Jag har en dörröppning (med avlägsnad dörrkarm) i en tegelvägg som jag skulle vilja bredda något i sidled. (3-4 centimeter på vardera sidan, typ.)
Det är en väldigt tunn tegelvägg, lika tjock som teglelstenarna på sin tunnaste ledd + puts på vardera sidan och tegelstenarna är stående på högkant längsmed dörröppningens kant. Men ifall jag skulle ta bort dessa stenar så skulle jag behöva fylla igen ganska mycket för att få den bredd jag vill ha.
Hur borde jag gå till väga? Kan jag såga i teglet? Eller är det trots allt enklare att ta bort tegelstenarna i ytterkanten och sedan fylla ut med något annat material?
Jag funderar vidare på att ta ta bort teglet ovanför dörröppningen, upp till taket för att få in mera ljus. Men hur får jag isåfall bort förstärkningen ovanför dörrkarmen? (Vilken ser ut att vara en enda lång "tegelsten" -- se bilden nedan, där jag knackat bort en del av putsen för att försöka se hur det ser ut under.
Det är en väldigt tunn tegelvägg, lika tjock som teglelstenarna på sin tunnaste ledd + puts på vardera sidan och tegelstenarna är stående på högkant längsmed dörröppningens kant. Men ifall jag skulle ta bort dessa stenar så skulle jag behöva fylla igen ganska mycket för att få den bredd jag vill ha.
Hur borde jag gå till väga? Kan jag såga i teglet? Eller är det trots allt enklare att ta bort tegelstenarna i ytterkanten och sedan fylla ut med något annat material?
Jag funderar vidare på att ta ta bort teglet ovanför dörröppningen, upp till taket för att få in mera ljus. Men hur får jag isåfall bort förstärkningen ovanför dörrkarmen? (Vilken ser ut att vara en enda lång "tegelsten" -- se bilden nedan, där jag knackat bort en del av putsen för att försöka se hur det ser ut under.
Redigerat:
Skulle hyrt en stenkap som klarar att vatten är påkopplat.
Inte säker på detta, men om väggen är bärande är det nog ingen bra ide att kapa sidorna och/eller uptill utan att växla av på ett vettigt sätt.
Inte säker på detta, men om väggen är bärande är det nog ingen bra ide att kapa sidorna och/eller uptill utan att växla av på ett vettigt sätt.
Väggen är nog inte bärande -- den är inte ens 1/2-sten i tjocklek. Tittar man på ritningen till huset ser man klart att väggarna till angränsande lägenheter är betydligt tjockare (helsten i stocklek).
Väggen jag pratar om går imellan två av dessa tjockare väggar.
Vad menar du med "som klarar att vatten är påkopplat"?
Väggen jag pratar om går imellan två av dessa tjockare väggar.
Vad menar du med "som klarar att vatten är påkopplat"?
Klicka här för att svara
