Hej

Vårt köksfönster öppnas innåt och tyvärr kommer det gå i stenskivan nu när vi bygger om. Behöver minska fönstrets nederdel med ca 16mm. Någon som vet om det går att bygga om nederdelen på fönsterkarmen för att spara ca 16 mm?

• 2014-09-14 17.18.11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2014-09-14 17.18.17.jpg
    Skapa konto
  • 2014-09-14 17.18.28.jpg
    Skapa konto
Är det inte enklare att hyvla ned den befintliga skivan?

S
kan ni inte ha stenskivan längre ner?

Det är underskåpen till köket så jag skulle vilja ha kvar dem på höjden 900mm.
Någon som vet om det finns andra gångjärn som lyfter fönstret när man öppnar det innåt

S
angelikaj skrev:
Det är underskåpen till köket så jag skulle vilja ha kvar dem på höjden 900mm.
Någon som vet om det finns andra gångjärn som lyfter fönstret när man öppnar det innåt
tror inte du skulle känna skillnad. kanske blir att rätta sig efter fönstret elller glömma bort öppningsbarheten

Tyvärr måste det kunna öppnas för annars går det inte att dela på fönstret för rengöring

S
angelikaj skrev:
Tyvärr måste det kunna öppnas för annars går det inte att dela på fönstret för rengöring
finns inga gångjärn som lyfter fönstretså mycke på den korta streckan.
och tar ni bort falsen på fönstret så kan det bli drag.

Gick det inte och öppna innan? För om du ska samma mått som innan må det väll ändå vara under fönstret. Eller tänker jag fel?

S
Xlntjone skrev:
Gick det inte och öppna innan? För om du ska samma mått som innan må det väll ändå vara under fönstret. Eller tänker jag fel?
har du icke läst?
problemet är just att helst ska fortsätta vara öppningsbart.
jag hade förslaget att dom skulle skippa den funktionen på fönstret

Om det finns plats uppåt så kan ni såga ur karmen där och flytta gångjärnen för att höja fönsterbågen. Sedan är det bara spika dit lister i botten för bågen att täta emot.

Det är ju inte så kort sträcka för hela fönsterbrädan på bilden kommer fönstret att kunna passera.

Tror ni att det skulle gå att ha en löstagbar fals

S
angelikaj skrev:
Det är ju inte så kort sträcka för hela fönsterbrädan på bilden kommer fönstret att kunna passera.

Tror ni att det skulle gå att ha en löstagbar fals
skall resten av bänken ha ett fall på 16mm in mot golvet?

??
Ett gångjärn som lyfter fönstret gör det ju rakt

SBH skrev:
har du icke läst?
problemet är just att helst ska fortsätta vara öppningsbart.
jag hade förslaget att dom skulle skippa den funktionen på fönstret
Jo jag har läst. Har du? Fönstret har väll gått att öppna innan med föregående köksinredning där av min fråga.

Man kan anta att endera har det inte varit köksinredning under fönstret eller så var det gammal standard, t ex att höjd på bänkar var 85 cm? Jag tycker att det ser ut som att fönstret går att korta ner i underkant, fräs ur inre bågen så att det finns fals att täta mot (dvs så att profilen ser likadan ut nertill som nu), såga ur yttre, spika/limma på förhöjningsmaterial (list) på karmbotten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.