Ny på forumet. Vi har köpt ett fönster via en montörfirma och när de satt in det är det skador på fönstret som de nu försöker åtgärda. Vi anser att det inte blir snyggt (och de har inte ens lagat till det ordentligt), men de anser att det inte behöver se snyggt ut då det är en "byggprodukt" och "inte en tavla" vi köpt. Jag har svårt att se att om jag t.ex. gick till K-Rauta och beställde ett fönster att de skulle kräva fullpris av mig om det var skavanker på fönstret. VAD GÄLLER??? :(

Funderar också över hur de ska kunna åtgärda det då de ska skicka en montör att "ordna det" till veckan (de har dragit på nåt vax och en färg från en annan fönsterfirma i en annan kulör, det är ojämnt överallt och flagnat på ett ställe, de målade vid temperatur ca +-0 då fönstret måste vara öppet för att de ska kunna måla). Det är ju trots allt vinter?!? :x

jag skulle kräva ett nytt fönster, inge snack om saken..

S
full betalning =riktigt fönster. inga skavanker.

Men om det är så, hur går man vidare om de hävdar att de avhjälpt felet? Det är ju liksom ord mot ord, och jag vet inte hur jag ska motivera det hela förutom vad jag själv anser. Jag vill gärna ha synpunkter från fler på själva kärnfrågan.

S
va är det för skader

I nederkant på själva ramen så var det tryckskador ner i träet längs hela kanten plus upp mot sidorna så träet var framme, sen är det tryckskador utan att träet kommit fram och liksom "repor" (utan att träet kommit fram). Inte som nyskick, hävdar vi... Har svårt att se hur de skulle kunna få det att se ut som fabrikslackat och snyggt (som vi anser att de tar betalt för) särskilt när de i så fall ska måla med fönstret öppet på vintern... (I övrigt är det, som vi uppfattar, ett skumraskföretag som bl.a. lurat oss med felaktig information innan avtalet skrevs och de har varit urusla på att höra av sig/få kontakt med och sätter in fönstret 2 mån efter det skulle vara insatt...)

S
ramen? menar du själva bladet eller karmen?
allt synligt trä ska vara snyggt. tryck skader då träet ej syns kanske du får leva med.
men synligt trä ska du ju inte ha.
finns säkert något skrivet om vad du får acceptera.

Jag vet inte skillnaden på blad och karm... Men den där "brädkistan" som fönstret läggs ner i när det stängs. Nåt tips om var man ska leta? Har man fönstret öppet och tittar mot fönstret så syns det ju, och det har man ju alltsom oftast förutom i smällkalla vintern. Träet är ju inte synligt nu (förutom två ställen då) efter att de varit där och kladdat (men jag vet ju heller inte hur färgen reagerade på att målas i ca +-0 grader). Det kommer också, som det ser ut nu, vara svårt att hålla rent då det är skrovlig struktur och det är inte ens samma kulör de målat. Syns kanske inte om man kisar med båda ögonen, men det ser inte snyggt ut.

Du har ingen kamera?

Du har reklamerat ett fönstret och de skall komma och åtgärda problemet.....hur kan du då säga att det inte blev bra innan de utfört åtgärden?
Vad är det jag missar? Är problemet att de redan försökt en gång eller är det bara det att du inte förstår hur de skall utföra åtgärden.
Jag tror du blir tvungen att låta dem åtgärda fönstret.
Fota innan och be dem göra en skriftlig redogörelse för hur de har gjort eller så får du stå och titta på.
Om det därefter inte blir bra eller om du tror att det är felaktigt utfört så får du gå vidare därifrån, blir mitt råd.

Min grundfråga var om ett fönster verkligen inte behöver se snyggt ut för att det är en "byggprodukt" (jag har aldrig tidigare hört talas om det och det är fortfarande något jag skulle vilja ha hjälp med att få svar på.

En annan del i det hela är hur man går vidare om det inte blir snyggt. De anser ju själva att det endast är funktionen de behöver åtgärda och det behöver inte på något sätt se snyggt ut efter att de varit där och kladdat. Eftersom det är en "byggprodukt". De ska ju nu hit en gång till, men jag har ju, efter alla våra kontakter med och erfarenheter av detta företag som vi uppfattar som ytterst oseriöst och med lite skumraskvarning, svårt att se att de skulle kunna få det att se fint ut. Det är möjligt att det finns nåt supersätt att fixa det (de har ju inte försökt fixa alla repor och tryckgropar i lacken utan de finns där fortfarande utan det är mest kladdat en massa ojämn färg där träet var framme + runtomkring (så det ser ännu värre ut nu än innan förutom att man inte ser träet förutom på två ställen)), men hur gör man det utan att måla? Antar att de behöver måla. Och i så fall måste fönstret vara öppet. Och hur ska de kunna måla om det är -5 ute? När de målade tidigare använde de dessutom inte den färg som rekommenderas av fönstertillverkaren, utan färg från en annan fönstertillverkare, möjligt att det funkar rent funktionsmässigt (vet dock som sagt inte hur det inverkade på funktionen att det var ca +-0 när de målade, färgen har ju även flagnat på ett ställe där de målade), men kulören är inte riktigt densamma. Känns lite surt att betala över 10 000 för ett fönster som det är kladdat en massa ojämn färg i annorlunda kulör på som det dessutom är en massa tryckskador och repor på. Då det är ett takfönster ser man det när man har det öppet, vilket ju är mesta delen av vår/sommar/höst... Vi tycker ju att det ska vara nyskick på fönstret om man ska betala fullpris.

Hejsan.

Även om det är vad de kallar en byggprodukt så anser jag att de delas som syns måste se bra ut när de är klara. Som skrivits innan måste de få chans att fixa till det så att det blir ok. Är ni fortfarande inte nöjda - håll inne med betalningen.

Det är ju en väldans skillnad på byggprodukter som inte syns och de som kommer att synas!''

Självklart ska det, fönstret - byggprodukten, se bra ut när det kommer levererat och även efter att det blivit monterat!

Lycka till!

Ett förtydligande... När fönstret är stängt syns det inte (om man inte tittar i ett hörn). Men när man har det öppet så syns det när man tittar på fönstret. Det är ju inte en del som byggts in, det hade man ju struntat i om det inte påverkat funktionen.

Redigerat:
vattenburenfärg, som istortsett alla färger är idag, måste ha +grader och helst många annars fryser färgen

Att det blir _lite_ skavanker på fönster får man nog leva med, men avskavd färg är inte ok.

Jag tycker du ska hålla inne med kanske 500-1000:- / fönster tills det blir vår och dom kan måla när det är +grader dygnet runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.