Hej vänner!
Jag går i tankar på att bygga saloondörrar(Kan inte hjälpa det, men jag har alltid velat svinga upp dörrar på det viset). För detta hade jag behövt skapa en ram med spår i och där fästa speglar.
Hittade enklast information genom att googla på engelska och har därför snappat upp olika termer som de kallas på engelska, bl.a. "Tenon and mortise". Denna fogen skulle jag säkert kunna skapa manuellt,
Sedan behöver jag även skapa spåren och även fasa av för speglarna. Nu är det så att jag saknar både en handöverfräs och bordssåg.
Jag funderar på att inhandla en av dem, men inte båda just nu. Frågan är vilken som jag kan klara mig utan. Jag behöver uppenbarligen skapa spår på insidan av dörramen för att hålla speglarna på plats.

Ang. Speglarna har jag två idéer. Antingen en handöverfräs för att fräsa ut ett mönster eller limma på en skiva med avfasad kant, men då behöver jag ju ändå fasa av den på något sätt.

Frågan jag ställer mig är om jag kan använda en handöverfräs för att fräsa spåren i dörramen? Eller är detta enbart ett jobb för bordssågen?

Det jag tänker är likt denna beskrivningen, frånsett att jag bara vill ha en spegel uptill och en nertill.
solid-core-door.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla synpunkter och idéer!

En såg har du MYCKET mer nytta av än en över hand fräs
Du kan göra alla momenten på dörrarna med en såg även om det blir lite handputsning.
Från klyva virket till att göra tappar.
Snedställ klingan så kan du såga till friserna.

Tapphålen får du dock borra och stämma ur med stämjärn.
Gör inte tapparna så långa, tapphål är svåra att få bra på djupet.

Planera arbetet så du gör alla falsar samtidigt och alla tappar med samma inställning.

Sedan förstår jag inte varför det är en klack kvar längst in på tapparna, går det snett så kommer det att haka upp sig på slutet när man ska dra ihop ramen.

Protte

PS gör speglarna med lite glapp i ramen om du har torrt virke.

Tack, tack!
Håller med. Förstår inte heller syftet med klacken.

Eller jo förresten. Klacken är ju där för att ta emot så att passningen i spåret blir exakt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.