9 434 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
SP eller Elitfönster
Jag står valet och kvalet att välja nya fönster det gäller fasta och vridfönster. Elit gillar jag inte utseende mässigt utifrån på deras vridfönster då man kan se beslagen. Men jag gillar inte hellar på SP att man karmskruvs hålen syns invändigt på vridfönstren. Någon som har erfarenhet av det ena och andra. Jag ska ha trä/alu med minst 1,0 i u.värde. All info av intresse.
Produkter som diskuteras: "karmskruvs"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Vi har SP Balans i hela huset och är riktigt nöjda med dem. Vi köpte och monterade själva. Angående de synliga karmhålen så tycker inte jag att det är något som man tänker på när man fått dit täckpluggarna.
Vi valde också bort Elit pga av att de inte ser "snygga" ut utifrån.
Vi valde också bort Elit pga av att de inte ser "snygga" ut utifrån.
Elit och t ex Trarydfönster är kvalitetsfönster medan SP-fönster är en lågbudgetvariant med knastar. Jo det är riktigt, att man ser gedrarnar utifrån på deras H-fönster, och kan kanske upplevas "störande" men det kan gångjärn också göras. Karmskruvarna sitter i den kraftiga delen av karmen, men om allt är riktigt utfört, så skall dessa hål täckas med medföljande plastplugg.
Traryd och SP ägs av Svenska Fönster.saturnus skrev:Elit och t ex Trarydfönster är kvalitetsfönster medan SP-fönster är en lågbudgetvariant med knastar. Jo det är riktigt, att man ser gedrarnar utifrån på deras H-fönster, och kan kanske upplevas "störande" men det kan gångjärn också göras. Karmskruvarna sitter i den kraftiga delen av karmen, men om allt är riktigt utfört, så skall dessa hål täckas med medföljande plastplugg.
Låter konstigt att det skulle vara så stor skillnad på dessa?
När jag tittar på bilder av fönstren från SP och Traryd så hade jag gissat att vissa modeller t.o.m. görs i samma produktionslinje.
Kan det vara så att dessa skillnader försvunnit?
Fel....Traryd och SP görs på samma fabrik, är precis samma fönster dock med skillnaden att sp har en liten fräst kant invändigt medans traryd har en rak kant. Både traryd och sp använder sig av en så kallad woodeye som läser av virket och kapar bort eller vänder virket rätt innan det går in i hyveln så att alla dras produkter har en kvistfri insida. Kvistar kan förekomma på utsidan (ej framsidan) och i falsen som man ser när man öppnar fönstret. De borrar ej heller ur kvistar och pluggar dessa då de framträder efter några år.saturnus skrev:Elit och t ex Trarydfönster är kvalitetsfönster medan SP-fönster är en lågbudgetvariant med knastar. Jo det är riktigt, att man ser gedrarnar utifrån på deras H-fönster, och kan kanske upplevas "störande" men det kan gångjärn också göras. Karmskruvarna sitter i den kraftiga delen av karmen, men om allt är riktigt utfört, så skall dessa hål täckas med medföljande plastplugg.
Precis. Va uppe på fabriken i Edsbyn för några veckor sedan. Det är EXAKT samma virkeskvalitet, beslagskvalitet osv på SP, Traryd och Mockfjärd. Det ända som sklijer är att SP och Mockfjärd har en "allmogeprofil" medans Traryd har en "funkisprofil".verktygsgurun skrev:Fel....Traryd och SP görs på samma fabrik, är precis samma fönster dock med skillnaden att sp har en liten fräst kant invändigt medans traryd har en rak kant. Både traryd och sp använder sig av en så kallad woodeye som läser av virket och kapar bort eller vänder virket rätt innan det går in i hyveln så att alla dras produkter har en kvistfri insida. Kvistar kan förekomma på utsidan (ej framsidan) och i falsen som man ser när man öppnar fönstret. De borrar ej heller ur kvistar och pluggar dessa då de framträder efter några år.
Att Elit fönster skulle vara kvalitetsfönster och SP lågbudget är helt fel. SP känns precis som någon nämde ovan mycket mer välbyggda än Elit även om skillnaden är marginell.saturnus skrev:Elit och t ex Trarydfönster är kvalitetsfönster medan SP-fönster är en lågbudgetvariant med knastar. Jo det är riktigt, att man ser gedrarnar utifrån på deras H-fönster, och kan kanske upplevas "störande" men det kan gångjärn också göras. Karmskruvarna sitter i den kraftiga delen av karmen, men om allt är riktigt utfört, så skall dessa hål täckas med medföljande plastplugg.
Jag har satt mängder av fönster både SP-fönster och Elitfönster. Jag föredrar Elitfönster för de är stabilare och håller formen bättre, vilket underlättar när man ska sätta dem.. Mindre justering
. H-fönster är också bra.
Westcoast Windows har ju dolda beslag, de har dessutom en mycket större del alu i sina fönster, inte bara en beklädnad... U-värde går beställa i olika nivårer.
de ligger prismässigt som Elit tror jag, de är ju inte så "stora" som Elit, men det jag har sett av dem är jag nöjd med, blir såna nu när vi ska sätta in några nya fönster, har Elit på allt annat innan.....
de ligger prismässigt som Elit tror jag, de är ju inte så "stora" som Elit, men det jag har sett av dem är jag nöjd med, blir såna nu när vi ska sätta in några nya fönster, har Elit på allt annat innan.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden