4 741 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Fönsterfunderingar
Hej!
Jag och min sambo ska bygga hus och har precis fått klart med tomten.
Vad det gäller huset har vi fört diskussioner med flera tillverkare men det lutar åt en av dom.
Den senaste tiden har jag börjat fundera endel över fönstren och försökt läsa så mycket som möjligt.
Det som slår mig är hur konservativa vi är i sverige jämfört med övriga europa.
Nu till mina egentliga funderingar:
Om man har ett större fönsterparti, säg 6*2 meter, kommer man då få stora problem med imma på utsidan om man väljer fönster med u-värde 0,6?
Isåfall, när börjar problemen och hur har man löst det där man faktiskt använder sådana fönster?
Finns det några hustillverkare i sverige som har PVC-fönster som standard eller tillval?
Tack på förhand!
/Henrik
Jag och min sambo ska bygga hus och har precis fått klart med tomten.
Vad det gäller huset har vi fört diskussioner med flera tillverkare men det lutar åt en av dom.
Den senaste tiden har jag börjat fundera endel över fönstren och försökt läsa så mycket som möjligt.
Det som slår mig är hur konservativa vi är i sverige jämfört med övriga europa.
Nu till mina egentliga funderingar:
Om man har ett större fönsterparti, säg 6*2 meter, kommer man då få stora problem med imma på utsidan om man väljer fönster med u-värde 0,6?
Isåfall, när börjar problemen och hur har man löst det där man faktiskt använder sådana fönster?
Finns det några hustillverkare i sverige som har PVC-fönster som standard eller tillval?
Tack på förhand!
/Henrik
Generellt sätt, ju lägre u-värde ju större risk för kondens/imma. Allt under 1,3 är ju oftast tätare än dina väggar ändå. Du skulle säkert klara dig bra med ett u-värde omkring 1,0-1,3 utan någon risk för kallras och dylika.
Det finns ju glas som minskar risken för kondens/imma. Men det är ju inte en åtgärd du kan göra i efterhand. Det är helt enkelt ett naturfenomen som uppstår vid snabba väderomslag. T.ex. när du startar bilen en kall morgon och drar på värmen och får imma eller som när du beställer en kall öl i värmen och kondens rinner på glaset.
Det finns ju glas som minskar risken för kondens/imma. Men det är ju inte en åtgärd du kan göra i efterhand. Det är helt enkelt ett naturfenomen som uppstår vid snabba väderomslag. T.ex. när du startar bilen en kall morgon och drar på värmen och får imma eller som när du beställer en kall öl i värmen och kondens rinner på glaset.
PVC är ett rimligt alternativ när det gäller nybyggen i offentlig sektor eller stora bostadshus. Rent estetiskt får man aldrig ett lika snyggt fönster med PVC, det blir plast även på insidan. Finns en anledning varför man inte använder plastlister inomhus längre, det handlar om känsla och finish. Bygger ni ett permanentboende rekommenderar jag er att betala lite extra för att få njuta av vackra träfönster resten av era liv.
Angående glasen, AGC har kondens-reducerande glas som används av flera tillverkare. Sen är det inte natt och dag mellan olika U-värden alltså det är inte alltid kondens på ett fönster med U-värde på 0.7 och aldrig kondens på ett fönster med 1.2 utan det beror på många olika faktorer. Jag hade gärna satsat på ett fönster med lågt U-värde om jag byggde nytt.
Angående glasen, AGC har kondens-reducerande glas som används av flera tillverkare. Sen är det inte natt och dag mellan olika U-värden alltså det är inte alltid kondens på ett fönster med U-värde på 0.7 och aldrig kondens på ett fönster med 1.2 utan det beror på många olika faktorer. Jag hade gärna satsat på ett fönster med lågt U-värde om jag byggde nytt.
För det första tror jag inte du hittar ett fönster med u-värde 0,6 (Jo jag vet det finns men ovanligt (4 glas fönster)Henrik T skrev:
du kan möjligen hitta ett glas med ug värde på 0,6 men inte ett helt fönster.
När man mäter eller räknar ut ett u-värde görs det på en speciell storlek av fönster tex 10x12 att få ett 60x20 fönster på u-värde 0,6 går inte med dagens teknik.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer i stort sett med ovanstående 
Men du nämner storleken på fönstren. Den har ingen betydelse för om det blir imma.
Mina fönster, Polska argonfyllda treglasfönster, blir immiga vid "rätt" väder.
Glaskassetterna är märkta U = 0,5.
Rätt väder är klara nätter med hög fuktighet, då utetemeraturen sjunker snabbt. Alltså samma nätter som bilrutorna immar igen.
Det blir aldrig imma närmast karmen/fönsterbågen. Den leder värmen bättre, och värmer upp glaskanten som förblir klar.
F.ö. anges fönstrens U-värde lite olíka i Sverige och ute i EU.
I Sverige anges U-värdet för ett "standardfönster", 1,2 x 1,2 meter tror jag.
I övriga Europa anges u-värdet för den aktuella fönsterstorleken.
Och då är ett litet fönster "sämre isolerat" än ett stort, för karmen är en större del av det lilla fönstret än av det stora.
