22 328 läst ·
21 svar
22k läst
21 svar
Hur ska jag tillfälligt täta läckande fönster?
Sida 1 av 2
Har 2 fönster som det läcker in kalluft ifrån. Dom börjar bli ganska gamla nu och har snart gjort sitt och ska bytas ut så småningom.
Det läcker inte ifrån själva fönstret, utan det är tätningen som inte är bra.
Har just nu lagt några handdukar längst ner för att slippa draget.
Vill dock försöka göra det lite mer permanent än så. Finns det någon typ av gummilister eller likande som man kan fästa inifrån eller nåt för att få det lite tätare?
Det läcker inte ifrån själva fönstret, utan det är tätningen som inte är bra.
Har just nu lagt några handdukar längst ner för att slippa draget.
Vill dock försöka göra det lite mer permanent än så. Finns det någon typ av gummilister eller likande som man kan fästa inifrån eller nåt för att få det lite tätare?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Kanske ska förtydliga att jag just nu inte ska ta ner fönstren för att sätta nya lister, utan bara sätta fast någonting från insidan som soppar luften som sen tas bort när det blir varmare ute.
Är fönsterremsor bäst då?
Vilken typ är de du menar ifrån leifarvidsson.se ?
Är fönsterremsor bäst då?
Vilken typ är de du menar ifrån leifarvidsson.se ?
Du behöver ju inte plocka ner fönstren, öppna dem och byt ut tätningslisterna. Tar bara någon minut!Haas84 skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Exakt! Öppna fönstren, bort med den gamla tätningslisten och dit med en ny.
Klart på 5 minuter
Klart på 5 minuter
Okej, kanske är lika bra att byta tätningen ändå om de ska bli bra.
Är det lätt att byta när fönstren fortfarande är upphängda?
Är det någon typ av tätning som är att föredra framför någon annan på äldre fönster?
Som sagt, är nybörjare på detta
Är det lätt att byta när fönstren fortfarande är upphängda?
Är det någon typ av tätning som är att föredra framför någon annan på äldre fönster?
Som sagt, är nybörjare på detta
Sorry, är inte den karmen jag menar, utan på själva fönstret. Läcker mellan karmen och fönstret så att säga
Om vi tar en jämförelse så de inte blir fler missförstånd.
Låt säga att jag tex trycker på fönstret och då läcker det ingenting, men så fort jag släpper fönstret så läcker det. Bra exempel?
Sån här tätningslist jag menar http://www.jula.se/bygg-och-farg/tatningslister/
Om vi tar en jämförelse så de inte blir fler missförstånd.
Låt säga att jag tex trycker på fönstret och då läcker det ingenting, men så fort jag släpper fönstret så läcker det. Bra exempel?
Sån här tätningslist jag menar http://www.jula.se/bygg-och-farg/tatningslister/