21 823 läst ·
11 svar
22k läst
11 svar
Imma på nya fönster?
Vi satte in nya SPfönster i vårat hus för ett tag sedan, men varje morgon (framförallt) är det nästan helt igenimmat på rutorna. Nu när det varit kallare så är det fullt med is på fönstren. Detta är ju jättetråkigt när vi nästan inte ens ser ut!! Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Grannen som bytte i samma veva som oss har ingen som helst imma på sina rutor.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Sitter imman/isen på utsidan eller insidan?
Förmodar att imman sitter på utsidan.lindab skrev:Vi satte in nya SPfönster i vårat hus för ett tag sedan, men varje morgon (framförallt) är det nästan helt igenimmat på rutorna. Nu när det varit kallare så är det fullt med is på fönstren. Detta är ju jättetråkigt när vi nästan inte ens ser ut!! Vad beror det på och vad kan man göra åt det? Grannen som bytte i samma veva som oss har ingen som helst imma på sina rutor.
Det beror förmodligen på att ni har fönster som isolerar bättre än grannens, så det är inte bara negativt.
Ni kan prova att vaxa rutorna....jag gissar att det hjälper, men har själv inte orkat prova.
Väldigt vanlig fråga såhär års, tycks det som. Orsaken är att varm luft som kan bära mycket fuktighet, möter en kall yta (glaset) och luften kyls ner så att vattnet kondenserar. Lösning? Bättre ventilation för att bli av med den fuktiga inomhusluften snabbare, en luftavvfuktare eller värm upp glaset genom ett element under det.
Om det är så(på insidan). Då undrar jag om inte något är fel, för nya fönster borde inte vara så kalla på insidan att det bildas is.b8q skrev:Väldigt vanlig fråga såhär års, tycks det som. Orsaken är att varm luft som kan bära mycket fuktighet, möter en kall yta (glaset) och luften kyls ner så att vattnet kondenserar. Lösning? Bättre ventilation för att bli av med den fuktiga inomhusluften snabbare, en luftavvfuktare eller värm upp glaset genom ett element under det.
Mor och far bytte fönster i somras och vi nu i höstas. Vi får imma/frost nästan hela tiden men inte dem. Det beror på att de har ett takutsprång på nästan en meter från väggen. Glaset ser då inte himlen lika lätt som hos oss och de får därför ingen imma.
Annars är det inget att oroa sig för då det inte är någon fara.
Annars är det inget att oroa sig för då det inte är någon fara.
Förlåt för att jag var lite otydlig!! Imman/isen sitter på utsidan. Skönt att höra att det inte är någon "fara", men det är ändå jäkligt irriterande. Nu när det var några minusgrader ute så såg vi över huvudtaget inte ut. Det måste ju finnas något man kan göra??
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Detta är ju inte vad du vill höra, men du har köpt för bra fönster. Eller rättare sagt, så har fönstertillverkaren lagt mycket krut på att få till ett fönster med lågt u-värde (= energieffektivt). Detta medför att mindre värme läcker ut genom fönstret, yttre rutan blir kallare och fukten i luften ute kondenseras på rutan.
Utvecklingen mot allt lägre u-värde drivs dels av konsumenterna, men även av myndigheterna. Detta för att vi ska spara energi. Och det kan ju vara en fördel, men det som många inte tänker på är att utvändig kondens kommer med på köpet. Det kan också diskuteras hur viktigt u-värdet är; det är en del av ett fönsters prestanda, men det kan finnas fler aspekter att tänka på.
Du får försöka trösta dig med att kondensen är ett kvitto på att fönstren är energieffektiva, och att den utvändiga kondensen inte är skadlig för fönstren.
Här kan man läsa lite om kondens på fönster.
http://www.energifonster.nu/sv/kondens_pa_fonster.aspx
Utvecklingen mot allt lägre u-värde drivs dels av konsumenterna, men även av myndigheterna. Detta för att vi ska spara energi. Och det kan ju vara en fördel, men det som många inte tänker på är att utvändig kondens kommer med på köpet. Det kan också diskuteras hur viktigt u-värdet är; det är en del av ett fönsters prestanda, men det kan finnas fler aspekter att tänka på.
Du får försöka trösta dig med att kondensen är ett kvitto på att fönstren är energieffektiva, och att den utvändiga kondensen inte är skadlig för fönstren.
Här kan man läsa lite om kondens på fönster.
http://www.energifonster.nu/sv/kondens_pa_fonster.aspx
Jag har upplever samma fenomen med mina fönster. Men jag tar det bara som ett kvitto på att de fungerar och isolerar som det är tänkt. Det brukar ju även försvinna efter några timmar.lindab skrev:
Det man kan göra är att se till att fönstrena inte har fri sikt mot himlen. Sätter man t.ex. upp markiser eller liknande kan problemen försvinna.
Själv vill jag inte ha markiser, utan har valt att leva med att visa morgnar ha lite imma (eller is) på fönstrena.
Jag har dock funderat på en sak... Det finns ett speciellt medel som motorcyklister sprayar på sina visir för att vattnet skall rulla av på en gång (vid t.ex. regn). Denna spray ser alltså till att vattendropparna (som imma består av) inte kan fästa på visiret. Denna spray borde ju även kunna fungera på fönster? Istället för imma så borde dropparna "klumpa ihop sig" och rinna av?
OBS! Detta är inget jag testat. Jag har bara funderat på det. Egentligen skulle man ha köpt en flaska och provat...
Vad jag förstått så är det att fönstret isolerar för bra, har man u-värde närmare 1,0 så kan detta fenomen hända. En säljare avrådde från att köpa fönster med för lågt u-värde om man bor nära kusten.
Hade själva imma en period i höstas, i Oktober, då det var kalla mornar och fuktigt i luften, då såg det nästan ut som det rann från rutorna. Nu är det ingen imma alls vid minusgrader och torr luft.
Så bor man kustnära kanske det inte är lämpligt med u-värde runt 1,0 eller lägre.
Hade själva imma en period i höstas, i Oktober, då det var kalla mornar och fuktigt i luften, då såg det nästan ut som det rann från rutorna. Nu är det ingen imma alls vid minusgrader och torr luft.
Så bor man kustnära kanske det inte är lämpligt med u-värde runt 1,0 eller lägre.
Klicka här för att svara