9 130 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Tröskel bågnar vid ytterdörr
Att tröskeln bågnar beror högst sannolikt på fukttillskott. Har du tur kan det räcka att olja in tröskeln (okokt linolja). Har du otur beror det på fukt underifrån, och då behöver du sannolikt flera feta skruvar och en rejäl och frisk träregel/bjälke inunder för dem att fästa i. Alt får du demontera dörr och karm och se till att det är ordentligt fuktskyddat undertill. (Men det gör du väl inte förrän du har testat de andra enklare metoderna.)
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Fukt underifrån kan få tröskeln att bågna.
Den vanligaste orsaken är dock att tröskeln inte tätats med en avsedd tätningsmassa vid montaget, förutom att fukt kan tränga in under tröskeln så är det vanligaste att smuts/småsten kommer in under tröskeln.
Vanligaste orsaken är alltså skit och småsten som lägger sig under tröskeln med tiden och lyfter tröskeln.
Ofta så sopas eller sparkas saker in under tröskeln med tiden.
En annan orsak är sättningar i huset eller dåligt monterad karm men då syns det på flera ställen, ta ett kryssmått för att kontrollera.
Den vanligaste orsaken är dock att tröskeln inte tätats med en avsedd tätningsmassa vid montaget, förutom att fukt kan tränga in under tröskeln så är det vanligaste att smuts/småsten kommer in under tröskeln.
Vanligaste orsaken är alltså skit och småsten som lägger sig under tröskeln med tiden och lyfter tröskeln.
Ofta så sopas eller sparkas saker in under tröskeln med tiden.
En annan orsak är sättningar i huset eller dåligt monterad karm men då syns det på flera ställen, ta ett kryssmått för att kontrollera.
Dörrarna sitter bra i övrigt med lagom spalt överallt så jag tror inte att huset/karmen satt sig.
Trä bågnar väl konvext åt den fuktiga sidan, så hade det varit fukt underifrån hade den väl bågnat åt andra hållet?
Om det är fukt som gjort att den bågnat, vilket det mycket väl kan vara, då måste jag väl se till att torka ut den ordentligt innan jag oljar in den igen, annars stänger jag väl in fukten i tröskeln åsså.
Inga tankar kring det här med droppnäsa längst ner på dörren ,vad man bäst sätter dit för att skydda att regnvatten letar sig in mellan dörrblad och tröskel?
Trä bågnar väl konvext åt den fuktiga sidan, så hade det varit fukt underifrån hade den väl bågnat åt andra hållet?
Om det är fukt som gjort att den bågnat, vilket det mycket väl kan vara, då måste jag väl se till att torka ut den ordentligt innan jag oljar in den igen, annars stänger jag väl in fukten i tröskeln åsså.
Inga tankar kring det här med droppnäsa längst ner på dörren ,vad man bäst sätter dit för att skydda att regnvatten letar sig in mellan dörrblad och tröskel?
Droppnäsa längst ner på dörrbladet skall inte behövas anser jag, tröskeln är utformad så att den lutar utåt. Det skall vara ett mellanrum såpass stort mellan dörrblad och tröskel så att vattendropparna släpper från dörrbladet innan det tar i tröskeln om du förstår vad jag menar. Behandla tröskeln med olja och montera ett bleck som går i den avsedda skåran på tröskeln.Snickerick skrev:Dörrarna sitter bra i övrigt med lagom spalt överallt så jag tror inte att huset/karmen satt sig.
Idealt så bör tröskeln vara genomtorr vid inoljning.
Jag har dock hört från en sadelmakare att man kan fetta/smörja in en nyrengjord/tvättad sadel (= ej torr), och att fettet går in i lädret när vattnet går ut. Vågar dock inte hävda att det också gäller för trä, men kanske någon annan känner till?
Då inoljning av trä, med lämplig olja, måste göras om varje år så kan man förmoda att oljan, precis som vatten/fukt, evaporerar sakta men säkert. Det i sin tur bör innebära att den inte stänger inne fukten. Om tröskeln inte är hermetiskt tillsluten undertill så kan fukten vandra ut den vägen också. Så, om tröskeln bara är rimligt torr på ytan så borde det gå bra. Rimligtvis bör det inte skada tröskeln, men väl förhindra ytterligare fukt ovanifrån.
Jag har dock hört från en sadelmakare att man kan fetta/smörja in en nyrengjord/tvättad sadel (= ej torr), och att fettet går in i lädret när vattnet går ut. Vågar dock inte hävda att det också gäller för trä, men kanske någon annan känner till?
Då inoljning av trä, med lämplig olja, måste göras om varje år så kan man förmoda att oljan, precis som vatten/fukt, evaporerar sakta men säkert. Det i sin tur bör innebära att den inte stänger inne fukten. Om tröskeln inte är hermetiskt tillsluten undertill så kan fukten vandra ut den vägen också. Så, om tröskeln bara är rimligt torr på ytan så borde det gå bra. Rimligtvis bör det inte skada tröskeln, men väl förhindra ytterligare fukt ovanifrån.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden