mycke_nu skrev:
Att det blir kallt runt låset beror på att själva låset är kallt pga avkylning utifrån. Det syns bara inte på IR-bilderna eftersom metallen speglar värmestrålningen från rummet.
Att metallen leder kyla resp. värme det får man väl leva med.
Men förresten är det väl märkligt att det inte finns något annat, icke ledande material, som erbjuds på marknaden när det gäller dörrhandtag!!?? (plast är inte att tänka på av brandsäkerhetsskäl).

Nej, mitt inlägg avser otätheten i dörrbladets övre och nedre hörn.

Jo, jag förstod det. :)

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
peternicklas
roland53 skrev:
Vet inte om peternicklas avser att det är dörrstängare på dörr som är avbildade i inlägg # 1?

Jag vill bara förtydliga att det som ses är en dörrstoppare. Dvs en begränsare för att dörren inte skall öppnas hastigt. Skulle inte tro att denna kan påverka att dörren blir skev då den inte har ett inbyggt moment som påverkar dörren.
Ta en titt på din bild igen. Precis efter dörrstängaren så börjar din skevhet. Den verkar båda vid öppning och stängning av dörren. Då ledpunkten till dörrstängaren sitter c:a 20mm. ut från dörren så har du ditt moment.

peternicklas skrev:
Ta en titt på din bild igen. Precis efter dörrstängaren så börjar din skevhet. Den verkar båda vid öppning och stängning av dörren. Då ledpunkten till dörrstängaren sitter c:a 20mm. ut från dörren så har du ditt moment.
Förstår inte riktigt vad du menar?

Det finns ingen dörrstängare och det finns inget dragmoment.

Det är en dörrbroms som är monterad;

http://www.habo.com/MediaBinaryLoad...nteringsanvisning+Dörrbroms+1630+nordenNY.pdf

Om det hade varit en dörrstängare (eller befintlig dörrbroms) som orsakat "skevheten", menar du att denna också skulle kunna orsaka samma skevhet i nederkant på dörren? :confused:

Att dörrbladet är skevt är det väl inte mycket att säga om, tycker du gör rätt som tar upp det med leverantören, vare sig det är handhavandefel eller fel från fabrik ska det ju inte se ut så här, speciellt om det är en leverantör som trummar för sin kvalite.

roland53 skrev:
Att metallen leder kyla resp. värme det får man väl leva med.
Men förresten är det väl märkligt att det inte finns något annat, icke ledande material, som erbjuds på marknaden när det gäller dörrhandtag!!?? (plast är inte att tänka på av brandsäkerhetsskäl).
De borde gått att lösa om viljan bara funnits där, har i många år retat mig på de kalla handtaget på dörrens insida, då man inte vill kompromissa på materialet av handtagen slog det mig att man förmodligen klippt en hel del av lednings värmen/kylan om man bytt ut den fyrkantiga pinnen som går mellan handtagen i dörren till ett material som håller men inte leder lika bra.

Det slog mig då att en pinne av kolfiber borde vara ett alternativ......

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Glenn K skrev:
De borde gått att lösa om viljan bara funnits där, har i många år retat mig på de kalla handtaget på dörrens insida, då man inte vill kompromissa på materialet av handtagen slog det mig att man förmodligen klippt en hel del av lednings värmen/kylan om man bytt ut den fyrkantiga pinnen som går mellan handtagen i dörren till ett material som håller men inte leder lika bra.

Det slog mig då att en pinne av kolfiber borde vara ett alternativ......
Ja, kanske även något liknande i montageskruven ? :)

ullberg
Cylindern är den absolut största köldbryggan i mitt lås, så pass att jag nu när det är några minus ute har stora vattendroppar på hela insidan av cylinderringen, hur ser det ut för er? har ni samma problem?

Om vi återgår till dörren: Min dörr är från 78 så jag förväntar mig inga enorma isolerprestanda, men även om min dörr ser mindre skev ut än din får jag samma kalla fläckar i hörnen när jag fotade med värmekameran. Nivåerna har jag dock inte koll på (lätt att bli lurad av färgerna) och jag hittar ingen bild just nu, men jag har sannolikt genomgående lägre temp i min gamla dörr...

/U

roland53 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar?

Det finns ingen dörrstängare och det finns inget dragmoment.

Det är en dörrbroms som är monterad;

[länk]

Om det hade varit en dörrstängare (eller befintlig dörrbroms) som orsakat "skevheten", menar du att denna också skulle kunna orsaka samma skevhet i nederkant på dörren? :confused:
Prova montera bort dörrbromsen och se om det blir bättre i överkant. Dörrbromsar kan också göra så att inte dörren sluter tätt i överkant.

• Gilla
roland53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.