T
thomasx: Hejsan Jag har fått följande tre priser på en 145x85 cm spegel, 6mm med 25mm fasettslipning 4700:- 3350:- 2600:- Alla tre från seriösa glasmästerier. Kan det finnas någon praktisk anledning till prisskillnaderna, som kan vara bra att tänka på eller känna till. Eller betalar man bara ett par tusen spänn för mycket hos den dyraste?
0 svar · 2,0k läst
D
d-sajn: Jag har ett stort fönster med dörrar som jag väntat med att sätta lister runt, då jag inte har varit helt hundra på vad jag vill ha. Nu är tiden inne, men jag är fortfarande osäker på hur det skall se ut och vart man kan hitta lister som är lite bredare (hos snickaren antar jag) Har ni något exempel på hur man kan rama in ett fönster av den storleken? [bild]
0 svar · 2,8k läst
P
puu: Men det är ju en perfekt prutpunkt. Säg att du tar förslaget om smyglisterna ingår.
23 svar · 3,6k läst
thomas33
thomas33: Kanske du skall kolla på en byggåtervinning. Borde finnas en hel del hela dörrar, som tål att sågas i.
1 svar · 1,3k läst
thomas33
thomas33: Beror också på hur ditt hus ser ut. Jag har bytt till PVC-fönster i hela huset som är byggt 1964. Hade innan 2 kopplade fönster i varje. Bytte och beställde då ett helt fönster, men med mittpost, så det skulle likna de gamla. Att de öppnas inåt, tycker jag är en fördel, då de skall putsas på utsidan. Vädringsläget med endast 3 mm öppning och tiltläget räcker för snabbvädring
4 svar · 1,1k läst
A
Avbytaren: japp det löste sig också. Har fått i tre nya fönster nu.
17 svar · 32,2k läst
J
JanneL: http://np.netpublicator.com/netpublication/n53574877 sid 25
1 svar · 4,8k läst
jojjeblom
jojjeblom: Vi bytte ut våra 70-talsdörrar i sommras, som vi hade väldigt kallt utav trots fräscha tätlister. Nu har det ju inte varit så kallt ännu, men den kyla som varit har vi märkt stor skillnad mot dom gamla. Bytte även ut sidoljuset vid huvudentren till ett med treglas.
5 svar · 4,5k läst
F
frohike: Vilket undviks pga risken att skada sig samt att det låter för mycket... Krossas görs det ju ändå, men då i huvudsak för att komma åt fönsterhakar och öppningsbeslag, sällan så går man in via krossad ruta
4 svar · 2,5k läst
B
bredband: Jag har ett utrymme i vår gäststuga som tidigare fungerat som förrådsdel men som nu skall inredas. Problemet är de befintliga fönstren som är englas och även tämligen otäta mot fodren. Fönsterna är dessutom mycket gamla och speciella till utseende. Frågan är nu hur jag bäst åtgärder dessa, skall man åtgärda de befintliga fönsterna och montera på energiglas eller kan man
0 svar · 1,5k läst
T
tavelkluddaren: Vi beställde en helglasad vitmålad altandörr med isolerglas (100x200 cm) från Bygghemma. Kostade runt 6.000:- inklusive frakt. Den var från "Allmogefönster" och är verkligen bra kvalitet. Förstår att du inte vill lägga 25.000:- på att byta ut alla fönsterdörrar. Men jag hade nog satsat på en ny dörr ändå om jag var som du. Mindre "meck" och så får du ju bra u-värde på glaset
6 svar · 11,0k läst
·
S
sdrlnd: Hus AMA Säger inget om detta, bara att de ska monteras med vissa mått mellan karm och båge. Men detta du beskriver låter som det ligger inom tolerans (om det nu finns något för detta ändamål) Toleranserna inom nybyggnation är väldigt väl till tagna, som ett exempel får en vägg bukta +- 10mm inom 3 meter. vilket syns ordentligt om man ser det med bara ögat. förhoppningsvis behöver
8 svar · 5,7k läst
P
Peter_K: Misstänker att de kostar mer än 65:- som mdf bitarna gick på :) Men tid är också pengar.
