3 787 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Problem med dörrkarm uteförrådsdörr
Det ser ut som om du har karmhylsor som inte är urskruvade utan ligger an mot karmen istället för att kila upp karmen mot regeln.
Du måste justera dessa för att karmen ska sitta bra.
Angående höjd på lås mot slutbleck i karm så är skillnaden mer än justeringsmån karm/dörr därför är jag säker på att dörrbladet är utbytt.
Det går att flytta slutblecket men jag hade fällt in ett säkerhetsbleck istället som täpper över gamla hål bättre.
Angående äldre skador vid gångjärn är ja rätt säker på att det uppstått när dörren öppnats våldsamt så att gångjärnen knäckts mor foderbrädan, det finns märken på foderbrädan men de saknas på dörrbladet vilket även det indikerar att dörrbladet är utbytt.
Ursäkta om mina svar blir lita slarviga då jag jobbar fortfarande (blött och kallt) och svarat på mina pauser.
Angående höjd på lås mot slutbleck i karm så är skillnaden mer än justeringsmån karm/dörr därför är jag säker på att dörrbladet är utbytt.
Det går att flytta slutblecket men jag hade fällt in ett säkerhetsbleck istället som täpper över gamla hål bättre.
Angående äldre skador vid gångjärn är ja rätt säker på att det uppstått när dörren öppnats våldsamt så att gångjärnen knäckts mor foderbrädan, det finns märken på foderbrädan men de saknas på dörrbladet vilket även det indikerar att dörrbladet är utbytt.
Ursäkta om mina svar blir lita slarviga då jag jobbar fortfarande (blött och kallt) och svarat på mina pauser.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Tack så mycket för dina insatser!1 123abc skrev:Det ser ut som om du har karmhylsor som inte är urskruvade utan ligger an mot karmen istället för att kila upp karmen mot regeln.
Såja, funktionen på dörren mycket bättre och karmarna på plats. Tre av skruvarna skruvade mer tomt men det ordnade sig ändå.
Tror dock jag fortfarande måste ge mig i kast med gängorna, som någon anade tidigare i tråden, för dörren når inte ända in utan det är trycka ib sista millimetrarna som gäller. Sedan hamnar den rörliga delen av låset, under kolven, 2-3mm nedanför hålet. Kolven går i dock.
En sak är säker, learnig by doing!
Tror dock jag fortfarande måste ge mig i kast med gängorna, som någon anade tidigare i tråden, för dörren når inte ända in utan det är trycka ib sista millimetrarna som gäller. Sedan hamnar den rörliga delen av låset, under kolven, 2-3mm nedanför hålet. Kolven går i dock.
En sak är säker, learnig by doing!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden