Vi och grannen har sidohängda utåtgående 3 glasfönster tillverkade 1988, låsta handtag med Habo spanjoletter med 2 kilkolvar.
Altandörrarna har även de låsta handtag och spanjoletter med 3 kilkolvar och 1 hakkolv.

Före jul hade grannen inbrott, troligen började tjuven med att krossa glaset i altandörren för att kunna öppna altandörren men upptäckte försent det låsta handtaget, tjuven verkade ha kunskap om hakkolven i altandörren och bytte taktik.

Han gick till ett öppningsbart fönster och krossa även det glaset, låst handtag.
Nu fick han användning av kofot/brytjärn och fick upp fönstret relativt lätt misstänker jag eftersom det inte fanns några hakkolvar.

Nu vill jag förbättra skalskyddet hos oss och jag har sökt på forumet:
*borrskydsplåt till ASSA 2000 från 1988
*1 mm tjock sparkplåt skall monteras på altandörrarna
*50% av fönstren skall skruvas igen (de sitter parvis)
*3 glaskassetterna skall säkras men hur?
*vridstyvheten i fönstret behöver förbättras/bättre koppling fönsterram och båge?

Låssmeden tipsade om att lägga silikon på insidan efter att ha rengjort med rödsprit, strängen skulle kunna ligga mot glas och träramen. Nackdelen är att det syns och att persiennerna kanske fastnar längs sidorna (upptill går inte för persienskenan vill jag inte flytta i överkant på fönstret).
I en diskussionstråd varnades det för att plocka ut glaset och limma mellan glas och fönsterbågen för att det kan hamna fel efteråt?

Problem 1 Tjuven kan plocka bort glaset
Q1 Vilka tips/erfarenheter kan ges från de som förebyggt att glaset plockas bort av tjuven?

Problem 2 Tjuven bänder isär fönsterbåge och fönsterkarm då det saknas hakkolvar.
Q2 Jag har funderingar på att montera säkerhetsspanjoletter i fönstren med hakkolvar/ändkolv (ASSA S2151/1451/2451) men om jag limmar glaskassetten i fönsterbågen kanske det ger ett styvare fönster så att jag slipper att köpa dyra säkerhetsspanjoletter.
Räcker det att limma glaset (keep it simple)?

//Stefan
Belysningen runt huset är förbättrad i jul och larm research pågår

Redigerat:
S
du får limma glaset.
men montera bort glaset det tar för lång tid för tjuven

Förstärker du fönsterbåge och sätter dit hakkolvar så måste du se till att även förstärka stommen runt fönstret...
har själv varit med om ställen där dom helt enkelt brutit bort hela karmen för att dörr & fönster var utav så pass bra kvalité

kolvas, det du säger är att vill en tjuv in så kommer han in mha kofot/brytjärn.
Frågan är då hur stora svårigheter för tjuven jag som husägare skall skapa (dvs hur stora följdskador är jag beredd att ta).
Försäkringsbolaget kräver inte spanjoletter med hakkolvar på gamla fönster vad jag hört

Skall kolla spanjolettpriser i veckan, tål att fundera en extra sväng om det är vettigt att byta spanjoletterna. Kanske är det bättre hushållning med pengarna och tiden genom att ha fler sensorer till framtida larm.

Man ska inte överdriva på larmbiten heller om man inte har något extremt värdefullt och stöldbegärligt.
Men ett vettigt larm är ett bra sätt att avskräcka tjuvarna, kombinerar man det med ett par rejält ilskna hundar så har man ett bra skydd ;)

En av mina principer är att ha likadan nyckel till alla lås så därför har jag monterat låsbara handtag på altandörrar och fönster.
Har varit hos 2 olika låssmeder och ingen kunde/ville sälja spanjolett till mig.
Snackade med en spanjolett expert hos Fix igår, hon är förvånad över att låssmedernas låga intresse för en så enkel produkt som spanjoletter. Nu har jag fått bekräftat mina tankar angående måttagning och produktval (Säkerhetsspanjolett S2151 med slutbleck 4700).
Nytt besök hos en tredje låssmed och nu med en verifierad beställningsblankett för att få en pris uppgift.

Kolvas, din fundering om risker med hakkolvar är säkert applicerbart på hus med fönster till fönster montage utan någon regel mellan fönstren (hörde av jobbarkompis att det kan finnas i gamla hus).
Vi har reglar mellan alla fönster och altandörrar:-)

Redigerat:
Det man skall komma ihåg är att även i bankvalv kan man ta sig in.
Det kan gör genom en mekanisk förbättring är inte att stoppa utan att fördröja. Ju svårare det är ju längre tid tar det.
Har du någon som tar sig in genom att bryta loss karm mm så tar denna person sig in oavsett vad du gör.
Det handlar om någora få % av alla som sysslar med inbrott. Den absolut största skaran är tillfällighetsinbrott, dessa stoppas effektivt genom lås och förbättrad mekanisk och elektronisk säkerhet

stefan_o skrev:
En av mina principer är att ha likadan nyckel till alla lås så därför har jag monterat låsbara handtag på altandörrar och fönster.
Har varit hos 2 olika låssmeder och ingen kunde/ville sälja spanjolett till mig.
Snackade med en spanjolett expert hos Fix igår, hon är förvånad över att låssmedernas låga intresse för en så enkel produkt som spanjoletter. Nu har jag fått bekräftat mina tankar angående måttagning och produktval (Säkerhetsspanjolett S2151 med slutbleck 4700).
Nytt besök hos en tredje låssmed och nu med en verifierad beställningsblankett för att få en pris uppgift.

Kolvas, din fundering om risker med hakkolvar är säkert applicerbart på hus med fönster till fönster montage utan någon regel mellan fönstren (hörde av jobbarkompis att det kan finnas i gamla hus).
Vi har reglar mellan alla fönster och altandörrar:-)
spelar ingen roll med enkla reglar mellan fönsterna eller dörrar, det måste sitta tvärlortlingar på lämpliga ställen för att man inte ska klara av att bräcka upp dörren på under 20 sekunder

skulle det innebära att hakreglar på altandörrar och entredörrar är bortkastad tid/pengar på i princip alla standard villor?
Hur bör det se ut för att vara mer säkert?

Med ny kunskap får jag kolla på ritningarna om våra väggar / infästningar av fönster/altandörrar/entredörrar uppfyller kriterierna

Nja.. hakregeln är absolut inte bortkastad varken i tid eller pengar.
Ser man tillbaka skulle slutbleck monteras så att de hade stöd mot regeln bakom karmen.
Men när hakregeln kom så tog man bort skruvarna som tidigare slutbleck använde.
Hakregellåsen klarar kraven utan skruv i slutblecket.

Givetvis är det bra att förstärka så att kamen ej kan flexa, något som givetvis höjer säkerheten ytterligare.
Poängen med hakregel som rak regel inte klarar är ihopkopplande av dörrblad/fönster och karm.
En kedja är inte starkare än den svagaste länken.
Att man bryter bort karm mm beror mer på svaga/felaktiga infästningar eller att man som bov har gett sig på just detta.

Jag har faktiskt varit på inbrott där dörren var av säkerhetstyp med hakregellås. Uppbruten med kofot och där skadorna knappt gick att se. Jag behövde inte byta något utan allt fungerade som det skulle.
Dörren var dock felaktigt monterad med förstor springa

Man skall komma ihåg att fönsterdörrar rent generellt är värdelösa ur inbrottssynpunkt utan att de förstärks.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.