Jag tänkte sätta ett eller två vågräta rör för varje källarfönster för att göra det lite svårare för ev. inbrottstjuvar.
Höjden på öppningen är strax under 50cm och jag undrar om det räcke med ett rör eller om man behöver sätta två i varje fönster.
Vill dom komma in så löser dom det ändå men det är vår att försvåra lite i alla fall...

Jag hade satt två rör, då blir det dubbelt så svårt att ta sig in. :cool:
Sätt armeringsjärn med rören frilöpande i ändarna. Då får de ett helsike att såga sig in.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Immobil skrev:
Sätt armeringsjärn med rören frilöpande i ändarna. Då får de ett helsike att såga sig in.
Det där är ett gammalt "bonnknep" som jag har hört flera gånger, dock med varianten med ett fast rör och ett frilöpande innanmäte. Uppenbart är tanken att sågen bara skall driva den frilöpande delen runt runt istället för att bita, men funkar det i praktiken? Får för mig efter att ha sågat av X antal stålrör i mitt liv både med bågfil och vinkelkap att det inte kommer att löpa tillräckligt fritt för att hindra sågen att bita. Särskilt inte om det är ytterhöljet som snurrar. Är ju bara att hålla fast det? Någon som testat?

@P-plats: har du någon smart idé på hur rören skall fästas i väggen?

Sorry, menade tvärtom. :o

Med galler så brukar man prata om maskor som är max 300x150mm eller 150x150 vid endast fyrkantstång i ram.
Men den höjden blir det nog bäst med 2st inkrypningsskydd.

Tänk igenom utrymningsvägarna bara. Kan dessutom vara så att du inte ens får m a p utrymning av din källare. Beror nog lite på vad man har i källaren ( t.ex. sovrum).

Vet inte om det är bygglovsmänniskorna på kommunen som kontrollerar att dessa krav uppfylls, vet att dom kan ha åsikter vid renoveringar iallafall.

Smarta tips man får här! :thumbup:
Då tar jag och skaffar lite mer rör så jag kan sätta 2st i varje fönser.
Källaren är inte inredd utan den fungerar som förvaring och tvättstuga samt min lilla moppemekarverkstad.
Börjar det brinna så tror jag aldrig man skulle få för sig att försöka ta sig ut genom ett fönster utan då är det dörren som gäller.
Svår avvägning mellan stöldskydd och bradsäkerhet för dörren har bara låscylinder på insidan för säkerhetens skull...

Söker man på "skyddsklass 2" så hittar man lite om hur försäkringsbolagen tänkt omkring inbrottsskydd. Maskvidden "gluggens" minimimått är lika, men somliga bolag tar med info om dimensioner och fastsättning på själva inbrottsskyddet. Seg o hård rostfri stång är inte så kul såga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.