Hej : )

Jag har många gånger kommit hit (via gögelsök) och imponeras av folks glädje att dela med sig av kunnande = )

Själv sitter jag med funderingar att byta fönster på en 70-tals souterängvilla. Nu sitter där mången 2-glas 'frallor' som nog var det som gällde då. Jag tänker som många andra byta upp till 3-glas och byta bort den sidohängda varianten mot endera 'fast' där markhöjd är liknande golvhöjd och 'vrid' annars.

Har jag fattat det korrekt att det krävs öppningsbart fönster (av tillräcklig storlek) i sovrum samt eventuellt arbetsrum där det saknas alternativ flyktväg?
Sovrum kan jag fatta då man kanske vaknar för sent (vid brand) - men, inte för det spelar min situation någon roll - varför arbetsrum?

Till pudelns kärna, toaletten ligger i 'markhöjd' på baksidan och jag känner på mig att dylikt krav om öppningsbart fönster inte gäller här, men tyvärr vet jag inte, vet någon här?

Idag är det ett sidohängt 9x10 som jag tänkte gå fast. Jag vet att vädringsmöjligheten försvinner men det finns ju ett frånluftssystem (aktivt) så jag ser inget egentligt behöv av att kunna öppna det.

Hågra kunniga själar som kan ledsaga mig?

Jag tror inte det men vet som sagt inte. Dock löser man ju problemet genom att slå sönder fönstret om situationen skulle kräva det.

BBR 5.3 beskriver kraven på utrymningsväg.

Och om jag minns rätt är det i stil med att det skall finnas två utrymningsvägar varav en får vara ett fönster dock finns det krav på fönsterstorleken.

Jag tolkar det som att det inte finns krav på att fönster i varje sovrum skall vara klassat som utrymningsväg utan ett fönster i valfritt rum räcker dock ska inte avståndet till fönstret överstiga 30m eller nåt sånt.

huggan skrev:
Jag tror inte det men vet som sagt inte. Dock löser man ju problemet genom att slå sönder fönstret om situationen skulle kräva det.
Innovativt = )
Det kanske skulle vara ok (för ByggnadsNämnden) att hänga en 'fönsterkrossare' invid?

JOW skrev:
BBR 5.3 beskriver kraven på utrymningsväg.

Och om jag minns rätt är det i stil med att det skall finnas två utrymningsvägar varav en får vara ett fönster dock finns det krav på fönsterstorleken.

Jag tolkar det som att det inte finns krav på att fönster i varje sovrum skall vara klassat som utrymningsväg utan ett fönster i valfritt rum räcker dock ska inte avståndet till fönstret överstiga 30m eller nåt sånt.
Ah, där sa du något = )
Jag har läst det du omnämner och känner väl igen det, dock uppfattade jag inte möjligheten att dela på utrymningsväg.

Jag har kikat lite mer på dokumentation (ej gällande men troligtvis motsvarande dagens) och återkopplar nu.

Två separata flyktvägar krävs av rum som inte normalt är tillfälligt besökta som hall, trappor, förråd, toalett samt tvättstuga (i villa). Jag är osäker på om badrum ingår i detta undantag.

En flyktväg anses tillräckligt om den är tydlig och enkel (dörr) och leder rakt ut i friheten (gatan).

Den alternativa flyktvägen får gå genom andra utrymmen om dessa endera är självstående brandceller eller kan stängas av med dörr mot eventuell trappa till annat plan samt är maximalt 30m (runt möjliga hinder) till dörr.
Om trappa måste nyttjas räknas den som 4x våningshöjd.

Om detta skulle vara sant är husets implementation undermålig då bägge sovrummens alternativa väg leder genom hall i anslutning till trappa och nederplanet. Möjligtvis kan en brandvarnare i hallen vara gott nog för att göra det ok igen men då måste ju årliga tester genomföras och hur många kommer ihåg en sådan sak?

För övrigt, den längsta flyktfärdvägen är 13 meter.

Toalettfönstret, skulle dock utan problem kunna vara av fast slag, om jag har fått detta om 'framfoten'.

Något/några fel i ovanstående resonemang/påstående?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.