Jag har under montage av ytterdörren märkt att dörrhålet är lite tight. På ena sidan dörren är det ca 10mm men på andra (hängsidan) endast 2-5mm lite varierande hur långt upp eller ner man kommer på karmen. Jag tänkte använda mig av fogskum istället för drev eftersom jag använder det på fönstren som är PVC så det går säkert att peta in skum.

Min fundering är att det kanske är värt det att göra hålet större nu när jag har fortfarande möjlighet (nybygge endast stomme och fasad ) då det kan bli sättningar i huset senare som gör att man måste justera dörren viket är svårt att göra just nu.

Vad tror ni?

Vilket material är det i dörrhålet? Har du fått dit dörren utan att det klämmer och att du kan justera in den som du vill? Då spelar det ju inte jättestor roll att det är lite tajt på ena sidan.

Skumma inte innan du har hunnit justera dörren, så att du har full funktion. Det finns alltid en risk att dörrar behöver justeras även i framtiden och då blir det svårare med skum än drev.

Vilket material är det i dörrhålet?
- Det är trä.

Har du fått dit dörren utan att det klämmer och att du kan justera in den som du vill?
- Dörren monterad och justerad.

Det finns alltid en risk att dörrar behöver justeras även i framtiden och då blir det svårare med skum än drev.
- Det är det som jag funderar på ang. justering (man måste ha utrymme för att justera) det går i princip att justera bara ena sidan just nu.

Jag använder elastisk skum som flexar 20%.

Kolla om tillverkaren av ytterdörren godkänner skum. Garantin faller helt om den skummas. Tom om lacken spricker på dörren efter ett tag så kan de hävda att garantin inte gäller om den är skummad. (Även om skummet inte har med saken att göra)

Det blev fogskum. Fungerar bra för tillfället. Det är vanlig drev häftad under tröskeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.