(Hoppas att jag har rätt nu, saker kan ju ändras)
Tillägg
Från http://www.energifonster.nu/sv/vad_sager_ettiketten_.aspx
Men du nämner storleken på fönstren. Den har ingen betydelse för om det blir imma.
Mina fönster, Polska argonfyllda treglasfönster, blir immiga vid "rätt" väder.
Glaskassetterna är märkta U = 0,5.
Rätt väder är klara nätter med hög fuktighet, då utetemeraturen sjunker snabbt. Alltså samma nätter som bilrutorna immar igen.
Det blir aldrig imma närmast karmen/fönsterbågen. Den leder värmen bättre, och värmer upp glaskanten som förblir klar.
F.ö. anges fönstrens U-värde lite olíka i Sverige och ute i EU.
I Sverige anges U-värdet för ett "standardfönster", 1,2 x 1,2 meter tror jag.
I övriga Europa anges u-värdet för den aktuella fönsterstorleken.
Och då är ett litet fönster "sämre isolerat" än ett stort, för karmen är en större del av det lilla fönstret än av det stora.
(Hoppas att jag har rätt nu, saker kan ju ändras)
Tillägg
Från http://www.energifonster.nu/sv/vad_sager_ettiketten_.aspx
Nytt sätt att redovisa U-värdet
I den svenska standarden har U-värdet beräknats på ett fönster som har måtten 1200 x 1200 millimeter och sedan omräknats till en kvadratmeter.
Under år 2009 beslutade EU att alla nya fönster skall energimärkas på sikt. De mått som förekommer i den europeiska produktstandarden är 1230 x 1480 millimeter som sedan omräknas till en kvadratmeter. Från och med februari 2010 är därför U-värdet på energimärkta fönster baserat på detta format.
När U-värdet räknas på ett större fönster, blir resultatet i vissa fall ett lägre U-värde jämfört med när man räknade enligt den svenska standarden. Resultatet kan därför bli att köparen får ett fönster som har U-värde 1,2 W/m2K men som egentligen har 1,3 W/m2K om U-värdet hade baserats på 1200 x 1200 mm. Vi rekommenderar därför att välja ett energieffektivare fönster än det var tänkt för att vara säker på att få ett välisolerande fönster.
Redigerat:
Så länge fönstren är skärmade från himlen så kommer du nästan aldrig få kondens oavsett u-värde. Stora taksprång eller nåt så enkelt som en markis fungerar.
För att kondens skall bildas så måste fönsterrutans yttersida ha en temperatur <= daggpunktstemperaturen. Alltså i praktiken kallare än luften utomhus.
För att kondens skall bildas så måste fönsterrutans yttersida ha en temperatur <= daggpunktstemperaturen. Alltså i praktiken kallare än luften utomhus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mycket bra påpekande Vectrex!vectrex skrev:Så länge fönstren är skärmade från himlen så kommer du nästan aldrig få kondens oavsett u-värde. Stora taksprång eller nåt så enkelt som en markis fungerar.
Det är därför som man t.ex. inte behöver skrapa rutorna på en bil som står i en carport, i det fria, medan bilarna ute på gatan är helt igenfrostade.
Och tät bebyggelse och höga träd runt huset hjälper naturligtvis också till att hålla imman borta, förutom takutsprången som Vectrex nämner.
Om man, som jag, bor i "det lilla huset på prärien" ligger man sämre till.
Jag tröstar mig med att kalla det "automatiska gardiner".
Vill du slippa kondens kan du alltid köpa fönster från finska Skaala med FrostFree-glas. Deras bästa fönster har 0,58 i U-värde.
http://www.skaala.se/se/kondensfria-fonster.html
http://www.skaala.se/se/kondensfria-fonster.html
Täthet har absolut noll med saken att göra! Som sagt så länge ytterglaset inte blir kallare än luften så uppstår ingen kondens på det! Energi tillförs hela tiden inifrån (om än mindre ju lägre u-värde och mindre tempdiff mellan in och utsida).carra skrev:
Ytterglaset kan bara bli kallare än luftens temperatur på 3 sätt.
1. Det vanligaste, värmen från glaset strålar ut mot kallare områden. Himlen (rymden) är det vanligaste sådant område. Skärma av och problemet elimineras.
2. Lufttemperaturen tillsammans med daggpunkten stiger mycket fort ute. Glaset kan då för en kortare stund vara kallare än luften på grund av värmetröghet. Övergående problem, räknat i minuter. Mycket ovanligt väderfenomen.
3. Det är kallare inne i huset än utanför. Osannolikt på våra breddgrader. Här är det dessutom en fördel med lågt u-värde sett ur kondenssynpunkt.
Om du läser vad jag skriver så sa jag ungefär så.carra skrev:
Dock är verkligheten inte så enkel som Saint-Gobain skriver: Anta ett hus i södra Florida som kyls aktivt (väldigt vanligt där). Då gäller precis det omvända. Utvändig kondens, ju lägre uvärde desto lägre risk, Invändig kondens, ju högre uvärde desto lägre risk.
Klicka här för att svara