Hej.
Har precis satt i en ny ytterdörr, diplomat tror jag tillverkaren var.
Den är ganska "trög" att stänga dvs man får dra den ganska hårt mot sig innan den stänger i kistan.
hur kan man justera detta, eller ska man vänta till packningen har satt sig, den var ju dock stängd när den levererdes.
samt vad är dom 2 mässingsskruvarna inne i hålet till för.
//Nybörjare
Har precis satt i en ny ytterdörr, diplomat tror jag tillverkaren var.
Den är ganska "trög" att stänga dvs man får dra den ganska hårt mot sig innan den stänger i kistan.
hur kan man justera detta, eller ska man vänta till packningen har satt sig, den var ju dock stängd när den levererdes.
samt vad är dom 2 mässingsskruvarna inne i hålet till för.
//Nybörjare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom två skruvarna på bilden skall skruvas ut mot regeln som karmen är skruvad i för att försvåra inbrott, det skall alltså bli svårare att bända isär karm från dörrblad. Att den är svårstängd den sista biten tror jag inte har med slutblecket att göra då mde till 99,9% måste justeras för attdörren skall stänga hårdare mot tätningslisten. Hur går dörren i övrigt? Är springorna jämna runt om?
Har du fått bägge karmsidorna lika? Dvs att de inte lutar inåt eller utåt olika? Du ser det om du precis stänger dörren och jämför glipan uppe och nere om du står inne och tittar. Den skall givetvis vara jämn så att inte dörren stänger tidigare någonstans. Hoppas du förstod min förklaring.
Har du fått bägge karmsidorna lika? Dvs att de inte lutar inåt eller utåt olika? Du ser det om du precis stänger dörren och jämför glipan uppe och nere om du står inne och tittar. Den skall givetvis vara jämn så att inte dörren stänger tidigare någonstans. Hoppas du förstod min förklaring.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Japp, går mycket ledigt annars, och med jämna springor runt om.
Editerade inlägget precis.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Hmm, tror inte jag hänger med i alla termer, slutbläck ,plösmått etc
tveksamt om "stöttorna" träffar en regel. annan femma.
tveksamt om "stöttorna" träffar en regel. annan femma.
Redigerat:
Slutbleck är det du fotograferat... Plösmåttet är den biten i framkant av slutblecket fram till där kolvarna går in... Får du ett slutbleck med mindre plös så får du justera det genom att med en skruvmejsel bända ut de metallbitar som sitter vid det som ser ut som tumnaglar. Detta gör du tills det inte är något glapp i dörren men går lätt att låsa...
Det ska vara material bakom de sruvarna som du ska skruva in. Ta väck dörrfordret så ser du om skruvarna bottnar mot något. Annars får du peta in en lagom bit regel bakom. Gör du inte detta är det enkelt att sätta en kofot eller större skruvmejsel och bända upp dörren....
Det ska vara material bakom de sruvarna som du ska skruva in. Ta väck dörrfordret så ser du om skruvarna bottnar mot något. Annars får du peta in en lagom bit regel bakom. Gör du inte detta är det enkelt att sätta en kofot eller större skruvmejsel och bända upp dörren....
Tack för pedagogiska svar, allt är svårt när man inte kan det. förstår allt nu efter lite mer läsande.
brukar man kunna få alternativa slutbläck, nu är ju detta köpt via bygghemma. och jag fick intrycket av att dom inte heller förstod hur det fungerade vid min första kontakt med dom.
brukar man kunna få alternativa slutbläck, nu är ju detta köpt via bygghemma. och jag fick intrycket av att dom inte heller förstod hur det fungerade vid min första kontakt med dom.
Om du håller ner handtaget så att kolven i kistan är "inne" och stänger dörren....känns det som om dörren fjädrar emot något den sista biten?
Som svar på din fråga om alternativa slutbleck...Nej tillverkarna har inga alternativa slutbleck ,är dörren installerad rätt så fungerr det med det slutblecket som sitter i karmen. Det man justerar på slutblecket efter man monterat dörren är hur hårt dörrbladet skall klämma mot tätningslisten. Det skall inte glappa för mycket mellan dörrblad och karm då drar det kallt.
Känns lite som om karmen är dragen för hårt med karmskruvarna så att sidostyckena ställt sig lite "toe out" .
Som svar på din fråga om alternativa slutbleck...Nej tillverkarna har inga alternativa slutbleck ,är dörren installerad rätt så fungerr det med det slutblecket som sitter i karmen. Det man justerar på slutblecket efter man monterat dörren är hur hårt dörrbladet skall klämma mot tätningslisten. Det skall inte glappa för mycket mellan dörrblad och karm då drar det kallt.
Känns lite som om karmen är dragen för hårt med karmskruvarna så att sidostyckena ställt sig lite "toe out" .
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Precis som du säger går den fritt runt om men "fjädrar" sista 5mm typ. när man håller nere handtaget så att inget annat tar i. Kan kanske vara att den sitter snett så till vida att vänster och höger sida inte linjerar helt med varanda även om dom står i våg och lod. om ena sidan står lite längre ut eller vad man ska säga
Jag tror mig se ett litet fel nu, tröskel är inte helt 100 i våg (överstycket oxå följdaktligen) vilket gör att när springan är jämn runt om är inte sidorna i lod och tvärtom. f----n kan man kila under något nu eller??? karmskruvarn är ju liksom redan satta.
Har nu köpt och installerat slutbläcket 1887-1 ett par mm mindre plösmått. Fungerar nu mkt bättre. Hoppas bara att det inte blir för otätt nånstan. ( för nån skevhet, felmontering måste det ju vara) men det ger sig kanske till vintern
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
Har någon tips på hur man minskar plösmåttet? Vi har en ny dörr nr Assa Entré, som är riktigt trög att stänga. Byta till tunnare tätningslister slipper jag helst.
Om dörren glappade skulle jag bara bända upp blecken för att öka plösmåttet, men att minska, hur gör man, slå med hammare känns sådär...
Om dörren glappade skulle jag bara bända upp blecken för att öka plösmåttet, men att minska, hur gör man, slå med hammare känns sådär...
Redigerat:
Svarar mig själv här - kontaktade en tekniker på ASSA som bekräftade att det inte är helt lätt att justera ner plösmåttet då metallen i slutblecket är ganska "fjädrande".
Lösningen blir att byta bleck - ASSA har fyra olika plösmått på den här typen av slutbleck;
http://www.laskompaniet.se/slutbleck-assa-1487-evo-1-4-/229-0
De olika måtten finns eftersom man kan ha låskistan infälld i olika lägen i dörren, ibland sitter den helt centrerad, ibland längre ut etc. Finns lösningar på det mesta om man bara letar
/A
Lösningen blir att byta bleck - ASSA har fyra olika plösmått på den här typen av slutbleck;
http://www.laskompaniet.se/slutbleck-assa-1487-evo-1-4-/229-0
De olika måtten finns eftersom man kan ha låskistan infälld i olika lägen i dörren, ibland sitter den helt centrerad, ibland längre ut etc. Finns lösningar på det mesta om man bara letar
/A
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden