Jag sitter och ritar på vår utbyggnation där vi gärna vill ha stora fönsterpartier. Då vi försöker hålla budgeten nere tittar vi mycket på begagnat byggmaterial, vi hittar ofta annonser på fönster och glaspartier från kontor och andra byggnader som blåsts ut totalt. Många lösningar är snygga och välgjorda men med enkelglas som inte håller modern byggstandard.

Jag har funderingar runt att köpa ett gäng glaspartier och haka på lösa glasrutor på insidan alternativt sätta dubbla partier för att bilda en luftspalt mellan karmarna.

Vad tror ni om dessa lösningar?

Nej säger jag då dessa inte är gjorda för att sitta utomhus. Dom är oftast gjorda i Mdf. Du får lägga ner mer jobb på dom än det kostar att köpa nya riktiga fönster.

Jag tänker mig främst de som är i massivt trä, ofta brukar det vara bok eller ek. Jag tänker att det borde gå att behandla dem ytterligare även om de inte är optimal ytbehandling från början.

Det känns som om att du skulle kunna få problem med kondens vid dessa lösningar. Köp ramarna i massivt trä och beställ nya glaskasseter om det finn plats i falsen

Dom flesta innerpartier brukar vara i Mdf som är fanerade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.