9 svar · 22,8k läst
·
K
kiixx: Man skall väl också komma ihåg att säljaren kan välja att låta häva köpet, så står man där med ett hus med xx antal hål i, efter fönster som suttit där. så att bara hota med konsumetombudsmannen och advokat är nog inte en lösning, utan jobba mot en lösning som båda kan leva med både på kort och på lång sikt. T.ex om säljaren menar på att dom går att polera bort, då får
20 svar · 35,8k läst
bondfia
bondfia: Jag har ett hus från -79, (Insjöhus AB) som har jättebra tätningslister på de flesta ställen, men ytterdörren vid groventrén har satt sig lite, så jag tänker haka av den och lägga på brickor på gångjärnen. Pga att den hängt ner sig lite, och pga slitage sedan -79, är tröskellisten slut. Den var liksom av kraftigare gummi, inkilad och fastklämd under en aluminiumlist, var i ALL
0 svar · 3,4k läst
gstv
gstv: I min värld är funktion viktigare än form. Iallafall i detta fall, när dålig funktion innebär ett sämre inomhusklimat med kallras och drag, samt större risk för inträngande vatten i konstruktionen ju längre ut fönstrena monteras. Då kan jag leva med att fönstrena sitter lite längre in och att man inte får plats med blomkrukorna i fönstersmygen.
9 svar · 9,0k läst
F
Freia08: Någon som vet eller har något förslag på hur man kan isolera en inglasad balkong?
0 svar · 1,6k läst
D
Dsl: Jag skulle nog kört på cellplastalternativet, tillsamman med tätningslister. Har du inga krav på det estetiska borde det väl gå att bara limma på. Alternativt finns ju värme/ljuddämpningsmattor som är självhäftande, på tex biltema.
2 svar · 3,9k läst
Y
yuphin: Jo Tundra golvet har IKEA slutat sälja, jag behövde ett paket till när jag la mina golv, deras kundtjänst lyckades hitta ett på ett varuhus norrut och skickade det kostnadsfrit till mig så att jag skulle få ihop golvet..bra service!
7 svar · 7,1k läst
Allert
Allert: Det där såg inte snyggt ut alls Anna, vilket företag var det som gjorde det? Jag sitter här och blir orolig nu då mina polska fönstermontörer kommer snart och ska göra klart allt idag vilket innebär att sätta fönsterbleck. Hoppas det gör det snyggt.
51 svar · 59,3k läst
·
F
frohike: Ställer mig frågan till Kvalité RAL A och B.. Söker man på PVC-plaster och RAL är det färger man pratar om.. Så hade vart kul med en länk eller likande som förklarar RAL
19 svar · 48,0k läst
S
sblixten: Enklast är att köpa en limträbalk med rätt mått.
8 svar · 2,9k läst
R
Raukman: Beläggningen leder väl ström också, så är man osäker kan man mäta med en multimeter.
2 svar · 2,9k läst
erik_n
erik_n: [citat] Ja nått sånt. Men då kan dom ju inte hänvisa till det isåfall.. Jag skulle kolla upp om det finns någon begränsning i ÄTA-klausulen. De flesta seriösa byggfirmor som kör med fast pris har en sådan klausul i sina avtal
8 svar · 7,8k läst
F
frohike: Sitter den utomhus eller i ett trapphus? Har du ingen hotbild mot dig tror jag inte du vill lägga 30-40000 kr på en Skyddsklass 4 dörr. Utan nöj dig med skyddsklass 3, den kommer ändå att gå på över 20000 eftersom det måste bli en specialdörr.
1 svar · 2,2k läst
K
Kjell_G: Knuffar lite på den här, om nån har nåt tips på företaget ifråga. Hittade en begagnad glasdörr på Blocket som var väldigt lik men den var nog från förra seklet (-90) och kändes inte hundra (dessutom hemmamålad, behöver fabriksmålad). Kjell G
3 svar · 1,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Polska fönster blev det, har inte i huvet vad de hette.
4 svar · 912 läst
L
LillaMini: På vår ena kallvind har vi en spegeldörr modell mindre med en påspikad "låda" av någon typ plywood eller liknande fylld med gullfiber. Den andra har en dörr stor som en normal skåplucka och är av ihopspikad panel med en likadan låda på baksidan. Funkar klockrent här, trots att det inte finns någon gummilist eller annat som stoppar luften inifrån kallvindarna så är det bara ca 1
1 svar · 1,3k läst
N
norrbottenstorpet: Äntligen hittat ett svar. Dormas montageskiss anger att de vertikala förskjutningen inte är symetrisk. http://www.dorma.se/prod/content/download/57840/779828/version/1/file/Installation%20instruction%20DL%209132-DORMA%20Duo%20(30%20055%2010-3).pdf/237cae7f6a89f992b9a025920974b777.pdf
15 svar · 11,4k läst
B
barfotalasse: Assa10 verkar ju genialiskt och enda kruxet med 10-an är väl att hantverkaren måste ha lunchlådan med sig för han kan inte låsa och återkomma efter lunchen. Men med den regelbundet återkommande sotaren är det ju ok med! Finns assa10 till annat än twin? Menar alltså till 'vanliga' nyckelprofiler där man också kan köpa cylindrar av billigt märke för tex fönstren. Vet någon var man
8 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.