Tänkte att vi kunde reda ut detta en gång för alla.

Vad anser panelen?

Äldre snickare tycker oftast inte att det behövs, särskilt inte om fönstren sitter i liv med insida luftspalt.

Yngre snickare anser att det alltid behövs.

Jag är väl medelålders och är kluven.

Vad tycker ni?
Och om ni vill ha det, hur vill ni ha utförandet?

hantverkare1 skrev:
Tänkte att vi kunde reda ut detta en gång för alla.

Vad anser panelen?

Äldre snickare tycker oftast inte att det behövs, särskilt inte om fönstren sitter i liv med insida luftspalt.

Yngre snickare anser att det alltid behövs.

Jag är väl medelålders och är kluven.

Vad tycker ni?
Och om ni vill ha det, hur vill ni ha utförandet?
Jag anser att man alltid ska ha överbläck så länge inte fönstret sitter nära takfoten.

FreddaP skrev:
Jag anser att man alltid ska ha överbläck så länge inte fönstret sitter nära takfoten.
Ok. Och hur löser du det för att få tätt när det är liggande panel?

Jag satte liggande panel på kåken i förra året, stod då i valet och kvalet om det skulle bli med eller utan ÖB. Tycker nog att det är lite snyggare utan ÖB men satte det ändå. Vill inte riskera att det inte blir tätt. Kollade runt ganska mycket innan och precis som hantverkare1 skriver är det nog en generationsfråga, de gamla rävarna tycker inte att det behövs medans de lite yngre tycker att det ska vara... känns mer rätt att sätta ÖB än inte.

Har dock sätt att på flera nybyggen så saknas ÖB.

Ska man skippa ÖB så hade jag i alla fall kört med mjukfog upptill så att det blir "tätt".

MB77 skrev:
Jag satte liggande panel på kåken i förra året, stod då i valet och kvalet om det skulle bli med eller utan ÖB. Tycker nog att det är lite snyggare utan ÖB men satte det ändå. Vill inte riskera att det inte blir tätt. Kollade runt ganska mycket innan och precis som hantverkare1 skriver är det nog en generationsfråga, de gamla rävarna tycker inte att det behövs medans de lite yngre tycker att det ska vara... känns mer rätt att sätta ÖB än inte.

Har dock sätt att på flera nybyggen så saknas ÖB.

Ska man skippa ÖB så hade jag i alla fall kört med mjukfog upptill så att det blir "tätt".
Är nog ungefär av samma åsikt som dig. Bättre att vara säker på att det är tätt.

Hur har du löst det med panelen runt blecket?
Har du kanske till och med en bild?

Man har set några riktigt gräsliga lösningar på bleck och liggande panel genom åren

S
och skall det vara på första våning bara, och inga på övervåningen för dom fönstrena är under takfot( ja. jag gillar takfot, synd att den verkar försvinna, men då blir det ju bleck överallt)

Överblecke är ju till för att föra ut vattnet som kommer på fasaden så det inte rinner ner över själva fönstret, och har en ganska ringa betydelse för om det blir tätt om fönstren sitter skyddade under takfot ( simslåda ) Runt fönstren har man foder och salning, och fönstren skall sitta så långt in i fasaden så glasytan hamnar i minst nivå med isoleringen gärna längre in i fasaden så betydelsen av överbleck är inte särskilt stort idag, för livade ju fönster oftast med ytterväggen.

• Gilla
Riley666
  • Laddar…
Jag har liggande panel och fönstren är utan överbleck, och fönstren sitter i liv med panelen.
På långsidorna sitter fönstren naturligtvis skyddade av taket, då det är ett enplanshus.
På gavlarna är det naturligtvis annorlunda, men där finns bara två fönster och två fönsterdörrar.
Viktigt är naturligtvis att panel och fönsterfoder sitter så det inte bildas "fickor" bakom de övre fodren.

Min plan är att lägga lite utefog över skarven panel-överfoder, men det har inte blivit av än (som så mycket annat).

Jag ser inga problem med detta byggsätt. Och det är snyggt.

hantverkare1 skrev:
Ok. Och hur löser du det för att få tätt när det är liggande panel?
Förstår inte riktigt hur du menar.
Man kan väl bara göra på ett riktigt sätt och det ser även bra ut :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.