8 289 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Fönster i behov av renovering
Med ledning av bifogade bilder så tycker jag att det ser ut som "ren skit" och inte svartmögel.
Om det finns en o annan mögelprick så försvinner det med behandlingen nedan.
Börja med att tvätta med ett vanligt tvättmedel.
Slipa ner färgen så inga kanter finns kvar.
Tvätta ev. med målaretvätt så färgens blanka yta försvinner.
Grunda
Måla
Om det finns en o annan mögelprick så försvinner det med behandlingen nedan.
Börja med att tvätta med ett vanligt tvättmedel.
Slipa ner färgen så inga kanter finns kvar.
Tvätta ev. med målaretvätt så färgens blanka yta försvinner.
Grunda
Måla
Tack alla för många bra tips! 
Roland53, vad menar du med "vanligt tvättmedel"?
Svar på frågan om varför element:
Jo, för att det är så extremt kallt där vintertid och jag använder rummet som klädkammare.
Är det olämpligt i denna typ av rum, även för annat än fönster?
Kan det bli andra problem pga elementet?
Roland53, vad menar du med "vanligt tvättmedel"?
Svar på frågan om varför element:
Jo, för att det är så extremt kallt där vintertid och jag använder rummet som klädkammare.
Är det olämpligt i denna typ av rum, även för annat än fönster?
Kan det bli andra problem pga elementet?
Ja, nu är jag ingen expert på tvättmedel, men varför inte använda Ajax eller diskmedel Yes.Stina71 skrev:
Det går säkert också bra om du löser upp lite tvättpulver i ljummet vatten och sedan sköljer efteråt med vanligt vatten.
Det viktiga är nog att få bort blanka och eventuellt feta beläggningar innan målningen och då passar målartvätt bra.
Att skrapa,slipa,olja och måla ett fönster som är englas är lite evighetsjobb, du får nog göra om dessa moment med jämna intervaller! Fukten på insidan i form av kondens kommer att bestå så länge du inte har ett innanfönster som sluter helt tätt. plocka bort glaset, bort med all färg, ny kitt under glas mot bågen stifta glaset och ny kitt runt det. Jag hade valt att inte måla bågen utan bara oljat den rejält! Då slipper du göra om målningen men kondensproblemet kvarstår.
Klicka här för att svara