker till. Kan man slå ut den nedre delen av gångjärnet på nåt sått för att få loss dem utan att riva den idiotiska men
verktygsgurun: Byt ut en av skruvarna som gångjärnen är fastskruvade med, ta en i mitten av fönstret. Skruven skall vara 4,5x 70 dra skruven genom gångjärn, genom karm och ut i regeln. Med den skruven dragen ställer sig karmen lite "toe out" och du får nån millimeter mer plats för gångjärnet. Då kan du ha sidostyckena raka och de behöver ej bågna.
gmange: Jepp tanken var att göra en terass utanför. Utsikten är kanske inte jättespännande men ljusinsläppet är trevligt. Tack för svaren ivf!
verktygsgurun: Där är inget samband mellan u-värde och dv värde. Du kan beställa dina treglas fömster med extra ljudreduktion. Fönsterna skall drevas med stenull då man skall ha så bra ljudreduktion som möjligt har jag för mig. Annars så är det inåtgående 2+1 fönster som ger bäst ljudreduktion.
se38005: [citat] Plocka fram den minst skeva från botten av traven, det får man alltid göra på Byggmax, vare sej det gäller virke eller dörrar. :)
titanium: Låter kanon ! Skall kolla om jag springer på någon som kan köpa åt mej.
BigGitt: Det ser snarare ut som smuts. Med tanke på hur jämnt det är fördelat. Som att det uppstod i samband med att fönstret var öppet. Rakt framför öppningen, I triangeln på sidorna. Men det är bara vad jag tror.
-RB-: Exakt. Det går bra att jobba med karmen inuti "paraplyt" även om det t ex ösregnar.
jojjeblom: I sovrummen har vi satt in rullgardiner för att få riktigt mörkt, i v-rummet utanpå persienner.
DeEss: Kan mycket väl vara så att Ystad är en Swedoor, då jag tror Bauhaus "döpt" sina dörrar själva... Vet i alla fall att min kommer från Safco, då jag varit i mailkontakt med dom innan jag köpte efter att säljaren på Bauhaus i Hyllinge gett mig adressen. Bauhaus dörrar finns dock inte med där, då dom modellerna tillverkas "exklusivt" för Bauhaus. http://www.safco.dk/ Tillverkaren har
frohike: Då bör det fungera.. Det jag har lyckats luska fram är 3 saker, antigen är någon av elits fönsterdörrar så tjocka att pinnen inte räcker till eller så har man något annat än FIX spanjolett eller så har man en öppningradie som ställer till det. Beroende på vad du har på utsidan så kan det bli så att du måste ha någon form av "möbelmutter" på utsidan För normalt skall detta
frohike: WD40 är inget för glidytor.. där behövs fett. Olja av olika slag har du där det behövs en krypande effekt ex rörliga delar som inte går att komma åt
hedmann: Vet någon var man kan få tag på ytterdörr gjord av cederträ? Har hittat sajter utomlands men inte i Sverige.
Kjell_G: Förresten, brukar ni isolera bakom smygarna också? Har för mig att man ska göra det. Kjell G
Matti_75: Plast under tröskel och karm, avstånd mellan karm/ vägg bara skruvarna in i väggen.
myrstack: Nu har jag inte kapat en ny swedoor men när jag hade några härligt burkiga 80-talsdörrar att kapa så åkte jag på att såga till en bit virke och styva upp nederkanten med. Var dessutom en badrumströskel som var för hög så det fanns ett visst intresse av att hindra fukt att komma upp i dörren.
MathiasS: Din lokala låssmed har allt sådant! Kan inga sådana företag i ditt område, men det borde väl var rätt enkelt att hitta...
frohike: Reglerna säger följande (Fetstil är det som berör bostäder. Texten är förkortad mot vad som står, allmänna råd som inte berör bostäder är bortklippt) 5 Brandskydd Del 2, Boverkets byggregler, BBR 5:3 Utrymning vid brand 5:311 Tillgång till utrymningsväg Bostäder och lokaler, utöver de som avses i avsnitt 5:313, där personer vistas mer än tillfälligt ska ha minst två av
gaia: barnsäkerhet kan monteras i efterhand. Värmebesparing - du får inte inversterade pengar tillbaka under din tid i huset eftersom det gör så lite i isoleringssamanhang. Man byter fönster bara om de gamla går ej att använda längre men om pengar är ingen problem så kan du strunta i det jag skrivit :). Fundera bara en gång till om pengarna inte kan investeras i en bättre värmebesparing