F
fuselage: [citat] Aha, så det är på insidan de spåren är? Trodde de var på utsidan för att få snygg övergång till plåtsmyg. I så fall blir det spaltventil för min del. Då var egentligen huvudfrågan löst, men sidofrågorna kvarstår: 1. Hur ansluts sidosmyg i plåt? Skruvas de bara fast i fönsterkarm resp. tegelfasad? 2. Vad är ungefärlig kostnad per fönster för bleck, smyg, drev? Nåt
2 svar · 9,2k läst
H
haganorra: Fönster först....
1 svar · 2,6k läst
S
Snickerick: Tack för tipsen, få se lite vilken lösning det blir.
4 svar · 5,3k läst
X
xl15: Aha! Det ingår nya nycklar när man köper låshuset. Vad bra :)
4 svar · 17,2k läst
·
S
SnickareHobb: Tackar, då gör jag så. :)
2 svar · 2,6k läst
P
Anonymiserad 5589: Tack för svar! Jag tänkte att det fanns då många så kanske det var ett standardmått. Det ser ut som ett klassiskt överhängt källarfönster. Men ett fönster som har 8x3 som modulmått kanske finns så man inte måste måttbeställa? Vet ni om det finns 8x3 fönster att köpa någonstans? Gärna ett öppningsbart överhängt:-)
2 svar · 1,7k läst
K
kte: Jag ska byta 2 källarfönster mot glasbetong. Det blir en rad med fyra block. ( per fönster ) Frågan är, behövs det armering när det är bara en rad? Sen undrar jag hur man gör på översidan av blocken, ska man lägga murbruk eller ska man ha nån sorts mjukfog där?
0 svar · 1,2k läst
A
absolutrobban: Nej jag har inte köpt en ny, blev en beg brun då varat hus är vit med brunna knutar :-) tack för hjälpen
4 svar · 3,6k läst
peverlyhills
peverlyhills: Ska se till tätningen av fönstret såklart.!
5 svar · 2,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Jag har garageportar och stalldörrar där sockeln går upp ca 20 cm ovan tröskeln. Tycker inte att det ser konstigt ut. Foderbrädorna slutar i nivå med fasaden.
1 svar · 1,5k läst
F
Fidde_28: Ok jag får nog hem det nästa vecka så jag är lite nyfiken på hur man går tillväga! Tack för svaret!
2 svar · 1,0k läst
I
Ingetora: Vår snickare är också inne på att fräsa spår i putsen för att skjuta in fönsterbrädorna som kommer vara 25 cm djupa med knappt tre cm överhäng. Är det mycket merarbete ? Förstör det mycket, det är ju även listen runt fönstret som kommer påverkas. De som tillverkar fönsterbänkarna i jämtländsk kalksten anser att fönsterbänken ska beställas några mm för kort och sedan
7 svar · 14,2k läst
·
I
Ingetora: Hej! Vi ska beställa fönsterbrädor i jämtländsk kalksten och undrar hur du skulle mätt upp dem?. Vår snickare vill att de ska vara 5 mm bredare än utrymmet i fönstersmygen för att han sedan i de putsade väggarna och listen göra utrymme för de ytterligare millimetrarna. Både smyg och list är färdigmålad så jag vill inte att det ska förstöras dessutom har firman vi kommer anlita
7 svar · 15,6k läst
T
thomasx: En dörr med modulhöjd 20 bör ju gå in om det är precis 200cm, då bör du få någon cm till godo. Men kolla för säkerhets skull ;)
3 svar · 4,8k läst
L
Lasselano: Karmens yttermått är kring 890x2090 så är hålet i väggen vinkelrätt och du hyvlar ner karmen något så får du in den..
4 svar · 1,9k läst
B
Berra Brumm: Ja, jag hoppas det också. Kommer prova detta. Tack
2 svar · 9,2k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Hej och välkommen till forumet. Fix tillverkar inte dörrar (vad jag vet) utan spanjoletter. Fix 881 är en spanjolett, den har bytt namn och heter numera S8151: http://keyman.no/Boyesen/ASSA_FIX/files/assets/basic-html/page22.html Den är inte låsbar, så antagligen är det själva handtaget som är låsbart. Om det är handtaget eller spanjoletten som kärvar är inte lätt att säga. Men
3 svar · 6,6k läst
larsbj
larsbj: Dom fönstren var från 30- talet
3 svar · 2,0k läst
S
SofieK: Vi har nya aluminiumbeklädda träfönster som jag skulle vilja ha spröjs till. Är det någon som har tips på var jag kan hitta lösa spröjs som jag kan montera på redan befintliga fönster? Någon som har erfarenhet av Vimax?
0 svar · 4,5k läst
Gunitor
Gunitor: Kolla på torsåker byggnadsvård. Eller kolla på andra lokala snickerier
1 svar · 1,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ta kort på kanten av dörrbladet, vid handtaget, uppe vid långsidans hörn och uppe på dörrbladets kortände. Då går det antagligen säga om du kan ha integrerad broms eller inte.
2 svar · 18,6k läst
·
Kjellstrand
Kjellstrand: Jag hade samma dilemma som jag löste så här: http://www.styleroom.se/album/46129
7 svar · 8,0k läst
·
V
verktygsgurun: Såga eller stäm bort det som petar utanför väggen, gör en ny, bredare och djupare än den gamla och såga ur så den passar in mellan smygarna, limma den nya ovanpå den gamla. Ta sedan en sockellist och sätt under fönsterbrädan, gera ändarna ca 10 grader så blir det snyggare.
8 svar · 4,2k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] Det brukar vara 10 år garanti på glaskassetten
7 svar · 3,4k läst
·
K
Kungen3: Har dessa 200i fönster i "ny" villa sen 2004. Bra isolerade fönster u värde på 1.2 De är tvåglasfönster med argon. Bor i Skåne . Så frost på insidan blir det aldrig. Men om man vill "dum" snåla på vintern med friskluften och stänger dessa för mycket för man skall tro att man sparar pengar, så uppstår kondens på insidan, då skillnaden mellan inner och yttertempen blir för stor.
16 svar · 19,0k läst
P
prybe: Hej, bor i mellansverige och tänkte byta samtliga fönster, altandörr samt ytterdörrar i vår 1,5-plansvilla. Har haft Mockfjärds fönster och Hemmafönster på besök och är intresserad av alla tänkbara erfarenheter av dessa. Då menar jag inte pris (offerter lämnade), utan kvalitet på fönster och arbete samt hur eventuella problem/skador har omhändertagits. Tack på förhand Conny
0 svar · 5,0k läst
M
m_sjogren: Tackar!
2 svar · 6,8k läst
H
haggan: Vi blev grymt imponerad på dessa dörrar! Innan hade vi dock wellpapp dörr från 80. Nu måste man skrika högt för att frugan ska höra en I rummet intill. Så jag tycker de dämpar bra.
8 svar · 4,0k läst
V
Vickar68: Mindörr.se ägs av bröderna johansson som i sin tur levererar dörrar, karmar osv. till i princip alla sveriges ledande dörrföretag. Har själv sålt br.johanssons grejer och kan rekommendera dem. Precis, spår i underkant samt dragring och skålhandtag.
3 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.