Fönster & Dörrar
teppa: Finns plisségardiner med reflekterande baksida som inte bygger mycket i nischen :) använder mig alltid av http://www.lingbotextil.se både hemma och genom firma när jag behöver gardiner.
teppa: Köpte mina rullgardiner från http://www.lingbotextil.se för 5 år sen och dom ser fortfarande nya ut och då används dom varje dag. :)
verktygsgurun: Tänk på att borra med rätt diameter och att skruva sakta. Rostfri bleckskruv går av ganska lätt om det nyper.
teppa: Mörkläggande Plissegardin (duette) är mitt tips. :) Marcus Pierre http://www.lingbotextil.se
sune73: [citat] Jo jag avstod från att få de nya fönsterna "förbättrade". Jag tycker att man ska kunna kräva att nya fönster & fönsterdörrar är i nyskick när jag köper dem. Om det blir en skada efter köpet kan jag själv välja om jag vill "förbättra" eller köpa nytt. Köper jag en produkt med skador ska jag vara informerad om att produkten är behäftad med skador. Nu valde jag att köpa
Lasselano: Som tidigare personer har svarat är RAL 9010 något vitare men du kommer inte se någon skillnad utomhus. Olika prover av NCS S 0502-Y kan skilja sig lika mycket i nyans beroende av tillverkare och färgtyp.
Niklas70: Det var helt rätt! Däremot så blev det otroligt nog ingen skillnad när jag monterat plastbiten.Som tur var blev en händig granne inblandad när jag höll på. Han upptäckte att det saknades en plastbit ytterligare på en av de stag som ska ta i karmen när handtaget dras ner.Detta i kombination med att fönstret är lite snett gjorde att det inte låste ordentligt i nerkant. Han byggde på
Janus82: Det övre blecket är det nog ingen fara med. Det verkar ju sitta ganska nära takfoten så det måste nog nästan regna uppåt för att vatten ska komma åt där. Däremot så det undre fönsterblecket skumt ut. Som flera har varit inne på så måste det ju ha ett uppvik i bakkant annars rinner ju vattnet rakt in i väggen.
mexitegel: Frågan väl hur mycket energi nuvarande fönster läcker i förhållande till en ny balkongdörr? Det är ju inte säkert att det är någon skillnad? Här hittar du fläktkonvektorer för infällnad i sockel, http://www.delivent.se/spacesaver-flaktkonvektor/588-0 Ett tips är att dimensionera för att du endast i undantagsfall behöver köra den på högfart på grund av ljudnivån.
verktygsgurun: [citat] Visst har du delvis rätt, men troligtvis fungerar det det som så att om hantverkaren är duktig så tjänar hantverkaren mer pengar per timme istället för att "riskpremien" blir mindre.
Cancerman_777: Hej. Jag kanske är ensam om att störa mig på karmar men jag undrar om någon känner till någon tillverkare som gör 12*21 eller 14*21 enkeldörrar, 3-glas och helglas (glas från botten till toppen)?
FGlasell: Har åter varit i kontakt med skånska byggvaror, och de bekräftar nu att det är så man ska göra, alltså borra igenom aluminiumprofilen (ej ända in i träet!) lägg en klick utefog i hålet och popnita ihop med aluminium nit. Återigen tack Johan. Om man gör på detta sätt så gäller garantin fortfarande.
hantverkare1: Du får klyva till kilar som passar mellan foder och karm och mellan karm och vägg.
Stefan N: Om man använder karmskruv så kör alltid med karmskruvsborr, då sticker inte dom iväg.
Stefan N: Trä ger ju en mer trevlig känsla. Aluminium ger ett hårt intryck. Jag satte aluminium på övervåningen där dom är mest utsatta och svårare att underhålla och trä på nedervåningen där dom syns och sitter mer skyddade.
verktygsgurun: Nej det är inte så lätt att avgöra, en karm bör ligga tycker jag bör ligga runt 50-55mm i bakkant och ca 30-35mm i framkant. Men sen är det inte bara det som avgör om det hänger sig, det är hur bågarna förbinds samt om glaset klossas dåligt. Om det klossas dåligt hänger det sig garanterat.
hantverkare1: [citat] Plywood är inget vidare att göra smyg med, mdf, planhyvlat eller limträ är bättre. Enklaste är att mäta inne vid fönstret och sen mäta ute vid fodret. Annars får du mäta vinkeln och såga efter det.
verktygsgurun: Ja det hade jag gjort och mättat med grundolja ordentligt.
Stefan Bengtsson: Har du källa på att övriga svenska tillverkare gått över till naturgummi, efter att Elit visat sig vara "överlägset tätast"?
pandalus: Ni har lyckats dölja dom hyfsat bra.. Låter som att man får testa sig fram då,köra utan och sen hålla lite utkik o lägga till ifall det behövs..
aan006: Hej! Vi behöver er hjälp!! Vi byte till pvc fönster i oktober -13 och nu har vi börjat se över utsidan kring fönsterna. Vi har trä hus och och vita foderbrädor kring förnsterna. Då de bytte fönster sågade firman av innersta spikarna på foderbrädorna dvs. närmast fönstret. Nu undrar vi hur man gör för att inte brädorna ska böja sig utåt i framtiden då de bara är fästa med
dasi: Tackar för tipsen, roland53 fönstret sitter mitt i luftspalten. Jag tror jag kör en kombination av regel i luftspalten, plywood och ev kilar.
Angie99: [citat] Hej! Jo vi köpte dem men vi har inte monterat dem än då målningen av huset dragit ut på tiden. Vi öppnade och mätte dem i affären och fick dem till 120 cm tror jag. De kommer alltså inte att täcka hela fönstret om fönstret är normalhöjd som våra, men de går ner ungefär 3/4 vilket borde räcka.
BobbyOne: Blev det Vision-fönstrena? Jag frågade Elitfönster för någon månad sedan efter en ca-prislista då det saknas i deras ordinarie prislista men de svarade aldrig.
Fönster teknikern: Gå till ett lokalt snickeri och beställ efter den gamla som sitter i huset. Det är viktigt att behålla orginal utseendet .
blue.b: Skruvarna är oftast lätta att korta, dom brukar ha avfasningar med jämna mellanrum för just det ändamålet. Tryckespinnen får man sätta bågfilen i om den är för lång. Be snickaren plocka bort barnlåset eller sätt ett buntband runt knapparna. Går dörren trögt beror det möjligtvis på att det sitter en dörrbroms av något slag för att dörren inte ska blåsa upp eller igen om man
Stefan N: Lossa allt utom gångjärnsidan, sen riktar du in och borrar nya hål för karmskruv då dom andra nog kommer komma för nära dom gamla.
questan: Det kommer att bli ett stort fönster. Trodde det skulle vara dyrare men är kostnaden för glaset som är den största kostnaden. Tyvärr så ställer hissens storlek till det. Saknas runt 4cm. Ska prata med dom nästa vecka om att minska storleken. Men det kanske går att få till ändå utan att minska fönsterytan...ram i aluminium istället för trä?