Fönster & Dörrar
Björkman: Hej! Jag har en altandörr som är förbyggd nertill. Inifrån ser det alltså ut som ett fönster. Den förbyggda nedre delen består av utifrån och in: 1) Altandörr i träpanel 2) Luftspalt 3) Plywood-skiva 4) 7 cm frigolit 5) Gipsskiva 6) Tapet Jag håller nu på och sätter upp lister runt överdelen, alltså fönstret på altandörren. Jag har förstått att man ska dreva runt fönstret
dengroth: Lisa, handlade du av Lenhovda?
MrPlow: Det här funkar också bra http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Glidmedel/Klick-Silk-Glide/
Lewdis: [citat] Jag kan alltså inte bara gräva ut den tätning som ligger mot glaset och täta med nytt? Tack för all hjälp jag skall absolut titta över de andra delarna du talade om.
joth73: Jag tycker att TS bör ta in minst 3-5 offerter till. Hemmafönster och Morups är iaf halv seriösa för det mesta. Mockfjärds ligger alltid väldigt högt i pris, väldigt högt. Det bästa är naturligtvis att köpa det fönster man vill ha själv och sedan anlita en byggfirma efter några offerter. Jag byter 24 enheter varav 10 källarfönster 2 altan dörrar. Trä, alu. Har tagit flera
Arnebygg: 1,3 är bra fönster som ger bra komfort. Att räkna hem det med uppvärmningsbesparingar kan du nog glömma. Dessutom finns risk för kondens och is på utsidan som följd under 1,3. /Arne
kysan: Beställde direkt hos Elitfönster, sonen till en granne, som jobbar med just garantiärenden etc på fönster byter dom. Måtten står i karmen, senaste som byttes är lite tjockare än originalet på grund av bättre egenskaper, men gjorde ingen skillnad vid montering.
smiler: [citat] Gissar att du spenderade minst 2 tim på att bara köpa materialet åxå...;) Skulle säja 1 dag 2 man för att inte lyfta ihäl sej som man oftast nästan gör. Sen beror de ju på hur omfattande de är me smygar å foder mm... Men 6.000:- efter rot låter väll vettigt.
Parsan: [citat] Jo, men då tror jag det endast rör sig om mörkläggningsgardiner + plissé...och det känns egentligen helt onödigt. Helt mörkt behöver jag inte...
Trannel50: 123abc - förlåt, missade en fråga - jo det är en dörrstopp jag är ute efter.
Mainstream: Har nu fått mina fönster från Traryd monterade. Är helt klar nöjd även om jag inte flyttat in än! Enda anmärkningen är konstruktionen med blecken som låser fast fönstret när man vill ha öppet en liten springa. Blåser det så kommer fönstret att stå och "slå" misstänker jag då det är visst spel.
verktygsgurun: [citat] Glaskassetten sitter ju inte dikt an karm. Glaskassetten klossas upp med plastklossar samt en del limmas. Många modulhus på 70-80 talet har ingen drevmån utan stommen sitter kloss mot karmen. Jag anser att det inte är något problem om de låter det vara som det är.
verktygsgurun: Kan du inte höra ett snyggt trappsteg i ek till dörren? Kanske med rundade hörnor och en profilfräst kant. Lägger man lite arbete på det kan det tom se ut som om det var tänkt så från början. När jag byter ut dörrar på balkonger så brukar jag beställa lägre dörrar pga att jag vill ha en kant på utsidan för att få en ordentlig kant att göra en ordentlig plåt så att inte snö
KnockOnWood: Jag har liknande väggkonstruktion med Z-panel, och har inga överbleck. På långsidorna sitter fönstren upp under takfoten, men på gavlarna kanske fyra överbleck hade gjort lite nytta. Men hittills har det funkat bra utan. Lite mjukfog som tätar mellan övre foder och panel kanske vore bra dock :)
hantverkare1: Va? Varför kan du inte kapa dörren i nederkant? Kan ju knappast påverka någonting som har med hängningen att göra?
peternicklas: Mät upp höjden för dörren. Försök att se om du kan finna takstolarna. Bästa är att placera dörren mellan 2 takstolar. Kapa lockpanelen med lämplig såg där man kan ställa djupet. Såga sedan panelen på samma sätt. Elen ligger på insidan så den borde du inte komma åt. Sedan är det bara till att plocka bort det som dyker upp. Du måste montera en regel ovanför dörren samt på
Phillan: Hej! Får tacka för all svar, känner att jag fått mer kött på benen inför "felsökningen" Ska kolla på det redan nu i helgen.
Jonas L 84: Då är det dags att återkoppla lite här: Lyckat resultat! Skruvhålet (nere på den nedersta bilden) hade en hylsa som gick att banka ut. Då kunde fjädern och plåtbiten (nere på mittersta bilden) dras neråt och med den ur vägen gick fallet att dra ut och vända. Lite pill var det att få in fjädern rätt igen, men inte mycket.
Belic: Det behöver inte vara öppningsbart. Ska höra med hantverkarna om vad dom säger. Tack!
verktygsgurun: Färgen brukar inte vara något problem. Det som krånglar till det lite kan vara olika karmdjup, olika bleckspår vilket gör att det blir svårare med blecket samt att det kan skilja några mm på höjden.
Xlntjone: Råkade ut för det häromdagen, jag körde med feinsåg i springan. Det gick snabbt och smidigt.
sblixten: En cirkelsåg/sänksåg med skena/anhåll och fintandad klinga tillsammans med tejp ger ett bra resultat för en amatör. Att såga för hand fungerar också, men är inte lika enkelt.
Niq: Ibland krävs det mycket våld för att få isär gammla gångjärn. En stor gummiklubba och slå på bågen underifrån eller träbit emellan och slå med hammare. Rör fönstret emellanåt. Ibland får man bara ge sig och skruva loss gångjärnet från karmen så kan man ta ner bågen och sedan slå isär gångjärnet. Det brukar bli lite bättre arbetsställning på det viset.
123abc: Klarheten/skärpan i detaljer är betydligt bättre med glasoptik men om du ser det du vill se så blir det bra oavsett. Priset brukar vara den skillnaden som är tydligast men fråga den som säljer, vet inte säljaren så är det säkert inte glasoptik.
vespaman: Efter att ha bytt kantjärn nere i garaget, så glider dörrarna igen precis som vore de nya (70+ år). Men nu är det dags att börja titta på automatiska dörröppnare.. Har hittat ett billigare kinaalternativ - Olide - till de brukliga Dorma osv. Priset är självklart det som lockar, runt 4 tusen per dörr inkl frakt. Frågan är om kvaliteten räcker för ett garage? Någon som har
Slipsen: Jag har Elit-fönster i sommarstugan och Norlux fönster i bostadshuset och har reagerat på vissa olikheter, för- o nackdelar. Norlux fönster är i stort sett bra, men......... - Det du inte blir upplyst om när du byter fönster, är att fönsterna har tjockare fönsterbågar så att glasrutans yta minskar med ca 10 cm per fönster (fem cm per sida). I varje fall mot de äldre fönster jag
Spikin: Någon som haft problem med läckande fönsterfogar i hus levererade av Ramlösa Bygg , Emil Villa , Haaks Stenhus Örementhus som har samma ägare . Felaktig montering .