Hej

Jag har köpt ett tiotal fönster från SP.
Vid leverans visade sig att två av fönstren har skador.
Jag har reklamerat till återförsäljare, och fått följande alt:

1. En väldigt liten prisreducering på skadade fönstren.
2. Att sp skickar ut nya kasetter, men vi får då stå för monteringen. Då utgår ingen
Prisreducering heller

Min fråga är om detta låter som två vettiga alternativ? Och också,
Kommer det inte påverka u-värde o annat om man gör kasett bytet själv ?

Vad för slags skador?

En bekant till mig fick 30% då hans fönsterleverantör (vet inte vilken) hade skickat fel färg på fönsterna. (vit/antikvit)

/Vojma

Har de skickat defekta fönster, ska du ha nya och inte behöva göra firmans arbete. De får skicka en fraktsedel, komma och hämta eller komma ut och byta kassetter.

Ja ursäkta .. Kanske var otydlig. Det är montörerna som monterar fönstren nu som kommer
Att utföra bytet. Men jag undrar om det är något som kan göras på plats eller om detta bör helst göras på fabrik, alltså om fönstren eg borde returneras till fabrik.

Så länge du vägrar tala om vad det är för fel så är det ju omöjligt att svara på dina frågor.😜

Det är ju skador, ojämnheter och märken på karmarna det handlar om givetvis. På insidan.

Men om det nu är lackskador på karmarna varför skall dom då byta fönsterkassetten?

Grundprincipen är att du skall känna dig fullt nöjd med det som levererats och vad du betalat för det.

Säljaren är i princip beredd att gå upp till en prisreduktion som motsvarar vad det kostar honom med andra alternativa lösningar.

Hej,

Var ska den principen tolkas i praktiken?
Jag har köpt hälften av fönstren i huset till nya sp fönster balans.
Anl till att jag lämna den andra halvan var att dessa fönster byttes ut för 5 år sen.

Efter att fönstren utbytta var resultatet inte alls bra.
Klacklist, karm och fönstret skapar tre lager. Det ser ut som om man har tre ramar runt fönstret.

Har man någon reklamationsrätt gentemot leverantören?
Jag anlita en sån här firma med helhetsansvar, dvs. de har måttat, beställt och installerat.

Hur tycker ni man ska göra?
Ska man montera fönstret och därefter byta kasetten när den kommer.

Eller ska man avvakta med att montera fönstret när kasetten kommer?

Om karmarna är skadade hjälper det väl inte att byta kassetten??

Om det är fönsterleverantörens montörer som sätter in dem får du väl försöka vara med innan, så att de slipper montera fönster som sedan ska tas ut igen och reklameras.

Jag tror inte att Jonas (som startade tråden) har fått svar på frågan huruvida byte av kassetter skulle kunna ha en negativ inverkan på fönstrets funktionalitet. Är det någon som kan detta?

Vad är det som är skadat egentligen ? Är det karmen eller är det bågen som glaskassetten sitter i?
Nej u-värdet kommer inte att påverkas genom att byta glaskassett förutsatt att det är samma kassett.
Om det är en godkänd reklamation skall du inte behöva göra något själv. Vänta då med att installera det skadade fönsterna.

Skada på fönster vid tillverkning Hej

Jag har köpt ett tiotal fönster från SP.
Vid leverans visade sig att två av fönstren har skador.
Jag har reklamerat till återförsäljare, och fått följande alt:

1. En väldigt liten prisreducering på skadade fönstren.
2. Att sp skickar ut nya kasetter, men vi får då stå för monteringen. Då utgår ingen
Prisreducering heller

Min fråga är om detta låter som två vettiga alternativ? Och också,
Kommer det inte påverka u-värde o annat om man gör kasett bytet själv ?

Skadade fönster är och förblir skadade oavsett prisreducering eller ej. Har skadan stor betydelse så kräv byte.
Byta glaspaketet om det är det som avses, då är det rimligtvis en glasskada och då är det en garanti fråga 10 år brukar glastillverkaren lämna. Byter man glaspaketet på föreskrivet vis så förändras inget u-värde eller funktion. Men forumet undrar vad består skadan i.

Hej,

Jag har en fråga. Hur pass vanligt är det att defekta fel levereras till kund?

Pratar man med fönsterleverantörer säger det alltid att det händer väldigt sällan. Men när jag frågar runt bland bekanta verkar det som att det är mer ovanligt att alla fönster levereras intakt än tvärtom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.