Fönster & Dörrar
öringen: Jag hade väntat och satt fodret utanpå mattan. Tycker det blir snyggast så.
poppe12: Hej. Jag håller på att göra om mitt kök. Vi funderar på att sätta in en balkongdörr istället för ett fönster där fönstret var men då måste vi ta bort elementet. Det blir ganska kallt ute under vintern för jag bor utanför Umeå och jag är lite orolig för kallras. Är det en bra ide att sätta ett element i bjälklaget under balkongdörren? I ett kök hamnar ganska mycket skräp
axel.rosen: Jag har skrivit i en systertråd under samma kategori i forumet. http://mobil.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/235550-elitfonster-skadad-vid-leverans.html#post2009677 Dörren hade lackskador vid första kontrollen jag gjorde, nu kommer jag åka till åf igen och dokumentera allt grundligt. /Axel
axel.rosen: Jag beställde en parfönsterdörr i gammal stil med profiler och klassiskt handtag. Dörren som tänkt att komma till min åf 6 veckor efter beställning men dök upp en och en halv vecka för sent. Då jag skulle hämta dörren såg jag att insidan var kladdig på ett område. Jag viker emballaget åt sidan för att med tummen ta bort kladdet. Kladdet med konsistens av klet försvann lätt men
larsigve: Tack alla ni som svarat :) Jag ska prova göra som Dsl skrev. Det löser sig nog.
Dsl: Köpte ett Assa code handle för att jag verkligen älskar iden att slippa springa runt med nycklar. Tyvärr är handtaget så funt konstruerat att det tar i både på mina nya fönster, Min nya dubbel-altandörr och min gamla balkongdörr. Verkar som att man kallar handtagstypen Hoppe, själva handtaget sitter extremt nära karmen och Assa handtagen tar i så fort man börjar öppna. Finns det
Magasinetblogg: Janolena: tack, äntligen! Det var precis sådana vi ville ha men de var inte godkända då. Trist att vi nu monterat de fula i plast som var godkända. Känns som vi byter ut åtminstone de i glasverandan :) D09: problemen när man bygger nytt är att man är helt beroende av kommunens byggnadsinspektör. Om de bara läser innantill så är inget godkänt utan rätt "stämpel", hur säkert den
Mikael_L: Om du har plast på insidan av väggarna så fogar du den tätt mot karmen med någonting typ latexfog och gärna bottningslist om springan är så pass stor. Då har du säkerställt det ångtäta utförandet på insidan. På utsidan kan du nöja dig med att endast dreva, man pressar som regel ihop drevningen mycket mer än vanlig isolering (det blir liksom bara så...) och det medför att det
SBH: [citat] nä du, jag har sett dörrar med låskistan mitt på, det var riktigt fula dörrar. dock skulle dom till källarförråd. så beställaren brydde sig inte
pelpet: Ta bort handtaget, det sitter en liten sprint som håller ihop handtagen. Den kan du slå ut med en hammare och spik. Ta sedan ut låskistan och ersätt med en låskista för mellandörr. Sätt ett WC-vred på insidan. Montera nytt handtag.
SBH: [citat] man åker till butiken. säger till personalen att du bara behöver skruv till en dörr. hjälper dom dig inte med detta. så är det en riktigt dålig butik
robban89: Det är inte ofta som dom färdiga blecken hos bygghandeln blir bra. Jobbar som plåtslagare o vart på en hel del ställen som det inte blivit bra. Antingen är dom för låga i bakkant eller så går dom inte ut tillräckligt från färdig panel.
haganorra: DU måste kolla måtten på fönstret i profil/genomskärning. Höjd karm+båge bör inte vara mer än ca 10cm för att inte glasytan skall krympa för mycket
Patrik Kullman: Har skapat en ny tråd för detta: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/235105-dorr-i-vinkel.html
Rooney: Jag ska bygga en dörr till mitt skjul. Dörrens bredd är 1 meter. Hur långa hakgångjärn tror ni krävs? 40 cm? 60 cm? Dörren ska bestå av en ram av 45x75 och utepanel på det. Ett "Z" på insidan (av 45x75 eller vad rekommenderar ni?) för att stadga upp också.
