Hej!

Vi skall byta fönster i vårt hus och har bestämt oss för att börja på övervåningen.
Saken är den att vi vill förstora fönstret i vårt sovrum då de är de enda fönstret vi har i de rummet. Nuvarande mått är 1,30x1,25 (BxH). Vi skulle vilja ha runt 2m i bredd, höjden funkar nog som den är.

Vi har ett hus som är uppbyggt av betong,lättbetong och sedan räfflad tegel.
Hur löser man de med att bredda hålet när de är tegel ?
Tipps på ett bra standard mått på fönstret önskas också.

Vi har även märkt att måtten på våra takfönster inte är av standardmått, de en är 0,94x1,25 och 0,69x0,88. Hur gör vi där ?

Det finns inte standardmått på fönster. Du beställer det du vill ha.

Vet inte riktigt vad du menar med betong är det gjutna väggar? Troligtvis så har du en hel bärande balk ovan fönstret som inte är bredare en nödvändigt till den storlek som originalfönstret.Det innebär mer arbete en vad det smakar, men högre fönster och då menar jag nedåt, ja kanske ända till golvet. Radiatorn kan bytas till en konvktorradiator som man låter ligga på golvet i en inbyggnad lite snyggt.

Okej då vet jag huggan.

Är inte riktigt med på vad du menar cecar33.
Väggarna är gjutna i betong med en tegelfasad.
Jag är inte ute efter högre fönster utan bredare från dagens 1.3m till tja, kanske 2.0m.

Om du har gjutna betong väggar så är det som cecar33 säger, det är inte bara öppna upp en bredare öppning utan att se hur det är byggt. Är det en gavel? Betongbjälklag över?

Surfa in hos några fönstertillverkare så ser du vilka standardstorlekar som finns. Så gott som alla har samma storlekar.

Ja de är en gavel. Jag antar att det är betongbjälklag, för att själva golvet är också i betong

Hur skall man gå tillväga ?

Är innertaket i betong?

Nej inte på övervåningen mot taket. Men första plan mot andra är i betong.

Då kan det vara möjligt att såga upp ett större fönsterhål, men låt en konstruktör kolla på det först.

Först måste du som sagt säkerställa bärigheten, eventuell kanske du måste byta ut eller lägga till en bärande del över fönstret, men det är inte säkert. Sedan blir det till att såga upp ett större hål med diamantkap.

Även teglet i överdelen av fönstret måste säkras så det inte rasar ner. Det finns minst en, kanske flera artiklar i tidningen Gör-Det-Själv's arkiv som visar hur detta går till.

Okej då vet man. Vem ska man kontakta då ?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

Hmm, jag tror jag vet vilket fönster det är, det upp till höger om det hörnet där det läcker vatten på fasade, eller på andra sidan kanske? ;)

Vill du göra jobbet själv, eller tänker du anlita någon?

Ska du göra jobbet själv kan du ju helt sonika bara lägga in en i-ibalk i väggen ovan fönstret, på temat better-safe-than-sorry ;)

Men till att börja med, frilägg betongväggen där ändringen ska göras, så du ser hur det ser ut idag. Är hålet upptaget efteråt, vilket syns på att det är uppsågat, och ev. ändar på armeringsjärn kan synas, eller "gjöts" hålet från början, då kan det mycket väl ligga förstärkningar som inte syns.

Helt rätt, de är de fönstret vid hörnet. Som du ser så ser de väldigt tråkigt ut. Jag hade tänkt å göra så mycket själv de bara går. Och sedan ta hjälp när de tar stopp.

Förslag på verktyg vid detta ändamål?

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk

För att ta upp ett större hål använder du lämpligen en diamantkap, finns att hyra hos hyrfirmorna. Varning dock för att de blaskar ner en hel del. Man använder vatten som kyl/skärmedel, dock inte mer vatten än att det inte dammar. Lite beroende på vad du själv känner kanske just den biten är något du vill ta hjälp av en betonghåltagare för, sådana finns det gott om även om vi "vanliga" människor sällan stöter på dom ;)

Det är kanske inte heller omöjligt att en sådan har lite koll på behovet av ev. förstärkning, men långt ifrån säkert. Frilägg väggen och begär offert från några stycken så får du lite mer kött på benen den vägen också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.