Det vikiga är ju inte att det står Assa på burken utan att det är rätt smörjmedel...vill man inte lägga ett par år på att experimentera fram vad som fungerar får man betala för att nån annan gjort jobbet.
En brädhög är inte ett hus...
5-56 är tyvärr fel till det mesta, löser upp smuts men har inga som helst smörjande egenskaper och verkar påskynda rost och korrosion.
 
Siliconspray då, hur är det att spraya låsen med?
Har ett hänglås som frusit ihop. Ligger inne för upptining nu, undrar bara vad jag ska spraya det med. Har ingen sån där dyr ASSA-spray.
 
Jag har använt teflonspray i minna lås med gott resultat. Men jag vet inte om det är bra för låsen.
 
C
Kan bara säga att 123abc har helt rätt. Det är skillnad på 5-56 och låsspray.
och som sagt använd ALDRIG grafit eller olja som är för tjock och samlar skit.
Du häller väl inte sand i bensin tanken heller ;)
 
Carlberg skrev:
Kan bara säga att 123abc har helt rätt. Det är skillnad på 5-56 och låsspray.
och som sagt använd ALDRIG grafit eller olja som är för tjock och samlar skit.
Du häller väl inte sand i bensin tanken heller ;)

Det där får du utveckla lite.
 
C
Det är lika viktigt med rätt låsspray som det är med rätt olja till bilen
 
Håller med om att det finns en liten skillnad i viskositet i oljan som produkterna innehåller. Annars är innehållet detsamma om man läser säkerhetsdatabladen. Om inte Assa då har någon hemlig komponent i som inte redovisats i databladen.

Skall vi jämföra med bilar som du har gjort i två av dina inlägg så kan vi jämföra låssprayer med 95- och 98-oktanig bensin. 98 oktan är dyrare och du märker ingen skillnad på hur bilen går. Och hur vet man egentligen att man har fått 98 oktan som man har betalat för?
 
Något som jag tror förvirrar många är att för vissa är "lås" hela delen med trycken och cylinder mm medan för andra är ordet lås just bara cylindern. Och vad jag har sett så finns det ju speciellt fett att smörja låskolven med som man aldig skulle få för sig att använda i en cylinder. Eller har någon annan helt andra åsikter så skrik till.
 
HandySmurf skrev:
Håller med om att det finns en liten skillnad i viskositet i oljan som produkterna innehåller. Annars är innehållet detsamma om man läser säkerhetsdatabladen. Om inte Assa då har någon hemlig komponent i som inte redovisats i databladen.
Tycker du ska läsa säkerhetsbladen igen, dom innehåller inte samma saker.
Låsspray innehåller ingen olja medan 5-56 innehåller mineralolja.

Carlberg skrev:
Kan bara säga att 123abc har helt rätt. Det är skillnad på 5-56 och låsspray.
och som sagt använd ALDRIG grafit eller olja som är för tjock och samlar skit.
Du häller väl inte sand i bensin tanken heller [bild]
Carlberg är det Robban?
 
Redigerat:
I databladet du själv länkat till framgår det på sidan två att låsspray innehåller alkan. Alkan är en av huvudbeståndsdelarna i diesel så nog innehåller sprayen mineralolja.
 
HandySmurf skrev:
I databladet du själv länkat till framgår det på sidan två att låsspray innehåller alkan. Alkan är en av huvudbeståndsdelarna i diesel så nog innehåller sprayen mineralolja.
Vet inte riktigt hur jag ska besvara detta inlägget eller dess avsikt i debatten samt berör det något jag inte är speciellt duktig på, men jag ska göra ett försök.
C10-13-Isoparaffiner och IP 346 DMSO-extrakt (Dimethyl sulfoxide) är helt olika och har olika kemiska egenskaper.
C10-13-Isoparaffiner är inte klassad mineralolja till skillnad mot DMSO som är klassad som mineralolja, paraffiner är dock en av beståndsdelarna i mineralolja.
Mineralolja består av alkaner i området C15 till C40 från destillerat Petroleum vilket inte används i assa låsspray.
Det finns även paraffinoljor som t.ex barnolja men det är inte heller samma som låsspray.
Det är den totala sammansättningen dvs olika ingredienser och mängden av dessa som gör en produkt och inte att dom innehåller ett specifikt ämne.
Alla som brukar laga mat förstår detta och hur olika recept påverkar slutresultatet trots likheter.
Assa låspray består enligt säkerhetsbladet av Alkaner C10-13-Isoparaffiner, Butan, Propan och Pentan.
CRC 5-56 består enligt säkerhetsbladet av destillat (petroleum), vätebehandlade lätta (Avaromatiserad tung lacknafta), mineral olja (IP 346 DMSO-extrakt < 3%), Koldioxid, Petroleumsulfonsyror (natriumsalt).
Så det är inte samma sak och har inte samma kemiska egenskaper och assa låsspray innehåller ingen mineralolja.

För att ingen ska haka upp sig på ovanstående inlägg.
123abc skrev:
Låsspray innehåller ingen olja medan 5-56 innehåller mineralolja.
Så avses mineralolja och inte samtliga hydrofoba vätskor (vätskor som är olösliga i vatten).

Men som sagt använt mer än gärna CRC5-56 så tjänar vi låssmeder mer pengar och slipper hantera garantier.
Det är dina saker som du äger och du gör vad du vill med dessa men förvänta dig inte bra livslängd, problemfri funktion, högsäkerhet eller garanti om ni fuskar med medel för underhåll.
Mina råd bygger på lång yrkeserfarenhet men ni gör som ni vill.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Med tanke på ovanstående, skulle ni säga att det är dumt att montera in ett sjutillhållarlås i ett kallgarage?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.