richardtenggren
Hej, ska demontera en dörrkarm och ersätta den med mdf eller gips, lutar åt gips. Det blir alltså en portal istället för en dörrkarm. Men skulle demontera karmen precis och var och lånade karmnyckel av svärfar. Men den passar då inte? Jag har bara sett T-kors tidigare men det här är en rak variant som är svarvad i ena ändan för tex skruvdragare men även ett hål för tex skruvmejsel. Men denna passar ju inte som sagt, känns som den är lite liten? Finns det olika standarder?

Både biltema och jula säljer ju t-kors för ändamålet men kanske samma där att dom inte passar?
Det är skillnad på verktyg för montering och justering vad jag förstått, men samma till demontering som montering antar jag? De jag lånat har insexfattning innuti så antar det är för dem/mont?

S
skruven och hylsan är ju som två enheter.
en stor insex sen har du en liten "hylsa" som man skall träffa rätt

richardtenggren
Jo precis, problemet är att det verkar vara fel storlek på den inre, själva skruven alltså. Sen är dom inte linjerade, det kanske man behöver justeringsverktyg för?

S
richardtenggren skrev:
Jo precis, problemet är att det verkar vara fel storlek på den inre, själva skruven alltså. Sen är dom inte linjerade, det kanske man behöver justeringsverktyg för?
kan ju vara en annan storlek eller sliten.
jag brukar ta tigern när karmskruvarna jäklas.

Jag har aldrig sett olika storlekar på karmskruv. När man lossar karmskruv använder du den delen av verktyget som greppar om både hylsan och skruven. Sen får man stoppa in verktyget så långt det går och knacka lite och hoppas den åker in o greppar om själva skruven annars får man vrida lite på hylsan och försöka knacka lite till. Även om man får grepp om skruven brukar det vara svårt att få loss dem iaf. Tigersåg och metallblad går absolut fortast.

richardtenggren
Jo tigersåg var sista utvägen, tog vad jag hade nu och sågade isär karmen så jag lossade den ena sidan då pluggningen inte var den bästa. Så skruvade ur den inre skruven och jag hade rätt, det var fel storlek på insexen på verktyget jag lånade.

• Gilla
spackl
  • Laddar…
S
richardtenggren skrev:
Jo tigersåg var sista utvägen, tog vad jag hade nu och sågade isär karmen så jag lossade den ena sidan då pluggningen inte var den bästa. Så skruvade ur den inre skruven och jag hade rätt, det var fel storlek på insexen på verktyget jag lånade.
var finns ogilla knappen? allt kan jävlas :(

• Gilla
Harrysdotter
  • Laddar…
richardtenggren
Haha ja visst kan det;) Tur man är ingenjör, men tyvärr inom en annan sektor;P

När jag ska göra portalen tänkte jag använda gips, men hur gör jag om jag behöver "sala" ut för att få det rakt? Sen lär jag ju spackla mot gipsskivan i glappet mellan vägg och den nya gipsskivan, hur gör jag det? Blir ju en hel del spackel gissar jag på? Har jag tur blir jag hjälpt av hörnskydden med nät?

Är det stora sprickor att fylla använd gipsbruk.

S
richardtenggren skrev:
Haha ja visst kan det;) Tur man är ingenjör, men tyvärr inom en annan sektor;P

När jag ska göra portalen tänkte jag använda gips, men hur gör jag om jag behöver "sala" ut för att få det rakt? Sen lär jag ju spackla mot gipsskivan i glappet mellan vägg och den nya gipsskivan, hur gör jag det? Blir ju en hel del spackel gissar jag på? Har jag tur blir jag hjälpt av hörnskydden med nät?
beror ju på hur mycket det är. ibland använder man masonitremsor.
jag gillar ardex 828 bygger tjockt och skall ej krympa när det torkar.
har du långpass att kolla hur mycke du behöver bygga?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.