B
Bredviken: Jo, jag räknar med att byta båda delar, men det måste ju vara samma avstånd till axel om det inte skall bli snedbelastning och allt slitas ut snabbt. Att gå till smed är absolut ett alternativ,
2 svar · 3,3k läst
·
B
BML: Ställde några frågor igår men råkade lägga i fel forum. Frågar därför igen. Det gäller fönsterbyte i ett hus från början av 1900-talet. I ett gammalt hus. Generellt sett, tror ni man märker stor skillnad mellan glas med u-värde 1,8 och u-värde 1,2? Betr själva fönsterkonstruktionen. Kittade enkelglas/energi kontra glaskassett. Kan man säga ngt om konstruktionen? Är något av
0 svar · 2,3k läst
B
B6304S1: Hej Köpte min film på Väsby markis och persienn. Kan ju dock understryka att insynsskyddet blir tvärtom på kvällen. Man ser alltså bra in men inte ut när det är mörkt ute och ljust inne. Innebär att man knatar gladeligen runt i sina kallingar i tron att ingen kan se. (Till dess att man upptäcker att insynsskyddet fungerar tvärtom när det är mörkt. ) Satte upp takfots belysning
15 svar · 36,4k läst
O
Oaklake: Köpte en ytterdörr på deras fyndlager (i Helsingborg) till halva priset. Har funkat jättebra.
4 svar · 3,3k läst
J
jonne72: Ok, tack för svar!
5 svar · 9,8k läst
·
F
funkisvillan: Har också väldigt negativ erfarenhet av SnickarPer Ytterdörrar. Köpte en mörkgrå dörr och efter 3 år är den ljusgrå. Tätningslisten runt ett av glaspartierna har lossnat. Om man är rädd om sitt varumärke som en högkvalitets-leverantör så borde man vara generös och rätta till så stora fel även om de rapporteras efter den exakta garantitiden. Det kan gå snabbt utför om man
18 svar · 40,3k läst
·
fremax
fremax: Håller med Niq, härdglas är lurigt. Ca 1 ruta på 1000 kan granulera pga av några molekyler som ligger fel och vid temperatur skillnader, för att kunna reklamera sånt krävs att området tas bort och analyseras på tillverkarens fabrik. Tror dock att det där är lite för litet för att dra igång en process. Gör som sagts tidigare och försök att se om fönstret är rätt monterat.Be
7 svar · 5,3k läst
·
prototypen
prototypen: Har du provat att smörja lite tunt på båda sidor av kolven och lite på slutblecket? Protte
1 svar · 3,2k läst
D
dextrocell: Kan det inte vara så att någon av de yttre piggarna på nyckel fått sig en smäll?
3 svar · 3,2k läst
svartöra
svartöra: Det är alltså helt naturligt för moderna fönster och inget att oroa sig för.
6 svar · 1,4k läst
·
N
Niq: [bild] Här är en variant som vi råkade få in i dag. Mellanskivan är i 3mm glas
36 svar · 13,6k läst
·
V
verktygsgurun: Skjutpartier till uterum kan du inte ha till detta, du måste ha fasadpartier Typ lyftgliddörr alternativt vikdörr. Hajom är en tillverkare men det finns liknande dörrar hos i stort sett alla fönster och dörrtillverkare.
2 svar · 3,5k läst
·
M
Mall80: Hej, Hur gick det med era bonusfonster? Vi ska byta fönster på huset o har hittat bobusfönster vi med. Tycker de verkar ha vad vi gillar samt bra priser. Men det är ju en stor kostnad/projekt att byta alla fönster så man vill ju att det ska bli bra... Kan du rekomendera dem eller blev ni besvikna? Tack på förhand!
2 svar · 3,4k läst
fahlis
fahlis: Skulle nog kunna passa om måtten är de rätta.
7 svar · 17,9k läst
·
B
benox: Jag har köpt hylsor och skruv, men bara till sidorna. Tillverkarens bruksanvisning säger inget om att sätta skruv i mitten, men det finns ju hål för det. Det är ett 150cm brett enluftsfönster, dvs det kanske böjer ner lite?
