Fönster & Dörrar
123abc: Om du vill behålla denna typen av lås så brukar en omläggning fungera utmärkt. FAS 479 är inget favoritlås och jag hade personligen bytt ut dom till Låssats DORMA Duo-2 DMS.
rastlos: Jo, kör du en kap torrt lär du inte se handen framför dig pga allt damm. Då finns med maskiner man kan koppla på vatten som hela tiden sprutar på klingan så dammet binds av vattnet. Lycka till!
Betula_Pendula: Här är vart jag fick lite insperation ifrån: Examensarbete http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/THID/THID5135.pdf Fremax, tyvärr blir bara u-värdet marginellt bättre om man gör som du föreslår då den extra isoleringen mot karmen endast blir några cm lättbetong..
öringen: Det gick bra. Snickaren borrade nya hål och täckte de gamla med täckplugg.
ivarssonivar: Bilder på fönstret hjälper om man ska kunna föreslå åtgärd.
Enk Projektet: [citat] Inte så stor skillnad på priset längre....
öringen: gå ut och sätt upp en plastbit över fönstret. Det är gjort på 5minuter. Givetvis är det inte bra om det regnar ner i konstruktionen
Jonazz: En sak som nu gör mig litet fundersam är att original-dörren från 1979 är märkt "Statens Provningsanstalt B15" på en plåtbricka i bakkant. Skulle kunna betyda 15 minuters motstånd mot rök och värme.. Kan vara gamla regler. Får tydligen gräva mer.
LäsLus: Visst är det illa att det blir försenat men du har dessvärre inte rätt till en priskompensation eller att få monteringen betald av dem. Visst kan de be om ursäkt eller komma med en kort kommentar men jag upplever dig dessvärre inte som trevlig och ganska grinig (ta inte detta personligt) i ditt mail och då kanske det bara blir värre om de kommer med en haltaskig kommentar. Men om du
öringen: Hej. Jag installerade likadana fönster från bonusfönster i hela huset för två år sedan. Hade samma fundering som dig. Plåtslagaren tillverkade bleck med ett litet uppvik längst bak för den lilla skåran i bottenstycket. Sedan fäste vi blecket med några små skruv underifrån innan vi monterade in fönstret. Blev väldigt bra tycker jag själv. Kanske t.om bättre än varianten när det
cpalm: Ja enda alternativet är väl att beställa planhyvlat från ett snickeri, men det kommer att bli svindyrt... Därav mitt förslag att använda MDF.
patrikz: Hej, vi har ett gammalt hus där en del av fasadmaterialet är gammal kopparplåt. den är inte direkt grön utan mera väldigt mörk. Nu skall vi byta fönster, fönsterbleck mm och vill ha samma färg som kopparplåten. Vilken NCS-kulör passar? Finns någon standardkulör från plåttillverkare? Mvh Patrik
cocoo: skulle kunna ta kort men en av hundarna här hemma bestämde sig før att tugga sønder min telefon :/ så i väntan på ny så har jag dessvärre ingen kamera jag kan fota med
barfotalasse: Söker man på "skyddsklass 2" så hittar man lite om hur försäkringsbolagen tänkt omkring inbrottsskydd. Maskvidden "gluggens" minimimått är lika, men somliga bolag tar med info om dimensioner och fastsättning på själva inbrottsskyddet. Seg o hård rostfri stång är inte så kul såga.
Stefan Bengtsson: ... och det kan man köpa hos glasmästaren. Välkommen till forumet, förresten! :)
Flukie: Welp, jag lyckades få i en dörr att prova med, 825 bred. Satt som ett smäck! Hur bra som helst. Så hoppas att någon annan som har detta problem läser tråden och ser att det iaf funkade för en annan :-) I helgen blir det dörrshopping!
Barnrikehuset: Jag hade borrat nya hål (men inte precis bredvid dom gamla för utseendets skull) . Man tänker inte på att det sitter några extra täckbrickor. Om du kan vinkla ut dörren så du kommer åt utsidan av karmen hade jag dessutom kört karmhylsor istället. Men om du bara kommer åt inifrån karmen är det karmskruv som gäller.
mlkjhr: En droppe superlim som får flyta ut runt skruven?
Martin_B: [citat] Nej jag hittade de på nätet :) ...la in de bara för att förklara för klonk då h*n inte förstod hur jag menade.
laufera: Det blev fogskum. Fungerar bra för tillfället. Det är vanlig drev häftad under tröskeln.
BioElite: Som jag skrivit ett par gånger vill jag inte ha blindfönster tyvärr. Finns ett fönster på den långsidan, som sitter på ena sidan vilket redan ser konstigt ut. Bättre o sätta igen skiten och då kan jag även helt plötsligt även möblera inne med! Mvh!
maed: Hej Tänkte byta innerdörrar i huset som är byggt 1977, det bör således ha "ny standard" på dörrar. När jag tittar på gångjärnen ser de inte riktigt ut som idag. Det är av snap-in typ men är inte infällda i dörrbladed som det verkar vara på de nya dörrar jag tittat på utan står ut i bakkant på dörrbladed och verkar infällda i karmen. Någon som vet vad detta är för
JPM: http://www.dorma.com/se/sv/produkter/saekra/elektrisk_laasning/duo_home_office_en/index-15478-15802-65283.html
Randulf: Tack för alla svar. Man blir lurad av det lilla demo fönstret som bara är 5x5, blir som nämts inte mycket glas kvar. I dagsläget har vi orginalfönster från -59 och de är ca 8cm (karm+båge) så det blir ju ändå en hel del som försvinner. Får titta på Velfac och Elit Vision också. Hur ligger Velfac till i pris? Har fått för mig att de är ganska dyra.
SBH: [citat] beror ju på hur mycket det är. ibland använder man masonitremsor. jag gillar ardex 828 bygger tjockt och skall ej krympa när det torkar. har du långpass att kolla hur mycke du behöver bygga?
ToRy: Jag är normalt en ordbajsare av rang men den här gången skiter jag i att förklara allt i detalj utan jag går ut starkt med en enkel fråga. Varför, hur, när, var får vi ta efterhand frågorna kommer. :D Jag undrar om någon har behövt lösa problemet med ett kondensvänligt vikdörrsparti i yttervägg? Jag vill sätta in vikdörrar i yttervägg i sommarstugan och tänkte välja en dörr
Janus82: [citat] Exakt så har jag också gjort på alla mina dörrar när jag la golvvärme som byggde ca 25mm på höjden. Wellpappen är bara att trycka in med tummen eller en träbit.