Håller på att kolla på fönster för att byta ut alla på vårt kedjehus från -59.
Har hittills tittat på:
ERA, Elit, Outline, Morups och Mockfjärds. Skaala är på väg in med offert också.

Det som jag är mest inne på nu är ERA verkar vara ett riktigt bra fönster och snyggt. Men det demo fönster vi tittat på är så litet så det är svårt att få en uppfattning om hur mycket fönsteryta det blir. Heter det fönsterdagbredd? Karm och fönsterlisten ser jättebreda ut, ca 11 cm.

Någon som vet om det är någon skillnad mellan de olika tillverkarna på hur bred karm + fönsterlist är, dvs hur mycket fönster yta man får ut på ett exempelvis 14x13 fönster.

Morups har ju något de kallar smallist vilket gör att man får ut mer glas, men i övrigt tycker jag inte det fönstret verka vara vidare tyvärr.

Det är alltså detta mått jag menar:
IMG_20141029_084532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser i stort sett ut likadant ut hos de flesta tillverkarna, det skiljer nog som mest en centimeter mellan de olika fabrikaten.

Velfac är de med smalast profil vad jag vet. Populära hos arkitekter, mindre populära hos snickare...

Elitfönster har en modell som heter Vision som är 82mm från ytterkant karm till glas på vridfönster.

Det skiljer inte så mycket mellan de aluminiumklädda fönster jag tittat på (de inräknade du har tittat på). Generellt verkar det vara 5cm för fasta och 10cm för öppningsbara som försvinner.

Vi har precis bytt 10 fönster och satt precis som ni och jämförde fabrikat och modeller. De som rent estetiskt låg bra till var SP (och Mockfjärds). Önskemålen vi hade var rundade profiler på insida (eller allmoge), mattlackad aluminium på utsidan (så likt trä som möjligt) och dolda beslag på de öppningsbara. Förutom detta hade vi önskemål om smala profilerade spröjs.

Till slut föll valet på Tanumsfönster. De var de enda som kunde leverera smala profilerade spröjs i aluminium med bra infästning i fönstren. Vi har inte haft våra fönster speciellt länge så jag kan inte uttala mig om kvalité annat än att alla fönster var helt utan anmärkning vid leverans. Utseendemässigt är vi mycket nöjda.

Det där var ju nätta karmar/bågar :)

Var just ute och mätte på mina polska träfönster och kompositfönster.
På båda sorterna är karm + båge 120 mm.

Att tänka på om man köper små fönster. Det blir inte mycket glasyta över.
Jag har B:1100 H:600 i stallet och ångrar att jag inte valde lite större höjd.
Det ser lite skyddsrumsaktigt ut.

På mina lite mer "klassiska" överkanthängda garagefönster med 2-glas isolerrutor är måttet bara 70 mm.

Tack för alla svar. Man blir lurad av det lilla demo fönstret som bara är 5x5, blir som nämts inte mycket glas kvar.
I dagsläget har vi orginalfönster från -59 och de är ca 8cm (karm+båge) så det blir ju ändå en hel del som försvinner. Får titta på Velfac och Elit Vision också. Hur ligger Velfac till i pris? Har fått för mig att de är ganska dyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.