Fönster & Dörrar
Immobil: Minst tvåglas, då eldar du inte för kråkorna och slipper förhoppningsvis kondens.
Kapten_Haddock: Är det någon som vat vad det är för specifikation på glaset man använder när man sätter in sånna extraglas på insidan? MVH/
Kvick: Har monterat 3 st innerdörrar i min utbyggnad men fick problem efter montage av socklar och skurklossar. På grund av klossarnas tjocklek går ej dörrarna att öppna helt vilket är viktigt då två av dörrarna är belägna i en gång på ett sådant sätt att dom måste stå helt stängda eller helt öppna. Problemet kvarstår något även om jag skulle ta bort klossen och köra med bara 21
Oldboy: Har ni inte problem med kondens nu, så får ni inte det med de nya mer välisolerade fönstren heller. Om soffan står kloss an och täpper till så kan det förstås vara bra med hål el spår i brädan. Men, återigen - se ovan.
verktygsgurun: Inget krav på att foder skall sitta utanpå smygen. Faktum är att det är nästan bättre och blir tätare om sätter foder först, där fodrets insida livar med yttermåtten på fönstret , sedan dit med blecket som enligt reglerna skall vara 40mm utanför fasaden. Sedan sätter man smygarna som då samtidigt klämmer uppviket på blecket samt att man slipper såga/jacka ur i fodret för
Anna_H: Ja normalt sett vill man ha med ram om de sitter bredvid andra fönster av samma storlek, men som "peroande" säger kan vinsten av glasyta vara så pass stor i källaren att man struntar i det och tar utan ram ändå. Väljer du en färg på ramen som går någorlunda i ett med putsen tror jag det kan bli jättebra.
Pompadom: En bild säger mer än tusen ord. :) Cirkus 5 cm från respektive gångjärn, uppe och nere, typ.
Johe89: Hej, Tänkte renovera min toalett dörr med att sätta in ett frostat glas, Söker därför någon liknande list som på bilden. Eller om ni har någon bättre ide? då den ska ligga an fönstret och ligga över såg kanten. tack på förhand.
Thomas_Blekinge: Jag förstår att det är en bostadslägenhet och då är det frågan vem som äger ytterdörren. Är det din sak att byta den eller är BRF ansvarig för yttre underhåll (typ ytterdörr)?
fahlis: Dörren är antagligen föreningens, men underhållet av den kan mycket väl vara bostadsrättshavarens. Så än en gång: Kolla det innan …
WaldenWoods: Jag har just monterat ett Assa 7810 på min altandörr. Vid köpet tog jag för givet att kodhanteringen skulle fungera på samma sätt som för Assas andra kodlås, (t.ex. 8810 för innerdörrar) men inser nu att 7810 har en mycket mer primitiv hantering. Man kan visserligen byta kod men bara ha en kod åt gången (på 8810 kan man ha flera koder samtidigt), och koden måste vara sexsiffrig (på
Blekfet: Inget fel på karmskruven. [bild] Montageanvisning från ex. TMFs hemsida. Fler och fler fönstertillverkare rekommenderar/kräver hylsa, framförallt vid tyngre montage ex fönsterdörrar. För ett godkänt montage med ex. Programa bör det göras i kombination med kilar, vilket tar längre tid och är besvärligare att efterjustera. Ex Adjufix är klassat för montage utan kilar.
slurppe99: Du Ts skriver att det är dags att byta fönster eftersom de gamla börjar bli slitna. Det är en av huvudanledningarna till när det är dags att byta fönster. Sedan skriver du att du kanske ska ha kvar dem för att du inte tror det blir någon skillnad med u värde eftersom du då behöver ventiler. Det är då inte aktuellt med att sätta in ett tredje glas, isolerruta (u 1.2-1.3) för drygt
Snailman: på safcos dörrar så sticker tätningslisten utanför själva dörrbladet, det gör det inte på andra dörrar jag sett, det gör att om dörrbladet hamnar nära karmen så förstör man tätningslisten. ett exempel som jag märkt. och är ju lätt att kolla om det är så fortfarande. karmarna var inte så värst raka så lite svårt att justera springan dörr / karm
Stefan Bengtsson: Skönt att det löste sig. Och tack för feedbacken.
123abc: Montering handlar inte endast om lod utan även vinklar så karmen inte är vriden eller sluttar i överstycket och tröskel. Om dörrbladet slagit sig så får du läsa garantivillkoren från dörrtillverkaren då det borde omfattas av garanti. Varför lutar karmen 3mm inåt i framkanten? Det borde orsaka att dörren blir otät samt ev. stängningsproblem då dörrbladet inte har ett jämt
Blekfet: [citat] Mellan karm och vägg, in mot rummet, ska det vara lufttätt. Anledningen är att det är lättast att göra det lufttätt där. T.ex. med bottningslist + fog eller med tejp. Därför behöver man inte dreva mellanrummet som du fotat. Har du t.ex. ett undertryck i huset och nya täta fönster behöver du ta in ny och frisk luft via kontrollerade former som t.ex. ventiler i fönster eller
irisdotter: Ingen monteringsanvisning. Antar jag borde skruvat bort dörren men var orolig att jag inte skulle få på den rätt. Så jag lyfte påsela dörren, väldigt tungt men blev bra. :)
pelpet: Alltid lika roligt med lite oavsiktiga trådlyft :) Med lite tur kan Patrikz återkoppla och berätta hur det gick.
Thomas_Blekinge: Som spackelspade kan man bäst använda ett gammalt kreditkort som man kan klippa till till exakt profil man behöver. Suveränt!
Fredrik Mathsson: Så har jag faktiskt inte tänkt på det, men det känns ju ganska logiskt då, att sätta findörrarna på boplan bara. Dessa i källaren är antagligen solida vitmålade trädörrar bara då ju, med lite vit målarfärg? Skulle väl förklara varför de är lite tyngre med. Å Thomas fick blå målarfärg istället :p
Per_2014: Hej! Det fungerar nog med båda. Se till att ta referenser ovh kontakta dem för att höra resultat. Jag anlitade en byggfirma för att sätta fönstren, upplevde dem som mycket seriösa. Men det tog 1,5 år för dem att bli klara, pga av strul med leveranser, fel fönster, fel utfört montage så de första fönstren fick monteras om när en ytterligare snickare anslöt till "bygget" etc etc.