2 865 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Innedörrar 820 bred, passar 825?
Hejsan. Jag håller på att ta rum för rum att göra i ordning hemma, och tänkte att jag skulle byta innedörrar. Dels för att det blir ett sjujäkla arbete att måla om de befintliga dörrarna, dels för att få in lite snyggare dörrar!
Men, nu till kruxet. Alla mått stämmer på de dörrar jag tittat på, men mina dörrar är 820 breda, och det enda jag kan hitta är dörrar som är 825 breda. Stänger jag dörrarna här hemma så har jag 5mm till godo, så teoretiskt sett skulle dom ju passa, men jag vill inte gärna gå och köpa 9 dörrar och sen märka att jag inte kan använda dem..
Är det någon som varit i samma situation? Huset är byggt 1981, och det är vanliga bruna dörrar som sitter på plats nu. Har varit runt på alla de lokala byggfirmorna, de enda dom kan erbjuda ur ett standardsortiment är 825 dörrar..
Jättetacksam för svar!
Men, nu till kruxet. Alla mått stämmer på de dörrar jag tittat på, men mina dörrar är 820 breda, och det enda jag kan hitta är dörrar som är 825 breda. Stänger jag dörrarna här hemma så har jag 5mm till godo, så teoretiskt sett skulle dom ju passa, men jag vill inte gärna gå och köpa 9 dörrar och sen märka att jag inte kan använda dem..
Är det någon som varit i samma situation? Huset är byggt 1981, och det är vanliga bruna dörrar som sitter på plats nu. Har varit runt på alla de lokala byggfirmorna, de enda dom kan erbjuda ur ett standardsortiment är 825 dörrar..
Jättetacksam för svar!
Jag har också 820 mm breda dörrar (från 1982) och det gick utmärkt att byta en av dem till en 825 mm bred dörr.
Du kan ju köpa en enda dörr först och prova den överallt för att vara helt säker. De är ju rätt lätta att flytta och montera.
Du kan ju köpa en enda dörr först och prova den överallt för att vara helt säker. De är ju rätt lätta att flytta och montera.
Låter kalasbra! Absolut hade jag kunnat köpt en dörr och provat, om det inte vore för den detaljen att dom dörrar vi bestämt oss för (om dörrarna nu passar) finns på ett byggvaruhus 12 mil härifrån. Mycket därför jag skriver och frågar om någon provat just denna operation! ☺svartöra skrev:
Welp, jag lyckades få i en dörr att prova med, 825 bred.
Satt som ett smäck! Hur bra som helst. Så hoppas att någon annan som har detta problem läser tråden och ser att det iaf funkade för en annan
I helgen blir det dörrshopping!
Satt som ett smäck! Hur bra som helst. Så hoppas att någon annan som har detta problem läser tråden och ser att det iaf funkade för en annan
Klicka här för att svara