Skadorna som uppkommit finns på karmen, särskilt en kraftig skada på högra delen. Därför har leverantören beställt en ny karm. Och jag har bett montören att inte installera fönstret tills den nya karmen har anlänt.

Hur pass vanligt är det att leverantören inte ansvarar för bytet av karm själv?

Det är inte helt lätt att förstå vad du menar. Ett fönster består av Fönsterkarm , Fönsterbåge och glaspaket (glaskassett) Vad av dessa är skadade.

Ursäkta all förvirring, det är karmen som är skadad och den som kommer att bytas ut.

Det betyder att montören när den nya karmen kommer skall demontera kassetten i det gamla fönstret i montera in det den nya karmen?

Detta är helt rätt uppfattat.
För att bedömma om detta är ett korrekt avhjälpande av felet, så hade jag följande frågor till expertnera:
1) Kan detta leda till några eventuella nedsättningar i funktion och dyl om montören gör detta på byggarbetsplatsen? Skall det inte göras på fabrik?
2) Är det någon ide att montera fönstret innan nya karmen kommer?
3) Är det rätt av fabrikanten att kräva att montören gör detta arbete själv?

Om montören vet vad han gör borde det inte vara något problem.
Montera det nya fönstret efter att karmen blivit bytt.

Vem betalar montören för extrajobbet? Jag hoppas det inte är du själv.

Kanoners, då har jag fått svar på alla mina frågor.
Tack allesammans!

Ps. jag vet inte vad montör och leverantör har dealat fram, jag betalar i varje fall inte för det arbetet.

låter lite galet ändå, att börja mecka med glaskassett byte, när man kan byta hela fönstret, borde ju vara enklast o billigast för leverantören

Är det ett öppningsbart fönster finns ingen anledning att montera ur glaskassetten. Då hänger man ju bara av bågen och sätter in den i den nya karmen. Inga som helst problem på en byggplats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.