Fönster & Dörrar
123abc: Clas har långskylt med trycke och dessa trycken brukar sitta med en låsskruv och toalettlångskylten visas utan trycke så det borde finnas trycken med låsskruv. http://www.clasohlson.com/se/D%C3%B6rrhandtag-och-beslag/31-1469 Det är endast vid långskylt som denna typ av trycke är ett måste. Min rekommendation är att gå förbi en låssmed som har ett större utbud kanske inte i butiken
angelikaj: Jag står och tvekar mellan att sänka alla underskåp men vill helst slippa då vi är långa , men det kanske knappast kommer att märkas. Ett alternativ som jag funderar på är att ta bort den nedersta kanten på fönstret och sedan för att minska risken för drag ha en lös list att sätta över fönstrets nederdel när fönstret är stängt. Som sagt jag öppnar det endast när det skall
GoForIt: Grattis! Förra gången jag gjorde ett försök att korta en dörr (friggebodsvariant) blev det synlig frigolit..
rickardsv: Hej! Tack för all hjälp, det var som 123abc tipsade om, man måste dra upp först och sen låsa. Barnsäkert :D
Lundin018: Perfekt med bild:) ser ju riktigt bra ut, så satsar på det:) tack för snabbt svar.
Yvonne Gustavsson: Vi fick samma problem med låskolven hösten 2013. Låssmeden bytte ut låset och reklamerade till Assa. Nu har låssmeden ringt och meddelat att Assa inte godkände reklamationen då det gått lite mer än de 5 "goodwill" åren. Har ringt Assa som medger att det varit fel på låsen men att de inte står för något efter 5år. Uruselt tycker jag då de känner till att detta fel finns. Har
SBH: [citat] jag hade lossat foder på utsidan och drevat med både plastad och vanligt drev.
Dagwood: Eller jo förresten. Klacken är ju där för att ta emot så att passningen i spåret blir exakt.
Stefan N: Tänk på att om ditt hus ligger i detaljplanerat område så krävs det förmodligen bygglov för det du tänkt dig med dörren.
Fred vom Jupiter: Det finns nya dörrar i det gamla formatet att köpa nästan överallt. Bauhaus har det i sitt ordinarie sortiment. Det följer med en plåtbit som du hakar på det gamla gångjärnet i karmen och sedan klickar du dit dörren på plåtbiten. Väldigt enkelt. Tyvärr är dörrar med gamla mått något dyrare än samma dörrar med moderna mått eftersom de tillverkas i färre antal.
stomneby: Det sitter nog lika bra eller bättre än skruv i leca lättbetong siporex o liknande material. Fogskummet limmar riktigt bra mot trä och dessa material.
Martin_B: Jaha ok. Nu vet jag inte vad för "regler" som gäller ådringen? Något speciellt man skall tänka på?
slacker: Rapport på resultat! Bolins Glas erbjöd superb service och hjälpte till och med till att lasta. Kom med förslag för montage, och fick även svar på en del andra frågeställningar som jag hade gällande fönster i ytterdörr osv. Kortfattat - Kassetten är på plats och äntligen har vi fin utsikt i det tidigare dimmiga fönstret. Kan rekommendera Bohlins Glas.
Helena1981: [citat] Välj en dörr som är i samma stil och utförande som de närmsta fönstren på fasaden och/eller fönstren i samma rum, och tänk på att se till att dörrens glas börjar på samma höjd från golv som fönstren gör (om du nu tänkt ha en bröstning på dörren) annars blir det att se rörigt och "ihopslängt" ut, både från in- och utsida. Förra ägarna till mitt hus hade satt in
Xlntjone: Jag hade tvättat med ammoniak, skrapat och slipat för att sen behandlat fönstret som om det var utvändigt.
badtastex: Om dörren skall målas igen och speglarna är gjorda av ganska tjockt material (troligt då dörren är gammal) så tycker jag att det borde gå att kapa bort en sektion och foga ihop igen. Kex för spegeln är väl att rekommendera för att förstärka fogen och domino eller halvt i halvt fogar för ramdelarna borde funka. Det är nog i ramen som problemet är störst då det krävs ordentlig
buspojken: Finns färdigsågade foder att köpa, som du bara anpassar längden på, f
Alko: Svarar mig själv här - kontaktade en tekniker på ASSA som bekräftade att det inte är helt lätt att justera ner plösmåttet då metallen i slutblecket är ganska "fjädrande". Lösningen blir att byta bleck - ASSA har fyra olika plösmått på den här typen av slutbleck; http://www.laskompaniet.se/slutbleck-assa-1487-evo-1-4-/229-0 De olika måtten finns eftersom man kan ha låskistan
123abc: Utåtgående dörrar är standard i Sverige pga av att en dörr bör öppnas i samma riktning som utrymningsvägen, det finns inget krav på att du måste ha en dörr som öppnas utåt mellan bostad och ditt garage. Vanligtvis bör inåtgående dörr vara beställd som inåtgående från början, men då dörren sitter inomhus så ser jag inga hinder att använda den dörren du tänkt dig.
Sigge: Jag håller på att bygga till mitt sommartorp (byggt i början av 1900-talet) till vilket jag bl.a. skall ha en glasveranda. På den vill jag ha fasta fönster i trä med dubbelglas och äkta (kittade) spröjs. Men det verkar vara svårt att hitta leverantörer av sådana. I alla fall om man vill ha spröjsen i lite speciella mönster. Är det någon som känner till någon som har sådana,
PCLarsson: BBR-21 8:231 säger att "Balkongdörrar ska ha säkerhetsbeslag och spärranordning, dubbla beslag, som hindrar barn från att öppna och passera dörren eller fönstret." Om jag har lås i stället räcker det då och ersätter dubbla beslag? Om jag har lås ersätter detta då säkerhetsbeslaget men jag måste ha en spärranordning? Spärranordningen tolkar jag som begränsningen av att
prototypen: Hyvla av både dörr och fönster och limma ihop. Protte
House of Marburg: Jag har kikat lite mer på dokumentation (ej gällande men troligtvis motsvarande dagens) och återkopplar nu. Två separata flyktvägar krävs av rum som inte normalt är tillfälligt besökta som hall, trappor, förråd, toalett samt tvättstuga (i villa). Jag är osäker på om badrum ingår i detta undantag. En flyktväg anses tillräckligt om den är tydlig och enkel (dörr) och leder rakt
123abc: http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/234709-jag-vill-kunna-lasa-altandorren-utifran.html
marash: Hej igen, Nu har jag kollat extra på hur konstruktionen ser ut. Tagit några bilder som kanske underlättar: Numreringen förklara jag så här: 1. Taket 2. Regeln med mått 92x47 mm 3. Balken, där man har spikat innertaket 4. Stående regeln är tydligen spikade mot innertakbalken Så jag tror att reglarna går upp till taket (nr 1) och håller bräddorna tillhörande taket. Sedan har man lagt