Vi har en dörr som blivit skev i ett hus från 1944. Vi funderade först på att byta ut hela "dörrpaketet" men har tummen mitt i handen så jag tänkte kolla om man kan köpa en dörr med specialmått, eftersom själva dörrposten, karmar mm (eller vad det heter) verkar raka och fina. Hur ska jag ta måtten på befintlig dörr/karm då?
Kan man beställa online är det toppen.

Tack för tipset! Det var en riktigt bra sida. Tyvärr fick jag via den reda på att jag inte bara kan byta blad om jag har överfalsad dörr. Min är 840 bred och överfalsad så det blir väl till att byta ut allt. Är det svårt för en normalbegåvad att byta karm och installera nytt dörrblad?

DarrenB skrev:
Tack för tipset! Det var en riktigt bra sida. Tyvärr fick jag via den reda på att jag inte bara kan byta blad om jag har överfalsad dörr. Min är 840 bred och överfalsad så det blir väl till att byta ut allt. Är det svårt för en normalbegåvad att byta karm och installera nytt dörrblad?
Förstår inte om du ändå skall byta karm så köper du väl en ny dörr inklusive karm.

Jo men första tanken var att bara byta endast dörrbladet. Men eftersom jag har både överfalsad befintlig dörr och icke standardmått så blir det till att byta allt inkl karm.

Vad menar du med överfalsad dörr?

Kan du få tag i en dörrkarm som passar i dimension (med väggen/golvet/huset/listerna)?
Min erfarenhet är att det var rätt rejäla grejor förr i tiden. Dagens std är smått och smäckigt i jämförelse.

Finns det inget begagnat på Blocket el i någon Byggretur?

Varför skulle det inte gå att göra ett nytt dörrblad, någon har ju tillverkat det ni har?
En vanlig byggnadssnickare kanske inte åtar sig jobbet men för ett snickeri eller finsnickare är det inget problem.

Aha. Ok, då var det som jag misstänkte först.
Sedan funderade jag på om det ev var en urfalsning för överluft, men så icke alltså.

Ja, det är väl inte så vanligt kanske med den dörrfalsen.
Tror ändå det kan vara värt att kolla med byggreturer, de har förmodligen ett stort kontaktnät. Borde vara värt att vänta på.

Vet att det har funnits trådar här på forumet om hur man riktar skeva dörrblad, men det är kanske inget man ska ge sig på om man inte har snickartalang och bra verktyg?

Det verkar trots allt enklare att byta ut karm och installera en ny dörr med ny standard.

Det allra enklaste och kanske till och med billigaste är att som nämnts innan, gå till ett snickeri och be om ett nytt blad som passar den befintliga karmen. om bladet kostar samma som ny dörr med karm så har du ändå sparat massor med jobb. En annan fördel är även att du kan passa på att få en helt unik dörr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.