Jag har fyra sådana här par altandörrar som inte har någon broms öht. Förra sommaren då vi flyttade in löste vi det temporärt med ett par träklossar mellan däcket och dörren, men det hade varit smidigare med en "trög" dörr.
_DSC0081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag testade lite snabbt med en bromsgrej från Biltema, men då slog det mig - törs man borra hur som helst i PVC-dörrar och karmarna?
_DSC0082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet hade ju varit att använda dörrbromsar likt de som diskuteras i denna tråden;
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/172575-justera-dorrbroms-pa-altandorr-fix-846f.html
Om jag vet inte riktigt om de finns som universal?

De infällda som diskuteras i den länkade tråden är avsedda att fungera tillsammans med en spanjolett med överföring och passar inte till beslagen i din dörr.
Normalt sett så monteras dörrbromsen på insidan av dörren och inte på utsidan som på bilden.
En Fix 523T (eller likvärdig) i lämplig längd borde fungera.
Angående att borra i pvc dörr så är det väl alltid något som man bör undvika då det påverkar isoleringsförmågan och att plasten kan lättare spricka men du kan montera en dörrbroms utan att vara orolig, men montera den på insidan av dörren.

Den dörrbromsen (Balkongdörrhållare heter den på biltema) från biltema du monterat sitter med fäste för inåtgående dörrar monterad på utsidan av dörren.
Du ska använda fästet för utåtgående dörrar och montera den på insidan av dörren, vilket framgår av manualen.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/86-1021_man.pdf
Beslaget är inte avsett för att monteras utomhus, vet inte om plasten är väderbeständig och inte spricker samt att kyla och fukt kan påverka dörrbromsens funktion.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Ta kort på kanten av dörrbladet, vid handtaget, uppe vid långsidans hörn och uppe på dörrbladets kortände. Då går det antagligen säga om du kan ha integrerad broms eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.