Hej på Er!
Vi håller som bäst på med ett uterum. Vi har inte använt någon färdig byggsats, utan byggt ett sadeltak som stämmer överens med huset. De triangulära fönstren upp mot nock kommer bli rätt stora, där största möjliga måttet är:

bredd: 3500mm
höjd: 1600mm

Första offerten på två sådana här fönster landade på 27 000:-. Då är det 2glas energi med argon.

Är detta ett rimligt pris? Själv blev jag lite paff... :D

Vi kommer försöka minska ner storleken lite genom att bygga ner yttersta takstolen en bit, samt sala ut limträt som håller nocken (så att den ser bredare ut).
Jag vet inte hur mycket detta kommer att göra på priset, samt hur det kommer att se ut estetiskt (viktigt!).

Tips emottages tacksamt på vart man kan vända sig för att offerera på den här sortens fönster.

Funderat på PVC fönster? Tror du skulle spara i runda slängar 15000-17000 på dessa.

gstv skrev:
Funderat på PVC fönster? Tror du skulle spara i runda slängar 15000-17000 på dessa.
Jag är öppen för alla ideér och förslag. Är det någon leverantör som är mer positivt omnämnd än de andra?

Skall uterummet vara uppvärmt? Annars är det ganska vanligt att man sätter glaslister på limträstommen dit med ett glas och ytterligare en vända med glasniningslist. Borde bli bra mycket billigare!

Antar att dom inte ska vara öppningsbara.

Ring till några glasmästerier och fråga vad isolerglaskasetterna kostar. Karmarna borde du kunna få för 2500:-/st på ett snickeri, Tycker du skulle klara dig på halva summan om du gör på det sättet.

Uterummet skall inte vara uppvärmt kontinuerligt, men det kommer finnas en kamin för eldning under vinterhalvåret, därav önskemålet om hyfsad isolering. Jag måste se vad jag verkligen fick pris på. Jag trodde att det var bara kasetter.

Angående PVC-fönster så finns det 100-tals aktörer på marknaden, och lika många trådar om dessa här på forumet. Beroende på var du bor så brukar man kunna hitta mer eller mindre firmor, många med polsk anknytning.

Jag har nu varit i kontakt med Kaerrmann. Priset för en fönsterkasset låg på ca 8000:- här, så det var en viss skillnad. Vi fortsätter letandet. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.