9 svar · 4,3k läst
reptil
reptil: Hej Ingenjören, det låter som att det kanske inte var så krångligt ändå? Eller också var det bara så att min snickare är en sådan primadonna att han inte ville ge sig på det :) Skämt åsido, jag jämför bara arbetsinsatsen och materialkostnaden med att köpa en ny (gammal) dörr som jag gjorde. I mitt fall från ett rivningshus i Bromma, inklusive karm och 1920-tals RÖD
5 svar · 13,3k läst
·
B
bojo77: Det finns inga sprintar att slå ur. Det verkar vara för justering av dörren. Har ett par bilder på hur gångjärnet ser ut. [bild] [bild] [bild] [bild]
3 svar · 4,0k läst
·
P
Paxman: Låter som ett klokt beslut även om det alltid är roligare när man kan fixa till/laga gammalt så det får längre liv. Bättre för miljön är det också...(fast sämre för tillväxten! ;) ).
37 svar · 27,0k läst
·
mmmmagnus
mmmmagnus: Det handlar om enklaste möjliga förrådsdörr till kallförråd där jag vill göra om de gamla bräddörrarna med hasp till riktiga dörrar som går att låsa med nyckel. Har en idé om att använda brädorna från de gamla dörrarna som panel till de nya. Det får inte bli för dyrt dock...
2 svar · 1,3k läst
L
Lago: Jag har inte bytt några mängder med fönster,men alla har monterats i fasadlivet. Den läkt som bildar luftspalten sätts ju runt hela fönstret ,så drevet går ju ända dit och fortsätter ju in bak salningen till fodret.Kvar är alltså ca 25 mm som då är oisolerat, försummbart i det hela. Undrar om någon sett ett äldre trähus med fönstren mitt i väggen, tror inte det,nej
13 svar · 12,5k läst
prototypen
prototypen: Vill man ha vita plastploppar så borrar man och sätter karmskruv, jag tycker det var en snygg lösning som inte syns. Vill man i framtiden justera glipan så går det alldeles utmärk att borra och dra dit en karmskruv. Ska man byta fönster om 50 år så kommer kommer nog påsalningen att ryka men det är inte säkert att karmdjupet är detsamma då, så då får man ändå göra något åt
15 svar · 9,6k läst
·
R
renoverar-johanna: Hej, Vi önskar bredda två fönster i vårt 50-tals lättbetonghus med 10 respektive 20 cm (från 120cm till 130 och 140). Är det någon som vet om man måste balka om för att göra detta, eller om det normalt sett finns tillräckligt lång balk i 50-talshus med lättbetong? Om balkning behövs - hur svårt är det och vad brukar det kosta? Tack,
0 svar · 1,9k läst
P
peetan2: Återigen stort tack alla för bra idéer och uppslag! Det landade på Dannes lösning med en elhyvel från Jula! Bifogar en bild på underverket :) [bild] //Peter
13 svar · 3,3k läst
·
B
breakman: Garanti och reklamationsrätt är olika saker, att Diplomat säger att en kulör inte klarar att hålla sig rak tycker jag inte ska påverka möjligheter att påverka att reklamera enligt konsumentköplagen. Dörrens huvudsakliga uppgift är att delas kunna låsas (ligger på låtlistan tillverkarr) och att sluta tätt mot väder och vind. Uppfyller dörren inte grundkriterierna så är det bara
18 svar · 10,0k läst
·
S
Snooby: Tack för alla svar! Jag ska mäta dörrhålet istället, my bad! Det är betong/murbruk runt dörren, så att modifiera storleken är inte det lättaste. I tillägg så kan inte dörren vara för bred, då den kommer slå i trappan i garaget när man öppnar dörren. Jag sprang på en dörr på Hornbach igår, som mätte 190x80. Den hade dessutom fönster, vilket är trevligt då den kan hjälpa
4 svar · 3,5k läst
V
verktygsgurun: Absolut! Det är precis så man får göra.
1 svar · 3,5k läst
D
Deamon333: Hallå där. Löste sig genom jolat.se har webbshop och butik i Åkersberga. Dock har de leverans och var på väg åt mitt håll så de kommer hem med grejerna. Sjukt bra service!!
1 svar · 1,9k läst
L
lizaj: [citat] Det låter vettigt. Låta spåret gå vidare in i karmen också och avsluta tröskelplåten med ett uppvik alltså. Och sedan ett uttag i fodret för plåt med uppvik. Är det så det är tänkt att man ska göra med denna typ av tröskel?
2 svar · 9,9k läst
·
V
Victormedc: Hej! Finns det någon som vet vad detta klistermärke betyder? Det sitter på en dörr troligtvis tillverkad på swedoor på 60-talet. / Victor [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.