Hej Forumet!
Jag behöver lite råd och tycke till vårt bygge. Vi har idag ett hus som är tillbyggt och för att få symmetri och utöka befintlig boarea ska vi nu bygga till huset.

Bakgrund
Huset är i grunden ett 1 1/2 plans hus. På 70 talet byggdes huset till med en platt byggnad bakom som gick ut cirka 5 meter från långsidan på ena huskroppen.

Vi lyfte taket och gav det 1 1/2 plans de 5 metrarna som gick ut samt ytterligare någon meter ut, så det ser ut som en sammanlänkad flygel. På resterande del är taket fortfarande platt och belagt med plåt. Huset har fönster som sitter på 2,1 meters höjd i överkant och är 1,3 meter höga och 1,1 meter breda, alltså cirka 80 cm från golvytan. Det är i flygeln 3 fönster på ena sidan och 2 fönster på andra och sedan en dörr och ett fönster på den sida man ser framifrån. Allt symetriskt. Spröjsade fönster med 3 rutor i varje luft.
Grundhuset byggdes i slutet av 1700 talet och vi försöker ha 1700 tals stil i renoveringen.

Plan
Nu ska vi bygga till 5 meter på andra sidan så det blir symetriskt med andra sidan.

Frågan
Vi funderar nu på att istället sätta fönster från övrekant på fönster i resterande hus till golv. Fönstren ska vara i ett stycke (med undantag för reglar som behövs). Så det "livar" mellan varje yttrekant som finns på den befintliga delen, för denna symmetri tanke, om ni förstår vad jag menar. Fönstren är tänkta att vara spröjsade i samma rutformat som på befintliga fönster.

Bifogar bild, hoppas det syns lite bättre än på min skärm.

Tack på förhand för synpunkter!

//Generellt
hus 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni, blir detta snyggt eller inte?

Någon på formet som har tycke och ideer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.