Fönster & Dörrar
SBH: [citat] beror ju på hur mycket det är. ibland använder man masonitremsor. jag gillar ardex 828 bygger tjockt och skall ej krympa när det torkar. har du långpass att kolla hur mycke du behöver bygga?
ToRy: Jag är normalt en ordbajsare av rang men den här gången skiter jag i att förklara allt i detalj utan jag går ut starkt med en enkel fråga. Varför, hur, när, var får vi ta efterhand frågorna kommer. :D Jag undrar om någon har behövt lösa problemet med ett kondensvänligt vikdörrsparti i yttervägg? Jag vill sätta in vikdörrar i yttervägg i sommarstugan och tänkte välja en dörr
Janus82: [citat] Exakt så har jag också gjort på alla mina dörrar när jag la golvvärme som byggde ca 25mm på höjden. Wellpappen är bara att trycka in med tummen eller en träbit.
Marlen Eskilsson: Håll er till ämnet och en saklig diskussion.
Sundance Kid: [citat] Har kök och vardagsrum som ett rum, dock finns det 2 frånluft där och 2 tilluft och på det spisfläkt. Annars så har jag normalt verkar det som, dock vill jag ha tät dörr mellan hus och tvättstuga med tanke på pannan som kanske kan låta en del.
PHP2: Ledsamt att Det insinueras att jag skulle ljuga gällande mått .. Lägger därför ut en av bilderna från mail den 9/6 2013 skickat till Allmoge på den för smala ersättningsdörren. Varför hänvisa till mailkonversation men välja radera bilder som bifogats. På Bilden framgår avstånd med bl a en låskolv som knappt går in i karmen på den för smala ersättningsdörren. Man ser också
Peter_K: Om jag väljer en 45mm smyg så hamnar jag 10mm från kanten på regeln innanför men det är ju inte så mycket att göra åt. Borde väl hålla ändå då det sitter en 45mm regel spikad mot den. Det tråkiga med en utvändig smyg är att det bara blir en 55mm invändig smyg.
PHP2: Hej Ska beställa fyra fönsterdörrar till en utbyggnad och undrar om någon har erfarenheter av Vinäsfönster? Per
Haas84: Måste väl även tillägga att vi vill ha vitt där. Vore enklare att sätta någonting ovanför i stället för att våtslipa marmorn. Hade en tanke att man lägger en matt vinyl film ovanpå, men är tveksam om de verkligen kommer se bra ut..
Arnebygg: Lägg salningen mot KARMEN och rita längs väggen... Skrev visst lite fel där.
huggan: Det som bestämmer främst är smaken. Dock för dörren är det bättre ju längre in i väggen den är. Men vanligast är nog att den livar med stommen. Då har man alltid något att fästa i också.
123abc: [citat] Grafitpulver kan användas i vissa äldre lås men dessa lås är få och över 40år gamla. De flesta som köper grafitpulver hos låssmeden använder det till annat än lås.
Arman: Hej Ringde till safco i Danmark och dom sa att det är ingen fara att klippa par cm nere på botten. =) Hur gör jag nudå ? Vågar jag hyra en vinkelsåg från Bauhaus och hoppas på att jag skär i en rak linje ? Eller finns det någon som erhåller dessa typer av tjänster ? Sågning av virke ?
Bezt: Kemiskt trä kanske? http://www.clasohlson.com/se/Kemiskt-trä-Plastic-Padding/34-4895
nikolausv: Tack för tipsen! Nu har jag beställt delen på theofils.
Arnebygg: [citat] Hmmm... Om du tänker att du lägger dörren på golvet (I karm) och lyfter ena hörnet på karmen, då kommer diagonalt det andra hörnet vilja nedåt. OM det nu är så att väggen och/eller dörrbladet skevar någon millimeter (vilket de i regel gör) kan man behöva motverka det fenomenet genom att "lyfta" andra hörnet och därmed medla karmen. Man sprider ut felet över hela dörren
Macarus: [citat] Vi har inbyggnadsvarianten som man sätter inne i ventilationsröret. Detta för att vi ville ha ett annat utseende på själva donen i rummet (gammalt hus där vit plast inte är så kul). De öppnar och stänger efter temperatur som utlovat. Vi kör också med någon distansbricka för att alltid ha lite flöde (sovrum). Håll koll bara på för vilket temperaturintervall du vill ha
öringen: Jag beställde 10 fönster för 2år sedan. De kom på utsatt tid och uppfyllde mina förväntningar. Även snickaren som hjälpte mig sätta in dem var väldigt imponerad av kvalitén i förhållande till priset. Men jag har förstått att andra har fått vänta länge på sina beställningar.
haganorra: Preconal Milennium :-) http://www.preconal.se/HansenMillennium3.htm
cust3000: Som en del påpekat...TS har nog inte borrat i karmen... Man får borra genom med dia 14. Anvisning brukar vara förborrad dia 16
TrolliBoll: Har fått in fönster i mitt nybygge för ca en månad sedan. Vi satte Trarydfönster men ångrar väl nästan det redan. Ett fönster är mer än bara u-värde och ytbehandling/material. De rörliga delarna i ett öppningsbart fönster ska också funka. Mina Trarydare "klonkar" i glidbeslagen redan när de stängs, så jag undrar hur länge de kommer hålla. Snickarna fick dessutom montera
webkocken: Hej, Är det någon som har tips på fönstertillverkare där man kan beställa pvc-fönster med inbyggda gardiner. Både mörkläggningsgardiner och plisségardiner är vi ute efter. Jag vet att Varmt Hem erbjuder sådana fönster, men har noll koll på vad de har för leverantör och är ganska säker på att de inte avslöjar det heller. Alla tips är välkomna.
1stfiedler: Hej Jonas, Fick du nåt svar på din fråga angående spröjs i vikdörrar? Jag tänker att man kan göra lös spröjs själv och snäppa på dörrarna. Mvh Tomas
verktygsgurun: [citat] Bågen på en dörr behöver inte vara så himla kraftig, det är glaset som styvar upp dörren. En rätt klossad glaskassett gör att dörren inte hänger ner sig.