Remus82: Fönsterna tar emot "längst ner, längst bort", dvs. undersidan, på motsatt sida av gångjärnen. Gångjärnen var redan maxjusterade, kan inte skruva in övre mer. Karmskruvarna gick som sagt inte att vrida på. Lyckades lista ut att det är aluminiumet som tar i. Dvs enkelglaset som hänger utanpå med aluminiumram. Det gick inte att justera på något annat sätt än att sätta små
verktygsgurun: När jag sätter dörrar sätter jag gångjärnsidan först och kontrollerar den så den är i lod på alla håll, sen sätter jag den nedersta karmskruven på slutsidan. Sen ger jag f-n i passet och monterar karmen så den sluter mot dörrbladet perfekt, kolla genom att nästan stänga stänga dörren och flukta springan. Skruva fast översta karmskruven och sedan följande två skruvar, justera
fremax: Hej! Tjusigt glas, prova en glashytta i din närhet. Glasmästaren har många olika ornament glas / gjutglas men det där är inte ett av dessa. Glsset på bilden är utan tvekan blåst/gjutet av i någon hytta. Prova steivensglashytta.com eller liknande! Berätta hur det går! Mvh fremax
hedstrom: Någon som har tips på ny ytterdörr? Bauhaus billiga dörrar är ej aktuella, tänkte om man kunde hitta någon snygg och gedigen dörr för ett pris mellan 4-8000?? Sökt lite på internet utan lycka.
fremax: Moderna träpartier har en väldigt lång livslängd, speciellt om de är beklädda med aluminium. Man få en mycket 'varmare' känsla av trä, vilket kanske passar bättre i ett äldre hus. Aluminium partier har rakare linjer och passar enligt mig bättre i modernare sammanhang. Min erfarenhet är att aluminiumpartier är enklare att montera/ justera / reparera. Värt att tänka på är att
verktygsgurun: Man ställer det på klossar så att det hamnar i samma nivå som dörren. Och isolerar/drevar sen.
SBH: [citat] finns en del ställen där man sett ovala hål. då man inte dragit karmskruv rakt
verktygsgurun: Varför kan man inte använda karmskruv? Har monterat hundratals karmar i källare med karmskruv. Har du hålsten väljer man plugg för det, har du leca väljer man plugg för det ,alternativt karmhylsa och lättbetongskruv. Skumma helst inte då det kan vara svårt att få riktigt bra fäste i stenmaterial. Bättre o dreva så man inte trycker ut karmen.
KnockOnWood: [citat] Bra synpunkt! Lika illa om det är locklist. Har satt ny panel på ett hus, med 145 mm panel och kubbläkt. Det var ett litet h-vete att få panelen snygg vid knutbrädor, fönster och dörrar. Med 45 mm locklist har man ju inte mycket justermån. Mycket enklare med liggande panel :thumbup: Kubbläkt: [bild]
mister-axel: Hejsan! Har försökt bilda mig en uppfattning om kvaliteten hos Skånska Byggvarors tvåglas isolerfönster med allmogeprofil, "Tradition". Ett antal gamla trådar (2008-2009) ger ett spritt intryck, med bland annat klagomål på avsaknade spår för fönsterbleck. Detta verkar dock inte längre aktuellt. Efter att ha tittat och känt på fönsterna så är mitt intryck, som novis, att de
Peter_K: Problemet är nog att barnen har haft sina lite böjda nycklar och de är borta så min nyckel fungerar inte då. Bara att borra upp och byta ut :(
Therese Eriksson: Vecka 1 - Ingen vidare start Veckan började med ett kort avstämningsmöte där vi gick igenom vad som skulle göras och vilket material jag införskaffat samt hur övriga utrymmen skulle avskärmas. Titania skulle införskaffa plast och plasta för dörröppningar etc. Två dagar senare kommer jag hem till en inplastad lägenhet där någon fått för sig att skära sönder plasten in till
Dr Fozz: Är på jakt efter en kallförrådsdörr i storlek 10*19, gärna färdigmålad i vit. Enda jag hittat på nätet kostar runt 4500 SEK vilket känns väldigt mycket för mycket...